Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 EU vil ha høyere avgifter på diesel, noe som fører til at regjeringen nå vurderer omfattende endringer i avgifssystemet. Når man nå "plutselig" har funnet ut, av det ikke var så smart at såpass mange velger å kjøpe dieselbiler - ja da er det på tide å skattlegge bruken langt mer. Derfor vil nå EU øke prisen på diesel, som skal dekke skattleggingen av det økte CO2-utslippet dette medfører. I Norge p.t. ligger dieselprisen på ca. kr: 13.00 pr. liter, mens bensin ligger på ca. kr: 13.70. Med en økning på 20 prosent - vil da den nye dieselprisen bli ca. kr: 15.60.- pr. liter; og dermed vil det koste mer å fylle diesel enn bensin på tanken. Ikke så veldig morsomt vil jeg tro, for de som nettopp har kjøpt ny dieselbil - eller som ble påviket av regjeringens "pr-jippo" for noen år tilbake; der de nettopp satt ned prisen på dieselbiler for at fler skulle kjøpe disse. Selv har jeg kjørt kun bensinbil i flere år, men vurderte sterkt å kjøpe diesel neste gang - nå er jeg usikker; man kan bli forvirret av mindre.. Les mer bl.a. her: Dinside: "EU vil ha høyere avgifter på diesel": http://www.dinside.no/868886/eu-vil-ha-hoyere-avgifter-paa-diesel .. Siter
TOS Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Molbofakter kallar ein slikt. Trur eg går over til kulldreven bil med dampmotor neste gang. Då slepp ein unna årsavgift og alle slike teite avgifter sidan det er ein veteranbil. (I allefall sterkt redusert årsavgift) Blir spanande å sjå korleis det går med prisane etterkvart som LPG vert meir utbreidt i Noreg og Europa elles. Trur nok at me vil sjå ei markant auke i prisane på denne type drivstoff i tillegg. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Tviler ikke på at dieselprisen på sikt når bensinprisen. Dieselbrukere har fremdeles halve forbruket pr km. Korrigerer man for dyrere innkjøpspris er diesel fremdeles billigere alternativ. Det er bare så synd at det er dette myndighetene spekulerer i. Diesel skaper også mer partikkelforurensing. Personlig sverger jeg til bensin. Siter
Christian Paulsen Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Nei, dessverre ingen overraskelser der. Vi er vel nå over 80% diesel på nye biler, så da er det på tide å skifte kurs til en ny uforutsigbar avgiftsmodell. I miljøets navn. