Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Skrevet 5. juni 2011 Til Riga med TallinkSilja, og klassiske "M/S Silja Festival" på ruten: Stockholm-Riga-Stockholm i "Executive Suite" forut på Dekk:6: "M/S Silja Festival" omtales også "M/S Festival", siden hun nå teknisk sett opererer under Tallink sitt merkenavn - etter at hun ble overført fra Silja Line; men TallinkSilja heter i allefall uansett moderrederiet. Fartøyet er ingen ringere enn søsterfartøyet til tidl. "M/S Color Festival" som trafikkerte Oslo-Hirtshals - og som mange fortsatt savner dypt. "M/S Silja Festival" ble levert som nybygg til daværende Silja Line i 1986 (fartøyet er altså: 25 år), og den gangen satt inn på Stockholm-Mariehamn-Åbo linjen. "Silja Festival" er 171 meter i lengde, 28 meter i bredde, og har en pax- kapasitet på: 2023 (totalt 588 lugarer), samt plass til 306 biler. Hun trafikkerer nå Stockholm-Riga linjen, og seiler dermed ut fra Frihamnen i Stockholm. Turen vi tok ble gjennomført i perioden: tirsdag 10. mai - torsdag 12. mai 2011, og i beste mulig lugarkategori ombord: "Executive Suite" som ligger forut på Dekk:6 og med flott utsikt over baugen. Finnes kun totalt to slike "Executive Suite(s)" ombord på "M/S Silja Festival". Avg. Stockholm, kl: 17:00 (Tirsdag) Ank. Riga, kl: 11:00 (Onsdag) Avg. Riga, kl: 17:30 (Onsdag) Ank. Stockholm, kl: 09:30 (Torsdag) (lokale tider) "Executive Suite" her er TallinkSilja sin egen beskrivelse av lugaren: Man kan se Quicktime-Panorama 360-klipp av denne lugaren her: http://www.tallinksilja.com/sv/panorama/fest/cabins/siljaFestivalSuite.htm La oss så begynne med trip-rapporten, og selve fartøyet først: (alle bilder er mine egne, og tatt med et IXUS990is kompaktkamera) OVer: her står fartøyet klart i Stockholm, fortøyd ved Frihamns- terminalen. Mye av panoramavinduene forut, er dog desverre tildekt - blant annet av kostymer av de som har show ombord (etter min mening ødelegger dette litt av førsteinntrykket, når man ser rett på en "garderobe" utenfra) Over: bildet av hekken, tatt dagen etter i Riga. Så stiger man inn på "M/S Silja Festival", og man merker at dette fartøyet har vært i drift i over 20 år - i visse områder (f.eks. lugargangene, og mange av lugarene) er det som man har steget rett tilbake til 1980-tallet: Over: velkommen inn i "Executive: Suite", lugar nr.: 6024. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Over: rikelig med frukt, og et nytt fruktfat blir satt på lugaren i løpet av landligge i Riga. Over: assortert utvalg med sprit i miniatyrflasker, slikt kan man like! Over: badet er helt klart av det "enklere slaget", men funksjonelt og greit. Over: de to Suitene ligger som sagt forut på Dekk: 6, som man ser ovenfor (6024 og 6222). Over: man har to ganske store vinduer, ett hver i hhv. oppholdsrommet og soverommet. Så går vi over til fellesområder ombord, la oss starte med noen dekksoversikter: Over: akter på Dekk:8 , er "Tallink Market" - ingen taxfree ombord på denne linjen (da man naturlig nok ikke går innom Mariehamn på Åland, siden man holder en langt sydligere kurs ned til Riga). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Over: de som liker Jägermeister, ville nok likt denne 1.75l. flasken ja. Over: litt av arkaden på Dekk: 8. Over: Panorama Bar&Disco midtskips på Dekk: 9. Over: Captains Grill forut på Dekk: 7, faktisk den eneste a-la-carte restauranten ombord. Over: Dancing Palace forut på Dekk: 7, hvor det også finnes sitteplasser på dekket over (Dekk: 8 ) - dette er området som har panorama-vinduene forut; dog med lite utsikt; da scene og kostymer dekker utsikten på Dekk: 7. (På Dekk: 8 er det noe bedre, men blendet mye av med gardin) Over: og når det er show i Dancing Palace, ja da kan det se slik ut - det var "Carnaval Latino"-tema under vår kryssning. I tillegg var det stadige musikkinnslag, samt sigarrulling osv. i fellesområdene. Over: lugargang på Dekk:6 . Over: Café Maritim, midtskips på Dekk: 7. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Over: Buffet Veranda (den eneste Buffet-restauranten ombord), beliggende akter på Dekk: 7 . Over: Info, parfymebutikken, samt lekerom m.m. finnes midtskips på Dekk: 6 . Så til noen andre lugartyper: Over: nest-beste lugartype ombord, nemlig "DeLuxe". Disse finnes på Dekk: 5 og 6, og er på ca. 12 kvm. Over: vanlig utvendig lugar (A4). Over: ulike innvendige lugarer, her er 80-tallsfølelsen til stede så det holder. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Så beveger vi oss ut: Jo da, dekket utenfor Tallink Market-butikken var ikke direkte pent (Dekk: 8 akter, som forøvrig ikke er tilgjengelig for pax) Over: på "M/S Silja Festival" kan man bevege seg helt forut på skipet, og har panoramautsikt - ikke så mange fartøy man kan stå slik. Over: god utsikt som sagt, fra nevnte plass. Over: fortsatt litt uvant å se Tallink-logoen på skorsteinen, og ikke den hvite Silja Line-selen. Noen bilder av andre fartøy vi møtte underveis: Over: St Peter Line med fartøyet: "M/S Princess Anastasia", som går i rutetrafikk mellom: St.Petersburg-Stockholm-St.Petersburg (via Tallinn på visse avganger). Fartøyet ble opprinnelig levert i 1986 (altså 25 år gammel) til Viking Line som "M/S Olympia", og gikk i trafikk mellom Stockholm og Helsingfors. Litt utchartring til Engelske P&O, før Viking Line solgte fartøyet i 1993 - og vært hos P&O inntil fartøyet ble solgt til St Peter Line i Desember: 2010. Søsterfartøyet er forøvrig "M/S Mariella" som fortsatt seiler hos Viking Line, på Helsingfors-Stockholm linjen. Over: Tallink med "M/S Sea Wind" som er en frakteferge i trafikk mellom Stockholm og Åbo i Finland. Levert 1972 (39 år gammel) fra Helsingørs Skibsværft i Danmark, senere ombygd ved HDW i Kiel. Over: "M/S Silja Europa" levert 1993 (18 år), og vært i Silja Line siden Mars-måned 1993 - går på Åbo-Stockholm linjen. Så beveger vi oss i land, Riga er hovedstaden i Latvia og har ca. 720.000 innbyggere. Riga er i tillegg den største byen, blant de baltiske stater. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Morsomt å se at norsk næringsliv er sterkt representert i Riga, siden uavhengigheten til Latvia - her finner man bl.a.: Narvesen, RIMI, Rema 1000, Cubus, Dressmann, og ikke minst Statoil (man kan tidvis tro man befinner seg i Norge, helt til man ser de LANGT lavere prisene!) Over: nesten litt for ille, å se at det selges 1 liter Blyfri:95 for latterlige kr: 10.16 omregnet på norske Statoil i Riga - når jeg noen dager tidligere tanket i Norge for over kr: 14.- ugh.. Over: innsjøer og ikke minst store, flotte og innbydende parker, er noe man finner praktisk talt over alt i Riga. Over: sjarmerende gamle trikker i bybildet. Så over til litt bil-relaterte bilder: Over: på kaien hvor vi lå fortøyd med "M/S Silja Festival", kom det etter hvert på plass mange nye Volvoer som hadde vært med fra Stockholm. Flest av S40 og XC60- modellene, samt noen XC90. Og ikke minst noen lekre Volvo S80, og det skriver jeg selvsagt helt nøytralt (og har ingenting med at jeg har samme S80 selv som på siste bildet, ehhh.. nå ja..) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Og når vi først er innom temaet: BIL, så kan jeg ikke unnvære å ta med disse bilene under - som er i en litt høyere prisklasse. Like ved Frihamnen i Stockholm, finner man en bilforhandler som har utsalg av bl.a. Ferrari, legg også merke til de to stk. Maserati på stedet: Over: og her ser man samtidig "M/S Silja Festival" i bakgrunnen. Vel tilbake i Stockholm, finner man sin egen bil: Over: og som man kan se, er det god plass på p-området utenfor Frihamnen. Over: siste bildet i denne serien, solnedgang mens vi er på vei fra Riga til Stockholm (returen) - 11. mai 2011. Snipp snapp snute, så var denne (litt vel laaaange) trip-reporten ute. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Steinar Grindstein Skrevet 5. juni 2011 Skrevet 5. juni 2011 Fantastisk raport Lars. Må si at denne båten har holdt generelt bra med tanke på alderen den har nåd. Nei jeg må vel få somlet meg til å teste noen av disse rutene ut i fra Stockholm snart!!! Alle ruter ifra oslo og Larvik har vert flittig besøkt opp gjenom årene, så det er vel på tide å vende nesen litt østover, eller hva sier du Lars? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Tusen takk for det Steinar! He he, ja - her borte har du et helt "hav" av nye fartøy og skip å reise med. Alt fra TallinkSilja: Riga/Tallinn/Åbo/Helsingfors, og Viking Line: Åland/Åbo/Helsingfors og Birka Paradise: Åland og mye mye mer. Du får bare si fra, så kan vi jo ta en fellestur - inkl. vip-transport i S80'en. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Skrevet 5. juni 2011 Her er forøvrig en eldre trip-rapport, fra nettopp "Color Festival" (altså søsterskipet til "Silja Festival) i samme type lugar - hos Color Line het denne "Rederlugar" (R2), morsomt å sammeligne: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?t=9786 Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. juni 2011 Skrevet 5. juni 2011 Takk for nok en flott reportasje! Liker det at reportasjene dine er så utfyllende Men jeg må spørre, er du noe slags anmelder, eller er du bare veldig glad i å reise på helge-cruise? Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 5. juni 2011 Skrevet 5. juni 2011 Hei Det var altså DER Festival havnet;).. Jammen fin og se den igjen da, har gode minner derfra... Første gangen jeg ble full var ombord i baren der... Var en "guttetur affære" så jeg var vel unnskyldt:P Men fint og se at den fremdeles er i drift da, etter og ha forlatt Oslo (savnet den litt jeg faktisk)... Forøvrig fine bilder;) Diclotican Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Nope, Oddvar. Dette er søsterskipet, og har vel gått der lenge. Skal ut med SuperSpeed2 til uka, skal jeg også lage rapport? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Og for de av dere som lurer, slik ser Color Festival ut idag: http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Mega_Smeralda Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Hei Ah, ok søsterskipet ja.. Så det etterpå... men da var det allerede litt sent... Så litt "gammel ut" på en del bilder ja.. Men litt annen innredning en Festival... Tja, det er jo moderne med disse raportene, så hvorfor ikke.. Kan jo være spennende og høre hva som er ombord i SUperspeed:P Oddvar Siter
Lars B. Frostad Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Skrevet 10. juni 2011 Tusen hjertelig takk, for alle kommentarer og hyggelige tilbakemeldinger!! Even: nja, anmelder vil jeg vel ikke kalle meg. Men jeg reiser en del ja, og synes det er morsomt aa prove ut saa mange av Suitene paa de fleste cruiseferger i norden som mulig. Mange av turene er kjopt med rabattert pris pga. kampanjer eller andre tilbud, reiser med enten Tallink eller Silja Line (TallinkSilja) er ofte gjort ved betaling med bonuspoeng (Club One fordelsprogrammet) og dermed har man mange fordeler der, og kan ta ut bonusreiser paa flere ulike ruter. (Er utenlands for tiden, og har dermed ikke tidligere oppdaget - at bildene har vaert off-line en periode, pga. bandwith overskridelse. Dette er dog ordnet naa!) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.