Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Premium Medlem
Skrevet

For di som enda ikke har fått det med seg så skal vi fra 1.juli i år måtte betale 25% moms på all e-handel.

Nettavisen

Får håpe PMDG NGX kommer ut før den datoe'n da :grin:

Til sist så oppfordrer jeg da alle til å fortsatt støtte di rødgrønne så vi kan få mere ut av dette :cool:

Skrevet

Moms meg her, og moms meg der. Men takk for påminnelsen, har ikke fått med meg dette jeg.

Tror jeg kommer til å begynne å fly svart..! :whistle: :cool:

Men hvis dette altså er i gang om en drøy måneds tid, hva slags mekanismer er på plass? Hvordan skal det håndheves, eller fungere i praksis med alle de millioner av steder man kan handle på nett?

• Premium Medlem
Skrevet

Jeg trur ikke suppehuene har dette helt klart for seg selv enda om hvordan di skal gjennomføre dette.Di har vel tenkt å overvåke deg via bankortet som bankene no har meldeplikt overfor myndigheten å gi ut når du har utenlandstransaksjoner.Samtidig må jo di ha med seg selgers velvilje og det er vell ett spørsmål om alle vil registrere seg overfor di norske molbomyndigheter.

Det er vell ikke første,og blir vell heller ikke siste gang di igangsetter tiltak uten å ha det klart for seg hvordan di skal gjennomføre dette.Bare tenk på det om du er i syden og kjøper deg mat og restaurangen står på listen over att det lar seg kjøpe spill der.Da får du ikke betalt med ditt visakort og risikerer å må ta oppvasken isteden. Molboland :mad:

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Ja, det kan du si Tommy. «Forebygging» :/

Skrevet

Mao. Så vil det være billigere å kjøpe en CD på PK, istede for på iTunes, og det vil være billigere å kjøpe spotify i narvesen? Istede for å sette ned prisen på norske ting, så setter de ekstra utgift på utenlandske. BRA. KJEMPEBRA.

Skrevet

Høres jo automatisk ut som noe faenskap dette her.

Men...

Regelverket pålegger selger av programvaren å ordne med momsbetalingen til staten, via en registrering.

Så selger vil da eksportere produktet sitt til kjøper i Norge. Per idag så betaler vi jo moms til landet der vi kjøper ifra... Dette vil dem da trekke fra, men legge til norsk mva istedet. Selger blir pliktig å innbetale momsbeløpet til Norge. Prisforskjellen for oss blir knapt merkbart faktisk. Kun differensen mellom norsk mva og salgs-lands mva.

Det er jo noe bra i dette også. At "norsk mva" havner i Norge istedet for andre land slik det gjør idag.

Men hvordan dem skal klare å gjennomføre dette, eller få utenlandske aktører til å lage seg selv mere arbeid dem ikke tjener på er en annen sak. Om å gjøre å ha servere i Panama tror jeg...

;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...