Moderatorer Robert Hulthin Skrevet 22. mai 2011 Moderatorer Skrevet 22. mai 2011 Utrolige bilder da ...har aldri før sett synkronhopping med båter før Håper det gikk greit med førerne her Siter
Tommy André Bertelsen Skrevet 22. mai 2011 Skrevet 22. mai 2011 Wow! Finnes det en video? Bildene er sensasjonelle spør du meg. Capture the moment! Siter
Marius Fredriksen Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Skrevet 23. mai 2011 Film finnes ja, http://www.f1h2o.com/ den er under V.O.D. Video on Demand som ligger på høyresiden på siden. Begge førere har det greit. Dette er fra NRK.no Marit (35) kastet 360 grader bakover: - Forferdelig dramatisk. Som eneste kvinnelige deltager ledet Marit Strømøy på sensasjonelt vis Formel 1-løpet for båter søndag. Så dundret en av konkurrenten inn i henne. Det var forferdelig dramatisk. Rett etter omstarten kom en av de andre båtene borti min båt, og begge gjorde en 360 graders bakover-flipp. Jeg har kollidert før, men aldri hatt en 360 graders flipp, sier Strømøy til NRK.no. 36-åringen, som har vært båtfører i hele 22 år, fikk karrierens store sjanse da hun på sensasjonelt vis sikret seg pole position under lørdagens kvalifisering. Hun har aldri vært bedre enn nummer seks i noe race, og var innbitt på å benytte den gyldne muligheten til å ta seieren i Portugal. Kastet opp i lufta Strømøy ledet da en tredjedel av racet var kjørt, men så ble det dømt omstart. Det skulle vise seg å bli skjebnesvangert. – Det var rett etter omstarten uhellet skjedde, sier Strømøy. Den amerikanske båten traff hennes båt, og begge doningene ble kastet 360 grader rundt, en såkalt «parallellflipp». Ingen av førerne kom til skade, men begge båtene fikk store skader. Det var aldri snakk om å fortsette løpet. Les hele saken her http://www.nrk.no/sport/motorsport/1.7643371 Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Hva jeg syns? Dette ser veldig farlig og høydramatisk ut!! Men bildene er allikevel helt utrolige og isolert sett jaw dropping und unglaublich fascinierende captured de lux! Siter
TOS Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Hmm kosesjuke båtar? :grin: Rett og slett fenomenale bilete! Ikkje fritt for at det såg litt komisk ut på bileta. Godt det gjekk bra med førarane av begge båtane. Siter
Marius Fredriksen Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Skrevet 23. mai 2011 Når to Catamaraner kommer så nær hverandre, blir det en stor fly vinge, det fører til en flipp. Dette skjer her i 200 km/t. Det sier litt om sikkerheten båtene har. De stopper fra 200km/t på max 10 meter, utsettes for EXSTEME G krefter. Vi snakker 30-50 G. Jeg kjenner godt mange F1 båtførere, og en av de, har knekt ryggen 3 ganger på 3 race. Han går forsatt og har en datter som kjører race nå Siter
Lars Hassel Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Du som har tatt disse bildene eller Fredriksen? Siter
Marius Fredriksen Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Skrevet 23. mai 2011 Nei, det er det ikke Hassel. Bildene er fra Arek Rejs & Vittorio Ubertone & Philippe Stiernon. Men ja, jeg har fått lov til å bruke disse, har fått de på mail av disse 3 personene. Husk at jeg er kjent i hele båtsport verden Siter
Andreas Nysveen Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Skjønner ikke hvorfor de gidder å skru to båter fast i hverandre på den måten der. Siter
Marius Fredriksen Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Skrevet 23. mai 2011 HAHAHA! Tror du det var meningen ? Siter
Lars Hassel Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Samme tanken slo meg, Nysveen! Rare greier den "sporten" her Siter
Marius Fredriksen Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Skrevet 23. mai 2011 Hva mener du med ordet "sporten" Hassel ? Mener du att dette ikke er sport ? Er det virkelig det du mener? Siter
