Skrevet 8. juni 2011 13 år Hei, var ute å fløy i vår en gang da jeg trykte på ruta ved plassen jeg satt. Pressa på ruta litt helt til jeg hørte noe knirkelyder. Blei nervøs og ble ikke noe bedre da en annen passaskjer dunka på ruta seinere på turen . Er det noen som veit hvor mye de tåler,? (skal ikke gjøre det igjen for å si det sånn) Flytypen var av Airbus A320
Skrevet 8. juni 2011 13 år Det er jo bare en plastplate du kommer til, du kommer jo ikke til selve glasset, så det er nok ikke noe farlig..
Skrevet 8. juni 2011 13 år Godt å høre. Da trenger jeg ikke å bekymre meg for det neste gang i hvertfall :-)
Skrevet 8. juni 2011 13 år Hvis det var den tynne plastruten ville den klemt inn i flyet ganske raskt!
Skrevet 9. juni 2011 13 år Heller det at ruta i flyet ligger rammet inn på innsiden av selve skroget, så det å klemme den ut, da er du GOD!
Skrevet 9. juni 2011 13 år Husker da jeg fløy SunExpress hjem fra Antalya, da var plastikk karmen rundt vinduet så løs at jeg nærmest kunne dra den ut
Skrevet 9. juni 2011 13 år Ja, det indre vinduet Klarer du å dra av yttervinduet er du sinnsykt sterk, fordi at der er det mange hundre kilos trykk utover.
Skrevet 9. juni 2011 13 år Hvis du får med deg en vindushakke ombord på flyet da ? Sånn du bruker på bilruter eller i busser. Hvis jeg ikke tar feil vil en vanlig bilrute smuldre i biter dersom du kun hakker løst på ruta? Vil ikke prøve på ei flyrute men.....
Skrevet 9. juni 2011 13 år Bilrute = Herdet glass Flyrute = Akryl (Joda, det finnes unntak, men vinduene på store moderne jetfly er som regel av akryl.) Akrylvinduene som er i passasjerkabinen er som regel 3-lags kompositt, hvor "fiberrettningen" er tverrstilt i laminatet.
Skrevet 10. juni 2011 13 år Og en stund brukte vi akryl vinduer med et tynt herdet glass på utsiden. Årsaken var at det oppstår ganske fort en masse små riper i acrylen så den blir matt. Det herdete glasset skulle gi deg en mye finere utsikt. Problemet var at det oppsto helt ufarlige sprekker i dette glasset men, det skremte vann av folket. Dyre var de også men, de holdt altså ikke mål.
Skrevet 10. juni 2011 13 år Har du nevner det så er det faktisk vanvittig mye riper på vinduene ja. Skulle trodd noen hadde stått med en bottle cap og skrapt hele veien. Men hvorfor oppstår disse ripene, er det på grunn av trykket?
Skrevet 10. juni 2011 13 år Se for deg om det ligger noe dritt på flykroppen. Så blir det dratt bakover når man får opp farten=riper. Sikkert flere grunner også.
Skrevet 10. juni 2011 13 år Der det er partikler vil det bli riper, det være oppvirvlet sand og støv, eller is i en sky
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.