Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Jeg skjønner, så det er helt greit at jeg og kompisene mine begynner og kjøre to , tre biler i bredden? strekka som jeg opplever mest problemer med er Leirsund sletta, der går det Gang og Sykkelvei hele veien, det er skjelden fotgjengere, og alike vell skal de sykle 2-3 i bredden i veien. Jeg vet at dette er et betent tema, som noen nevner her, opplæring av sykkelistene hadde hvert bra. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Unskyld meg, men den eksempelet er noe av det mest latterlige jeg har hørt på lenge. Joda, jeg er klarover at folk virkelig ikke takler å kjøre bak noen som ikke ligger 10km/t over fartsgrensen (kjørte fra Kristiansand til Stavanger i går, og ja. Mannlige Audi førere klarer ikke å ligge bak noe som helst, selv om det gikk i 80-85 i 80 sonen, kjører de allikevel forbi i svinger med NULL for så enten å bremse opp forran alle andre, eller stikke avgårde i 120km/t), men det er ikke poenget. Uansett hva du sier, har du INGEN rett til å utsette andre for fare. Det blir det samme som å si at "Jeg har stor bil, så jeg trenger ikke å bry meg om vikeplikt, selv om det står ett STOPP skilt, eller ett vikeplikt skilt kjører jeg bare på, fordi jeg er størst". Problemet er holdningen til MANGE bilførere, de klarer ikke å ligge bak noe som ikke kjører over fartsgrensen i mer enn 15-20 sekunder, de MÅ forbi fordi de mener at de taper så mye tid i stedet for å vente kanskje maks 1 minutt, for så å kjøre pent forbi syklistene når det er fritt på veien så har du løst hele problemet! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Hmm. ikke kjører jeg Audi, og ikke kjenner meg igjenn, i tilfelle det var meg du siktet til....har aldri hatt Audi jeg:-) Jeg ler også innemellom, spessielt når disse sykkel fantastene gjør alt de kan for hindre trafikken, nei jeg tror det handler om litt forståelse fra begge kanter jeg.... som at det og sykle kan være hyggelig, og det behøver ikke irritere andre heller, bare man oppfører seg som folk. Siter
Christian Paulsen Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Men vask av vinduer/lykter og analyse av Audi-sjåfører tilside et lite øyeblikk; vil du kun frem til at Geirs litt "utilfeldige" bruk av spyleranlegg er galt, og potensielt farlig, eller er det også et forsvar av sykling 3 i bredden på vei med sykkelbane parallelt Karl M? Jeg bare lurer fordi jeg har utrolig vanskelig for å sette meg inn i tankesett og resonering til disse typene som velger å fortsette å ligge 3 i bredden, vel vitende om at biler ligger å kryper bak dem. For meg vitner det kun om ekstrem egoisme og total mangel på empati. Så hvis noen syns dette er helt ok fordi de har rett til det lurer jeg veldig på hvordan de tenker, og rettferdiggjør sine handlinger? Forøvrig ser jeg ikke at de har noe mer rett til dette, enn Geir står fritt til å vaske sine vinduer ved behov. Det er derimot såvidt jeg vet en trafikants plikt å ikke være til unødig hinder for annen trafikk. For de fleste er det vel også en selvfølge, vanlig sunn fornuft og medmenneskelighet. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Jupp, og bot får man om man ikke har klar sikt...så jeg forstår ikke problemet...::-) Siter
Andre Gjerholm Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Nå klarer jeg ikke la være å kommentere lenger Gratulerer til Thor Hushovd som iført regnbue-trøya vant 4. etappe av Sveits Rundt i dag!!! Han har nok også dessverre mottatt mye spylervæske opp igjennom. Bruk av spylervæske eller andre "dirty tricks" er helt uakseptabelt. Det sier noe om sjåførens risikovurdering i mine øyne. At man sykler 2 i bredden kan skyldes at de sykler på rulle. Flere enn det i bredden synes jeg selv ikke er nødvendig utenom ritt. Men av og til kan det være tryggere å ta så mye plass at biler ikke kommer forbi uten å måtte gjøre en normal forbikjøring, nettopp fordi 2 biler og en sykkel i bredden blir for farlig. Dessuten blir da feltet kortere, og det går bare i 30-40 km/t, slik at du er forbi på et blunk dersom du venter noen sekunder. Men syklistene må også være mer fleksible å prøve å gi plass der de kan. I bunn og grunn handler det om det Paulsen har sagt om å ta hensyn til hverandre. Å sykle på rødt har jeg gjort mang en gang. Men nesten uten unntak når jeg har vært alene i krysset. Står det andre trafikanter der, viser jeg selvsagt at jeg er en del av trafikken, og følger den. Irriterer meg selv over medsyklister som raser over krysset på rødt. Trene kan vi gjøre det når vi er utenfor så trafikerte områder at trafikken er lysregulert. Eller så kan vi benytte anledningen til balansetrening mens vi venter på grønt lys Må vel innrømme at jeg også har syklet på rødt når jeg har krysset lysregulert fotgjengerfelt, og det ikke er fotgjenger der fordi fotgjengeren trykket på knappen og gikk på rødt. Hmmm... Da skulle jeg vel ha sprutet sportsdrikke på den jævla fotgjengeren Jeg sykler mest mulig på veien. Det blir flere og farligere konflikter på fortau. Dessuten kjenner man ikke alltid til hvor fortauene leder. Så da blir det å sprette ut i veien igjen når fortauet forsvinner eller slutter. Ugunstig på trafikert vei. Når det er sagt så bruker jeg faktisk fortau en god del der jeg er kjent med både veien og trafikkbildet. Hvis jeg sykler på gang- og sykkelvei og krysser en vei på fotgjengerfeltet, sykler jeg selvsagt over dersom jeg har god kommunikasjon med bilen som kommer. Men jeg vet at jeg har vikeplikt dersom bilisten ikke vil sakke ned farten litt for meg men heller stå og vente på at jeg triller sykkelen over. Huff, jeg husker en gang i våres når jeg kjørte opp på siden av et felt på en ca 10 syklister. Jeg sakket ned farten så jeg holdt følge med dem. Så rullet jeg ned bakvinduet som var sotet. Syklisten jeg hadde på siden så ut til å forvente et råttent egg i trynet, og var vel klar for å slå tilbake. Men der satt guttungen på 5 år som smilte og vinket til han. Synd at syklistene skal føle seg truet når de er ute og trener. Dette problemet som diskuteres er det utrolig lett å gjøre noe med, men jeg tror dessverre ikke vi klarer det. Til slutt: http://www.youtube.com/watch?v=hk-c5jlk48s&feature=related Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 14. juni 2011 Skrevet 14. juni 2011 Som yrkessjåfør idag og som innleid selvstendig sykkelbud i Sykkelekspressen i Oslo på 90 tallet, så Amen til Andre Gjerholm. En syklist har faktisk like stor rett på veibanen som andre trafikanter. Jeg har selv gjort mye sprø ting i min karriere som sykkelbud. Og tenk følgende hvis en sykkelist blir spylt ned av spylerveske og veska havner i øynene? Er samvittigheten like ren som bilruta hvis dette får følger med at sykkelisten vingler og blir påkjørt av en semi som ligger rett bak? Hvem blir straffet? Iallefall ikke den bilisten som forårsaket ulykken ved å spyle ned syklisten! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. juni 2011 Skrevet 15. juni 2011 Vi fikk ihvertfall litt fart i diskusjonen :-) Jeg skal være ærlig med dere, jeg har aldri brukt spylerveske, men fingern mange ganger, men jeg vet mange som gjør det....men det og forsvare at man skal sykle i bredden den skjønner jeg rett og slett ikke....kansje et forbud mot og sykle i veien når det finnes gang og sykkelsti hadde hvert på sin plass....tempen er i hvertfall meget høy, og skjer det noe er det ikke tvil om hvem som er den myke. Siter
Andre Gjerholm Skrevet 15. juni 2011 Skrevet 15. juni 2011 I Norge har vi veier og trafikkregler for biler. Vi har fortau eller gang- og sykkelstier med ganske klare regler for fotgjengere. På grunn av topografien har vi så å si et ikke-eksisterende veinett for syklister. Og etter min mening ganske uklare eller lite almenn kjente regler for syklister. Det fører til at syklistene får kjeft når de sykler i veien. De får kjeft når de sykler på fortau, og t.o.m. på gang- og sykkelsti! Selv i marka får man kjeft... Men mange av dem som kommer opp i bråk kan ofte skylde seg selv. Det finnes mange arrogante og hissige syklister. Og de samme personene er også bilister (ref. youtube-linken i forrige innlegg). Angående flere i bredden: For at en og samme syklist skal slippe å ligge foran hele tiden, må man rullere/sykle rulle. Når en eller flere slipper seg bakover mens de andre jobber seg frem i feltet må det bli 2 i