Alexander Storvig Skrevet 23. mai 2011 Skrevet 23. mai 2011 Stilige bilder, ser nesten helt uvirkelig ut. :grin: Jeg mener at det ikke er en sport. Formula 1, rally og red bull air race er heller ikke sport. For meg ihvertfall. For å støtte det jeg sier: sport subst. m entall sport [spɔʈ] samlebetegnelse for ulike fastlagte, fysiske aktiviteter, idrett Blir sikkert en artig diskusjon. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Så er spørsmålet hvilken ordbok man skal forholde seg til fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes- http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sport&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Siter
AMO Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Etter min mening kan det defineres som sport. Det er jo en form for konkurransegren, men hvorvidt det kan kalles sport er jo opptil definisjonene å avgjøre. På en måte kan man jo sammenligne det med å konkurrere i det samme på Playstation. På den andre siden vet man jo at det krever god trening og nogenlunde fysikk å mestre påkjenninger og motorikk for å håndtere fartøyet i såpass krevende hastigheter og påkjenninger. Det blir jo litt som med spydkasting, for å ta et tilfelle. Selve kastet der og da er jo ikke nødvendigvis den største fysiske utfordring, men all treningen i forkant for å oppnå best mulig resultat er derimot mye tilbakelagt innsats. Så det blir jo opptil enhvers egen oppfatning å bedømme. Spør du meg, er det en sport på lik linje med alle andre idrettsgrener. Sjakk krever enorm psyke for å prestere under press, og enhver som har måtte prestere under enormt psykisk stress og press(uavhengig av hvilken situasjon det er snakk om) kan skrive under på at det er fysisk krevende. Men man kan jo ikke akkurat kalle sjakkutøverne atleter likevel, det er jo ikke særlig stor fysisk aktivitet involvert. :whistle: Dessuten, å benytte ordboksdefinisjoner som fasit tør jeg påstå er noe risikabelt. Det finnes utallige eksempler av ordbøker som er fulle av feil, det finnes definisjoner som varierer fra tid til annen, og personene bak ordbøkene er neppe perfekte de heller. Til tross for at ordbøker i de fleste tilfeller er representative og til å stole på. Siter
Marius Fredriksen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Jeg vil støtte det at båtsport er en sport. Jeg kjører en Internatonal klasse, som er kaldt GT-30. Dette er en klasse det går VM og EM i hvert år. Jeg har så langt kjørt alle de racene, 2009 og 2010, skal også i år. Jeg har også en tittel, jeg er WORLD SPEED RECORD HOLDER GT-30 Dette var en liten avsporing om meg, men det er om klassen jeg kjører. Vi i Norge har også Europa Mesteren i denne GT-30 klassen, han trener 2-3 ganger i uka på Toppidrettsentret til Olympia toppen. Får å representere NMF båtsport der. Jeg trener også 2-3 ganger i uken for å kunne klare å holde ett race. Det er ikke bare å sitte stille for å si det sånn. Jeg vil da si att det er er en sport / idrett. Fant en film, av en av Norges fremste førere. Dette er en film med mye bra info om sporten. [video:youtube]jQg3MWkUzM4 Nå i dag kjører Pål C1 Offshore For det Australske teamet MARITIMO, samt for det Engelske teamet Chris Parsonage Racing team [video:youtube]TVWJiuoQdG8 [video:youtube]wrmPwXM6zys Pål i MARITIMO, som båten blir kaldt MUSTANG Noen som er uenig i at dette er idrett/sport ? Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Vil bare gi min støtte til Marius her. At båtrace er en sport finnes det overhodet ingen tvil om. På samme måte som F1 - WRC og ikke minst Air Race. Det fysiske nivået en utdøver må ha for å hevde seg i toppen i disse grenene, er helt utrolig. Topp idrett på meget høyt nivå. Lykke til videre med karieren Marius. Stram wire.. :grin: Siter
