Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg likte denne filmen veldig godt:

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/11/nyheter/sykkelkrigen/usa/16883239/

 

Og for dere som irriterer dere over syklister i veibanen:

 

"Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen."

Skrevet

Da håper jeg for guds skyld du kjører ned en syklist en gang :)

 

Er selv syklist og bruker veibanen mye.

Det gjør jeg ikke for og irritere bilister som deg Kristoffer, men fordi gangfeltet hvor jeg sykler er det mye barn, busstopp, og utkjørsler som gjør at jeg får pes hvis jeg en dag sykler på en 8 åring.

 

Jeg følger trafikkregler og holder fartgrensen som er alt fra 30, til 40km/t. Det at bilister irriterer seg over syklister i veien er bare et tegn på at dem aldri skulle hatt lappen.

 

Hva du irriterer deg over kan ingen bestemme, men som oftest kan irritasjon føre til uønskede situasjoner.

Skrevet

At sykelister benytter veibanen er greit, men når dem ligger tre fire i bredden i en 80 sone, og dem selv tusler avgårde i 20 til 30km er en forbanna usikk, spesielt når det er møtende trafikk. Da er det sykelistene som framprovoserer uønskede situasjoner, framfor å legge seg helt ut på hvitstripe en etter en i en lang rekke.

Skrevet

Det som irriterer meg er folk på sykkel som tror at alle biler stopper på en 5-øring idet de suser over fotgjengerovergangen. Samt folk som absolutt forbi i en sterkt traffikkert 50-sone selv når nåla tipper over 50-tallet. Og med en Audi A4 kan det umulig være "jeg må forbi den trege kassebilen"-syndromet.

 

Og la oss for all del ikke glemme trimmede mopeder "som bare ønsker å holde følge med trafikken". Jeg har blitt forbikjørt av en slik en i 80-sone mens jeg nok selv også kjørte et par km/t fortere enn strengt tatt tillatt...

 

Og siden jeg bor i Finnmark kan jeg like greit ta steget fullt ut; turister som kommer nordover med digre bobiler og kjører midt på veien på alle strekninger uten gul midtstripe (og dem er det en del av). Samt at de stopper helt opp hver gang det kommer noen andre vei... :mad:

Skrevet

Vegtrafikkloven sier at du skal kjøre slik at du kan stoppe for en hver hindring. Om en syklist suser over fotgjengerfeltet skal du klare og stoppe.

Neida, det var for og sette det på spissen. Når det er sagt er det nok en grunn til at jeg ligger i veibanen i stedet for fortauet.

Jeg har ingen verdens ting og gjøre på ett fortaug, eller ett fotgjengerfelt.

Da legger jeg meg heller bak en bil og følger trafikkreglene som om jeg var et kjøretøy. Noe som en sykkel forøvrig er.

 

Og skal man først sykle i veien må man for guds skyld ikke tro at alle biler av vikeplikt for deg av den grunn, som Steinar sier.

Skrevet

Da kan jeg meddele deg Gunnar at du har to til tre fine månder framover det du mest sannsynlig vil oppleve dette daglig :grin:

 

Kommer selv ifra en av de store turistområdene i Norge, og vet nøyaktig hvordan eldre tyskere med leid campingbil oppleves i trafikken :crazy:

Skrevet
Som syklist sykler jeg ærlig talt der jeg måtte ønske uten å tenke på andre

Og det oppsummerer vel kjernen i problemet ganske greit vil jeg tro. ;)

 

Etter mitt syn dreier det seg mest om alminnelig sosial intelligens, og å være i besittelse av et snev av empati. Som feks evne til å forstå andres situasjon, og evne til å forstå hvordan egen adferd påvirker, og oppfattes, av andre. Mangler man dette slik du beskriver deg selv, så er man til irritasjon, og en fare for seg selv og andre i trafikken.

 

 

Skrevet

Om en syklist suser over fotgjengerfeltet skal du klare og stoppe.

 

Det at en syklist 'suser' over fotgjengerfeltet kan sammenlignes med å gå på rød mann, ikke spesielt lurt. Jeg stopper for de uansett om de kommer trillende eller syklende, men har opplevd bilister som gir på mot overgangen når de ser syklister som ikke gidder å gå av.