bredden. Jeg har liten erfaring selv med å sykle i store felt, men som sagt synes jeg at man kan holde seg til 2 i bredden når det er snakk om trening. Jeg nevnte også det med å ligge ved siden av hverandre for å hindre forbikjøring. Detm gjør det ikke for å irritere (håper jeg). Jeg kan prøve å sammenligne med utrykningskjøring... En politibil skal forbi en bil og det kommer en bil imot. Politibilen legger seg midt på den gule stripa. Bilen som kommer imot ser at det går med 3 i bredden og legger seg ut på den hvite kantstripa, og de passerer hverandre 3 i bredden. Det gikk fint, men med små marginer. Neste gang det samme skjer legger politibilen seg helt over i motsatt felt, og bilen imot må stanse og nesten helt ut av veibanen. De passerer hverandre 3 i bredden, men med god klaring til hverandre. Mye større sikkerhetsmargin i forhold til uforutsette ting som skulle dukke opp. En mye bedre løsning for å minske risikoen. Når syklistene hindrer en bil i å kjøre forbi når det kommer biler imot, unngår dem nemlig at det blir 2 biler og en syklist i bredden. Det er nemlig en av de farligste situasjonene jeg selv har kommet opp i. Når jeg blir skviset av den forbikjørende bilen, som forøvrig ikke har sakket ned noe på farten, og jeg balanserer på veiskulderen dukker det opp ødelagt veiskulder. Hva nå? Det med å kun sykle på gang- og sykkelvei har jeg forklart. Det å hele tiden måtte ut på veien igjen når fortauet tar slutt eller forsvinner mot et sted du ikke skal, medfører også en fare, og det vil ødelegge kontinuiteten i syklingen/treningen. Det er bare å ta hensyn til hverandre! Et barn og 2 voksne er døde (kjenner de ikke personlig) fordi en bilist ikke ville slippe inn en annen som brukte krabbefeltet under kolonnekjøring!!! Hvor travelt har vi det? Vi skal jo bare hjem til sur kjerring og ihjel-kokte poteter Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. juni 2011 Skrevet 15. juni 2011 Mye prat om fortau "i sykelistenes forsvar", men ikke så mye om gang- og sykkelveier? Er det fordi de fleste har bor i byer med bare trange fortau tilgjengelig? I det hele tatt bærer faktisk hele konflikten også litt preg av det etterhvert så typisk norske: vi legger ikke opp veier etter morgendagens behov, men behovet fra i går. Til nøds behovet for i dag. La meg pressisere: Jeg har selv drevet med mosjonssykling en periode, men det var på New Zealand. Og der er veiene for det meste utstyrt med en såpass romslig veiskulder at det er god plass for en bil å passere en sykkel uten å nødvendigvis legge seg ut av egen fil. Rett nok er det ofte også tillatt å parkere på veiskulderen i slike tilfeller, men de fleste sykkelister vet å unngå "problemveier" i så måte. I tillegg er det vanlig med et markert "midtfelt" (samme bredde som et vanlig kjørefelt, markert med skrågående hvite striper) som gir en ekstra buffer for diverse trafikksituasjoner, noe som også kommer sykklende til gode. Summa sumarum: Deler av konflikten skyldes manglende respekt for hverandre, og deler av konflikten skyldes den etterhvert velkjente og elendige planleggningen av infrastruktur vi har i Norge, ledet av politikere som ikke evner å tenke forbi gårsdagens behov... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Nesten værre en og diskutere politikk :-) Siter
Aslak Iversen Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 2 i bredden Jeg liker denne: En bil som kom bak oss syntes tydeligvis at vi tok for mye plass; Han la seg på hornet og tutet noe voldsomt. Vi skvatt til og blei litt redde så vi reagerte dumt og knyttet nevene mot mannen. Knyttet nevene? Fingern, more likely. Det er noe som heter at man ikke skal være til hinder for den øvrige ferdsel. To eller flere sykler i bredden er akkurat det. De kan ikke holde samme fart som den øvrige trafikken, og lager dermed situasjoner som øker risikoen. Dette er forøvrig akkurat den samme gjengen som du påtreffer i skiløypa. De som stikker bikkjene med stavene, og slår og skriker etter ungene. MAMIL! Patetiske og egoistiske typer. Siter