Marius Fredriksen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Takk Øyvind. Som jeg sa er en i samme klasse som trener 2-3 ganger på Toppidrettsentret til Olympia toppen. Som Øyvind sa At båtrace er en sport finnes det overhodet ingen tvil om.På samme måte som F1 - WRC og ikke minst Air Race. Det fysiske nivået en utdøver må ha for å hevde seg i toppen i disse grenene, er helt utrolig. Topp idrett på meget høyt nivå. Ja, det krever masse av deg som person. Man har ingen tid å miste. Vannet ligger ALDRI stille, selv om det er helt flatt vann. Vi har masse å ta henstn til: Sjø,vind, strømmer, salt/freskvann. Her vil jeg bare plukke ut en liten del av Pole Position fra EM på Jørpeland i 2010. Fra GT-30 klassen jeg kjører. Plass Start Nr. Navn Land Tid Diff 1 120 Erik Edin SWE 00:51,31 2 60 Christian Carlsen NOR 00:52,11 00:00,80 3 73 Fredrik Hovland NOR 00:52,16 00:00,85 4 27 Marius Fredriksen NOR 00:52,20 00:00,89 5 77 T.M-Kaas NOR 00:52,50 00:01,19 6 47 Philip Lundin SWE 00:52,89 00:01,58 Dette er litt av listen etter den, se mellom båt 2 og 6, det er innenfor samme sekund. Lykke til videre med karieren Marius.Stram wire.. :grin: Takk, alltid. Det er mindere enn en mnd før jeg er tilbake fra VM i England. De er redde for meg, pga de vet jeg er offisiel den raskeste i verden i denne klassen. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Hva jeg synes? Jeg synes JÆVLIG synd på motorene! Ja, jeg har en DEL greie på båtmotorer og de har ikke gått av å gå på fult turtall, som det ser ut som på bildene, uten kjølvann.. Uff.. Ser dyrt ut! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Man trenger ikke en DEL greie på motorer for å skjønne at vannkjølte motorer uten vann ikke er optimalt Siter
Mads Hjemmen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det skal ikke stå på selvtilliten ihvertfall Litt enig der *humre* Husk at jeg er kjent i hele båtsport verden Var det en seriøs kommentar om jeg tør spørre? :confused: Siter
Marius Fredriksen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Ja, det med motorene blir dyrt. Men det er ikke det som koster mest etter en sånn flipp. Det som koster er skader av båtene. Husk disse båtene er laget av 100% Carbon fiber. Så det er dyrt. Alt av eletronikk blir også byttet, alt fra radio, tilt/trim, startere, elektroboxer i motor. Motorene er også veldig dyre ja. Dette er Mercury motorer på 2,5L V6 motorer. Maks rpm 11,500. (En normal bil har 5-7000rpm som maks) De yter 425-465 HK på 10,500RPM. De gjør 0-100km/t på 2,5 sekunder (3,5G) (Raskere enn en F1 bil de første metera.) 0-200km/t på under 7,5 sekunder. Trekker 5,5-6,5 G i svingene. Toppfart 250-270km/t Noen flere bilder fra ulykken. Husk at jeg er kjent i hele båtsport verden wink Var det en seriøs kommentar om jeg tør spørre? Hehe, ja. Jeg har venner og fans fra omtrent alle land som driver med båtsport. Noen land jeg kan nevne: Norge, Sverige, Tyskland, Nederland, Spania, Italia, Ungarn, Polen, Sør-Afrika, USA, Australia, Qatar, Brasil, Kina, Russland osv... For 2 uker siden hadde de race i Sør-Afrika, da vant en god venn av meg det racet, hun er model og er kjempe flink til å kjøre. Da ble jeg hvist nok nevnt på spiker annlegget forran 5- 10 000 menesker som var der. Jeg vet også om att de snakker om meg i Australia og Nederland og Qatar. F1H2O sin film Enjoy [video:youtube]kObyMiecrUc Siter
Lars Hassel Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det skal ikke stå på selvtilliten ihvertfall Siter
Marius Fredriksen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Hvorfor det egentlig ? Mener dere med det Hassel, Mads og Andreas ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.