Skrevet

Hva fotgjengerfelt anngår har bilister kun vikeplikt for gående. Så om du da ignorerer veitrafikklovens §3 er de som sykler over å betrakte som "fritt villt". Nå er det selvsagt slik at vegtrafikklovens §3 faktisk gjelder, men det er selvsagt verdt å merke at den også gjelder for sykklende, jfr. §1:

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

Som syklist sykler jeg ærlig talt der jeg måtte ønske uten å tenke på andre :grin:

Prøv holdningen opp mot overnenvte §3:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Skrevet

Jeg lar meg ikke plage spesielt av syklister vil jeg si, og jeg synes det er helt i orden at de bruker veibanen så lenge de oppfører seg. Selvsagt så hender det at syklistene er litt i veien når jeg har hastverk, men jeg lar meg ikke plage eller irritere spesielt mye pga. det fordi. En må forholde seg til at de faktisk har lov å være der.

 

Har selv kjørt moped, og syklet en god del. Derfor har jeg sett saken fra begge sider, og det verste jeg ser er folk som opptrer aggressivt ovenfor syklister/mopedister. Verst er de som ligger helt oppi ræva på syklister7mopedister. Skulle sett om de var like tøffe om de hadde hatt en vogntog oppi ræva. Takler ikke slike folk.

 

Imidlertid er det visse andre ting som irriterer meg, og det er folk som tror de bestemmer hvordan jeg skal kjøre. Folk som kommer å klager på at jeg kjører for fort, for sakte, er for dårlig med blinklys, parkerer feil eller hva det nå måtte seg være er bare tragisk. Det er ikke deres sak. Da får de for faen til å ringe politiet.

Har en hendelse der jeg dro på hardt i 30-sonen(Har bare 122 gamp), og kjørte forbi en mann i 50-åra og ut fra det blå reagerte han med å slå bilen. Mannen var beruset, men for å si det slik, så tror jeg det var siste gang han gjorde noe slikt mot en ungdomsbil. Eller iallfall mot meg. Heldigvis for han ble det ikke bulk..

Skrevet

Har full forståelse for at det er syklister på veien, spesielt her om kring, siden det er lite tilrettelagt for sykling uten for veien.

 

Det er mange som er flinke å tilpasse seg øvrig trafikk, men jaggu er det mange kamikaze syklister som sykler i full fart over fotgjengerfelt, svinger uten å gi et lite vink, uten lys i tunnel og i mørke eller hjelm osv

 

Når jeg kjørte vogntog var jeg mer utolmodig med syklister fordi det var vanskelig til tider å komme forbi effektivt og trygt, men nå kjører jeg buss så da har vi som regel litt bedre motor/vekt ratio.

 

Men sånn sikkerhetsmessig å komme forbi noen, så hater jeg egentlig bobilturister(uten spegler), traktorer og mopeder mere :grin: Men det er jo et annet tema hehe

 

Så lenge syklister hjelper til med å gjøre seg synlig og kanskje hjelper til ved forbi kjøring osv så har jeg ingenting i mot dem. Liker ikke å kjøre forbi store grupper som tråkker som fanden var bak dem.

Skrevet

Det å ligge "helt oppi ræva" på en moped har jeg ennå til gode å oppleve. Hva sykkler anngår er det nok noen som bør vurdere å benytte gang- og sykkelvei når det er tilgjengelig (eks. trang, bratt oppoverbakke). Det er lite som er mer irriterende enn å ligge bak en sykkel som jeg kunne holdt følge med til fots når det faktisk eksisterer en god alternativ rute.

 

En kjapp spesifisering ang. fotgjengeroverganger: Nei, jeg krever ikke at alle på sykkel skal stige av (let's face it: de bruker mindre tid over i sittende stilling), men det å gjøre seg forstått og synlig i trafikkbildet er en egenskap mange desverre ennå har til gode å lære (det gjelder forsåvidt også en del bilister. Hint: blinklys). Sykkelister som ikke tar seg tid til å forstå og bli forstått i trafikken rissikerer både egen (fysiske) og andres (mentale) helse. Husk at en bilfører stort sett kommer fra sammenstøt med sykkler uten nevneverdige fysiske skader, men de mentale skadene kan være vel så alvorlig for personer som blir uforskyldte mordere.

 

Der hvor det ikke eksisterer gang- og sykkelstier er min erfaring at sykkelistene stort sett holder tempoet rundt uoversiktelige svinger og andre steder hvor det ikke lar seg gjøre å kjøre trygt forbi, og at de aktivt bidrar til å "hjelpe" biler forbi der det faktisk er trygt. Men så var det disse klyngene da...

 

Litt OT, men her er en liten historie fra en venn jeg har i utlandet som anngår de som alltid ligger helt opp i rompa på nestemann:

Bilen bak skal ha ligget såpass nær at frontlyktene til bilen bak ikke var synlig i innerspeilet på bilen min venn kjørte. Veien var motorvei med 100km/t fartsgrense (ikke i Norge). I steden for å bruke bremsene strakk vedkommende seg etter håndtaket for å åpne bagasjeluken, og da bagasjeluken åpnet seg skal det ha blitt hørt hvinende bremser bak. Han tok så neste avkjørsel fra motorveien for å lukke lokket igjen, og den nå ganske skremte "kleggen" fulge etter for å gi en skjennepreken. Til svar fikk han at "du kjørte så nær at jeg trodde du ville inn i bagasjerommet mitt for å parkere". Og det var visstnok siste ord i den saken...

(bilen min venn kjørte var forresten en hatchback, og ikke spesielt stor)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg mener at skal man sykle på veien, noe som jeg synes er greit, får man sykle på rekke og rad, ikke 2 og tre i bredden, da får de spyleveske fra min side, og det funker bra.

Skrevet

Spot on Gunnar: "men det å gjøre seg forstått og synlig i trafikkbildet er en egenskap mange desverre ennå har til gode å lære (det gjelder forsåvidt også en del bilister."

Det kalles å banke på døra før en går inn" noe som det ikke minst blir syndet over en lav sko med når bilister som kjører inn i rundkjøringer. Her er det mange som hadde gått fem på om en annen billist med kamera i plasert i bilen har behov for ei ny kjerre, subsidiert fiksa en skade han/hun sjøl har påført dager i forveien ;)

 

 

Kom over denne videoen på DB nå og den setter vel fokus på akurat det vi debaterer her. Enjoy,,,,,

 

Videoen som kan skremme livet av enhver trafikant

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/12/nyheter/utenriks/trafikk/ulykke/trafikkulykke/16891038/

 

Så avslutter jeg med denne litt ironiske der en sykkel fantast tar den kansje litt vel langt ut når han skal demonstrere problemer knytta opp til respekten for sykkel feltet :D

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/11/nyheter/sykkelkrigen/usa/16883239/

Skrevet

Jeg mener at skal man sykle på veien' date=' noe som jeg synes er greit, får man sykle på rekke og rad, ikke 2 og tre i bredden, da får de spyleveske fra min side, og det funker bra.[/quote']

Må si meg enig i det, og det er jo egentlig bare tragisk hvis det skal være nødvendig med spesifikke lover for at noen skal utvise alminnelig sunn fornuft. En litt feiljustert lyktespyler kan sikkert komme godt med, som et rent undervisnings-redskap... :grin:

 

 

Selv kjører jeg til og fra jobb i et område hvor det har blitt vanvittig populært å sykle, folk som tilsynelatende bruker tiden til og fra jobb til å trene til Birken. De langt fleste syklistene irriterer meg ikke, men som med alle grupper så er det alltid noen særdeles dårlige ambassadører for sin kategori der ute, og som gir et dårlig rykte for alle. Faktisk, akkurat der jeg kjører fra jobb irriterer jeg meg vel så mye over totalt tankeløse bilister, helt blottet for "situasional awareness" og hensyn til syklistene. Spesielt en strekning, en 50 sone med sykkelfelt langs veiskulder, og hvor veldig mange biler skal svinge til høyre i en avkjøring man tar i ca 40 kmt. Syklene holder også ca 40 kmt og nesten hver dag ser jeg biler som på liv å død må forbi syklister for så å bremse ned og kutte inn rett foran sykler som skal rett frem. Strutsen kan sikkert slippe unna med å stikke hodet i sanden for å slippe å forholde seg til omgivelsene, men jeg forventer mer av sertifiserte bilister. Ting som har passert sideruten på bilen for 0.1 sek siden er ofte fremdeles i nærheten etter 0,2 sek, når hastigheten er tilnærmet lik. Blir flau på vegne av alle bilister av å se sånt.

 

Berge, har de allerede glemt trådens start?

Det er vel strengt tatt den siste videoen tråden omhandler. ;)

Skrevet

Den videoen ifra det krysset i New York minnet veldig om trafikk kulturen i Thailand faktisk. Der eier ingen mopedister/bilførere respekt for værandre og langt mindre for dem som går. Så veldig mange likheter med hvorden det er i Thailand kontra dette krysset.

 

Konklusjon. Om man vil øke risikoen radikalt som fotjenger er det med andre ord likegyldig om man drar til New Yotk eller Thailand :grin:

Skrevet

Eneste koreksjon jeg har til den samenligninga di Steinar er respekten for ekspress bussa der nede. Dem har tross alt kraftigste horna og stopper "derfor ikke" ikke for rødt lys :grin:

 

Christian, jeg for min del ser ingen grunn til å sykle borti Unaiten i det hele tatt ;)

Skrevet

Personlig mener jeg det er direkte latterlig at bilister gjør seg til potensielle drapsmenn bare for å vise sin misnøye med syklister. Merk at jeg ikke fritar syklister fra å følge de lover og plikter som gjelder dem, men når en sitter i bilen så har en trossalt alle faktorer på sin side.

 

Det som kanskje bør gjøres, er at Statens Vegvesen går ut med en kampanje blant syklister for å sette fokus på hvilke bestemmelser som gjelder syklistene. Jeg er rimelig sikker på at det er veldig mange på sykkel som ikke er klar over at de faktisk er underlagt en hel del bestemmelser.

 

Jeg kjører bil og sykler litt selv (på fortau der jeg kan det, og etter vei der jeg MÅ - jeg forsøker å gjøre minst mulig ut av meg)..

Skrevet
Jeg mener at skal man sykle på veien, noe som jeg synes er greit, får man sykle på rekke og rad, ikke 2 og tre i bredden, da får de spyleveske fra min side, og det funker bra.

 

Lurer på om du tør å sprute spylervæske på noen, som ikke oppfører seg som du vil, når du ikke sitter beskyttet i en bil?

 

Dersom en bilist absolutt trenger å kjøre forbi en syklist i 40 km/t i en 50-sone, får vedkommende heller ringe 110 for å få slukket brannen.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jepp jeg driter egentlig om jeg sitter i en bil, har blitt vist fingeren til en rekke ganger, og jeg stopper og spørr pent om de kan gjøre det en gang til, etter og ha fortalt hvorfor jeg gjorde det. Selv en idiot, også i kondomdrakt med giro italia på ryggen, med masse logoer på, som har for mange timer på tv2, riktignokk i soffaen, burde skjønne at det og sykle 2-3 i bredden på en vei hvor det kjører biler ikke er særlig lurt. Så er du ute og sykler midt i veien, når du kunne ha holdt deg på siden, så forvent deg spyleveske. Spessielt når det går gang og SYKKELVEI ved siden av.

Skrevet
forvent deg spyleveske.

 

Og dersom jeg ser deg gjøre det, forvent at jeg som billist bak deg/i motsatt retning eller syklist noterer nummeret ditt og tipser politiet. Det du gjør er direkte livsfarlig og kan koste en syklist livet dersom han får det i øyet og mister balansen.

 

Selv om du at en gigantisk Audi har du INGEN rett til slik holdning på veien. Syklistene har like mye rett til å være der som deg. Ref § lengre opp.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...