per berge Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 En ting jeg kom til å tenke på, er det ikke sånn att begrepet gang og sykkelvei har forsvunnet fra veitrafikloven? I dag er det vel gangvei etter hva jeg mener å ha hørt slik att syklistene på sett og vis er henvist til veibana? Eg berre spøyr :confused: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Om det at "gang- og sykkelvei" har forsvunnet fra vegtrafikkloven betyr at sykkelister er henvist til veien bør dette snarest komme til utrykk i måten gangveiene er skiltet på... :whistle: Siter
per berge Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Det er nok mer en budsjett/bevilgnings greie tror jeg der politikera fant en løsning å slippe bygge så "breie fortau" landet rundt. Er mye dem ikke forteller rett ut hva som ligger bak vet du Gunnar ,o) Siter
Andre Gjerholm Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 I utgangspunktet er det unødvendig å ligge 2 i bredden dersom man bare er 2-3 stykker. Men det er ingenting i veien for det så lenge det er plass og det er oversiktlig. Hvis jeg sykler med en kamerat kan vi ligge 2 i bredden, men kommer det bil bakfra og i møte så legger vi oss på en linje. Samme hvis det kommer en bil bakfra og vi er på vei inn i en mørk kurve (en sving du ikke ser utgangen på). Dessverre synder mange syklister mot dette. Hadde flere vært flinkere til det ville det blitt langt færre konflikter. Som i den artikkelen det henvises til finnes det bilister som jakter på syklister. Syklet en liten tur i stad... Når jeg nærmer meg en rundkjøring hvor det er venstre plassering for å kjøre rett frem, ser jeg en bil 100 meter bak meg. Jeg legger meg midt i venstre felt for å vise at jeg skal rett frem og at jeg vil ha han bak meg. Han rekker uansett ikke frem til meg. I verste fall må han slakke litt på gassen akkurat som han måtte ha gjort dersom det lå en moped der, eller en bil for den saks skyld. Forbikjøring i rundkjøringer er risikosport. Tror du ikke at bilen bak gir gass for å komme opp på bakhjulet for å demonstrere at jeg ikke har noe der å gjøre. Hadde han ikke gitt gass, hadde han kunne kjørt helt normalt. Dette var ikke et enkelttilfelle dessverre... Syklet forresten ca 15% på gang- og sykkelsti God sommer til alle bilister og syklister! Siter
per berge Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Andre, nå snakker du utifra en mosjons syklist med litt mer "proffe" ambisjoner. Kansje en som sykkler Trondheim-Oslo den ene gangen i året men som breier seg i "bil"veien (les: E6 Gudbrandsdalen, fylkesvei 15 og den slags). Jeg mener att her skal syklistene helt klart vike og ikke ligge to i breddden med biltrafiken bak. Veinettet vårt er IKKE ett treningsfelt, men den viktigste infrastrukturen i samfunnet beregnet på frakt ov folk og varer. Om jeg er på vei til Skåbu for en eller anna jobb er det pent sagt jæ,,,,ig iriterende når du når igjen seks syklister som tråkker seg oppover med lagtaktik. Veien ewr svingete og bratt og det sier seg sjøl att jeg ikke har bedt om å bli sinka av slike som like gjerne kunne mosjonert i andre henseelser. Vårt land er rikt på sportslige tilbud, noe kulturbudsjettet vårt er ett godt bevis på så hvorfor skal disse kreve plassen ett sted som ikke er beregnet for OG BETALT av dem? Vi må ikke glemme att det er ikke bilistene som har bedt om denne konflikten. Når det gjelder bymiljøet er det en annen sak, skal være enig der. Men jaggu møter jeg slike borti gata her også og da iriterer det meg utrolig når jeg tenker på att innen fem minutter gåtur er det to svære idrets haller, to helårs fotballbaner, 1 ishockeyhall, ørten trenings studio, to supre lysløyper der du også kan løpe i godt tilrettelagte løyper om skiføret lugger. Så tilbuda for mosjonisten er godt dekka om dem ikke skal oppta innfrastrukturen vår også. Flott att folk trimmer for all del, det er samsfunsnytte utta tvil, men da ber jeg kun om att dette skjer på de arenaer som det passer seg. Det tråden derimot gikk ut på var om vi skulle kunne svinge til høyre på rødt lys når det uansett var klart. Det er jeg fullstendig tilghenger av, og som trådstarter sa, dette fungerer perfekt i verdens mest trafikerte land, USA. Så hvorfor ikke her? Siter
per berge Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Glemte i farten å nevne att jeg har en følelse av att stadig flere syklsiter viser en selvgodhet og evne til eierskap uansett hvor dem sykkler. Kan vel være att dem anser seg som verdens rednings engler i og med dem svetter seg på sykkelsete på vei til jobb istedenfor å bile seg dit. Men til helga fyller vi opp to stk, SUV og drar opp til "hytta" i Hafjell med sine 230 m2 og varmekabler i oppkjøringa :grin: Siter
Gøran Lindberg Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Jeg mener at skal man sykle på veien, noe som jeg synes er greit, får man sykle på rekke og rad, ikke 2 og tre i bredden, da får de spyleveske fra min side, og det funker bra. Må være en utrolig viktig person du som blir frustrert når du ankommer 10 sekunder senere fram dit du skal? Slike virkemidler som spylerveske viser bare at du har ikke har forstått veitrafikkloven og ikke er kvalifisert til å føre et motorisert kjøretøy. Sett deg i bilen din en dag og prøv å helle spylerveske i øynene dine når du kjører avsted og se hvordan det går med evnen din til å holde deg på veien. Det du sier angående bruk av spyleveske er en handling som kan ende med tragiske konsekvenser for deg, den forulempede og familiene til begge parter. Tenk deg litt om før du lar deg ty til slike handlinger eller oppfordre til det. Når det kommer til lov og rett, så har en syklist sin fulle rett til å kjøre helt inn til midten av veien, men bør slippe trafikk forbi om det er til hindring. Faktisk er det anbefalt å holde seg litt lengre inn på veien enn helt inn til hvitstripen når man sykler pga bilers tilbøyelighet til å passere syklister klin inntil og dermed skape fare for å bli presset ut i grøft. Bilister er pålagt å passere i 1,5m avstand til syklist. Siter
Gjest Egil Johnsen Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Vel, jeg har motsatte problem enn det som er diskutert her. Jeg er nemmelig fotgjenger, og går daglig på en gangsti der sykelister ferdes. Det er en del syklister som jeg betrakter som psykopater på to jul. Jeg går langs en gangsti der det også går masse unger på vei til den lokale barneskolen. I tillegg er det folk som går tur med hundene sine. I dette relativt kompliserte trafikkbilder er det enkelte syklister som kommer i et tempo der man skulle tro dem var i innspurten til birken. Jeg vet ikke hva som feiler disse menneskene. Det kan være en blanding av en enorm egoisme, dårlig fantasi eller ingen empati. Hvis en syklist som holder 40 km/t eller mer (spesielt i bakker) og som veier 80-100 kg (inklusiv sykkel), treffer en 6-åring, så kan det bli game over for denne ungen. Og ungene vimser jo på gangstien. Jeg har sett episoder som bare har vært millimeter fra en ulykke. Det er selvsagt ikke alle syklister som er klin gale. Mange tar hensyn, og avpasser farten nært unger og andre fotgjengere eller der gangstien er uoversiktlig. Det som skremmer meg er at det er blitt en økende mengde med "psykopater" som på en eller annen måte blokkerer. De blir klin gærne når en fotgjenger kommer i veien. De holder også en fart som for meg til å bli skremt. Jeg kan tippe at disse menneskene er like gærne når de kjører bil. Driter man i alle andre, så er del vel uavhengig av fremkomstmiddel. Lovhjemmelen er jo klar her. Så lenge det er en gangsti (uten dedikert sykkelfelt), så skal syklistene ferdes på de gåendes premisser. I prinsippet vil det jo si gangfart. Men enkelte syklister ser dette som en vei, og mener at alle fotgjengere skal gå i grøfta. Egil Johnsen Siter
Andre Gjerholm Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Hei Per. Det er mulig at vi snakker forbi hverandre, men jeg er helt enig at det er unødvendig å ligge 2-3 i bredden der det hele tiden er forbikjøring, eller der det er uoversiktlig eller trangt. Et større felt derimot, som du ikke treffer på veldig ofte bør få være 2 i bredden som tidligere forklart. Jeg er også frustrert over de dere nevner er psykopater i trafikken. Skulle gjerne vært foruten dem selv. De ødelegger for oss andre. Og til fotgjengeren. På fortau, ikke gang- og sykkelsti, bør man ikke sykle særlig over 15-20 km/t. Derfor blir det bilvei, kombinert med gang- og sykkelsti der det er fornuftig. God tur på fjellet! Er det SUV med BR/BS skilter? I såfall er du forhåndsdømt av meg. Hehe Trekker meg ut av diskusjonen. Kreta på lørdag Vi kan jo være enige om at vi er uenig, så er vi hvertfall enige om en ting. André Siter
