Skrevet 7. mai 2011 13 år God lørdag kveld! Jeg tenkte å ta det store skrittet ut i VATSIM-verdenen, og har lyst til å fly ENGM-KEWR. Har mange timer inne på VATSIM nå og er trygg på det meste av prosedyrer, derfor har jeg lyst til å ta utfordringen med å fly over "dammen", og med dette har jeg ett spørsmål: 1) NAT-ruter, hvordan skal jeg følge disse når jeg flyr fra Norge? Jeg har en rute fra Vroute som går via RATSU og rett "ut i havet" direkte til N5920, hvordan skal jeg finne en NAT som jeg kan "joine"? Dette er forøvrig ruten jeg får fra Vroute: ATLAP UN623 VALDI DCT RATSU DCT 5920N 5730N 5640N 5550N DCT OYSTR DCT STEAM N224E TAFFY DCT HANAA DCT ALB V213 SAX. Ellers er jeg inne på VATSIM-UK sin side og leser der, og der står jo mye veldig godt forklart Så nå lærer jeg meg hvordan man skal lese NATen, noe som er en utfordring da jeg ennå ikke helt har skjønt hva som er de vestgående rutene og de østgående.
Skrevet 7. mai 2011 13 år NAT tracks er aktive i east/west avhengig av tid på døgnet.. Sjekk her https://www.notams.jcs.mil/common/nat.html
Skrevet 7. mai 2011 13 år Forfatter Takk for raske svar! Hvordan er det med simulation rate over? Mente jeg leste ett sted at det var tillat med 4x speed up?
Skrevet 7. mai 2011 13 år Forfatter Hehe du sier noe der Og nå er jeg på vei over! Dessverre blir det Unicom foreløpig ut av Norge. Spent å se om ruta etter A Eraka er riktig mot EWR!
Skrevet 8. mai 2011 13 år Grattis med første transatlantic Min erfaring er at NAT-rutene på Rfinder er som regel oppdaterte. Men du må huke av for "NAT: ENABLE".
Skrevet 8. mai 2011 13 år Husk at å fly NAT's fra Norge er en omvei, NAT-tracks strekker seg fra kysten av England og litt sørover og over til østkysten, lengre nord gjelder "random tracks", som kan variere fra rute til rute. Her anbefales det egentlig at du søker opp en real FP, evt. bruker vataware eller vroute.
Skrevet 8. mai 2011 13 år Bruk flightaware så finner du som regel en grei rute, engm - kewr betjenes jo av SAS nå feks. http://flightaware.com/live/flight/SAS907 Ellers kan du finne en overflygning og "koble" deg til ruten hans over sjøen. Funker greit det også. Edit: husk at om du finner en rute som er gammel kan du risikere å få mye motvind. NAT`ene oppdateres hver dag og ofte kan det se ut som en stor omvei, men i realiteten så er denne ruten raskere fordi det i dag er mye motvind på ruten de fløy i går feks.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.