Ivar Hestnes Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Kunne tenkt meg at sykler ble registreringspliktige. For da kan ikke rå-syklistene gjemme seg under anonymitet lenger. Det hadde vært fint for fotgjengere på gangveier også. Da kan de i det minste rapportere nummeret hvis en klovn passerer i 40kmt. Reg-nummer på syklene vil også hjelpe med problemet på veiene. Da vil nok syklistene moderere seg noe mer, i forhold til vanlig trafikk. Forøvrig så har jeg til gode å se politiet/vegvesenet kontrollere sykler. Bør jo ha både lys, dekk og bremser iorden de også. Vegtrafikkloven gjelder vel også for syklister hvis dem sykler på veien. Forøvrig så hadde det vært greit om det ble laget en egen sykkelpark, der alle sykkelbøller måtte sykle en generator for å lage strøm, som straff for trafikk forseelser dem eventuelt har foretatt. Siter
per berge Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Egil, jeg ser frustrasjonen for gående på gangveien uten tvil, og i bymiljøet hører nok syklisten hjemme i veibana. Når det gjelder adferd og kunskap som du så godt besrkiver gjelder dette alle trafikanter, ikke minst bilister. I dag fikk jeg en inbetaling fra en "overivrig" rundkjørings bilist. en som sto på huet og banna i vinkel om att det var min feil da han slengte seg inn i meg en gang her i vår. jeg ba han ta opp det med forsikrings selskapet og vurdere mitt tilbud om å cashe meg 6 lapper utenom forsikringa. nei det kunne jeg bare glemme fikk jeg høre den dagen,,,,,men som sagt lå altså innbetalinga i nettbanken min i dag Kjøre med ett ego svær som en Indisk elefant og med ett overdrevent ferdighetsnivå kan fort koste :grin: Alt i alt kan vi vel konkludere med att veitrafik loven`s paragraf-3 gjelder uansett om en kjører ett 50 tonns vogntog eller går på henda. Vi ligger jo i verdenstoppen når det gjelder å bgernese trafikskadde her i Norge,,,,mog her trur jeg faktisk det Norske folks sunne fornuft humane meneskesyn betyr aldri så mye. Siter
Christian Paulsen Skrevet 17. juni 2011 Skrevet 17. juni 2011 Er det SUV med BR/BS skilter? I såfall er du forhåndsdømt av meg. Hehe Jeg er så heldig (og noen ganger uheldig) å få kjøre et veldig bredt spekter av biler. Alt fra Daewoo Matiz' date=' Buddy, eller Kia Picanto, via alle vanlige familiebiler, til X5, Q7, Range Rover og hvitsnippbølle-biler som X6 og Cayenne Turbo-S, eller tullebiler som Hummer. Og det er faktisk veldig koselig å kjøre BS-registrert Audi skal jeg si deg. Folk blir så glade at de nesten kommer ut av bilen for å takke, eller kveler motoren i forfjamselse, når jeg stopper for å slippe dem inn i køen, eller praktiserer fletting i rundkjøring med stillestående kø. Og på motorvei så piller folk seg unna som om det skulle vært et utryknings-kjøretøy jeg hadde. Så du er nok ikke alene om å forvente elendig oppførsel fra slike biler. Men noen ganger slår det nok tilbake feks på motorvei, da er det sikkert en sånn som deg som ligger foran og tenker at der kommer det en sånn BR/BS-jævel i SUV, han skal jekkes ned, og i hvertfall ikke forbi meg! Glemte i farten å nevne att jeg har en følelse av att stadig flere syklsiter viser en selvgodhet og evne til eierskap uansett hvor dem sykkler. Kan vel være att dem anser seg som verdens rednings engler i og med dem svetter seg på sykkelsete på vei til jobb istedenfor å bile seg dit. Men til helga fyller vi opp to stk, SUV og drar opp til "hytta" i Hafjell med sine 230 m2 og varmekabler i oppkjøringa Temmelig ville generaliseringer vi driver med her, men det er moro likevel, og en del sannhet i det også tror jeg. :grin: Du må heller ikke glemme at all den tid disse typene ikke hindrer oss andre med Birken-treningen sin på vei til jobb på sommeren, så er miljøalibiet også ivaretatt vinterstid, da fyller de kollektiv-feltet med Elbilene sine så jeg ikke kommer inn på motorveien. :mad: :grin: Flere gode generaliseringer? ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.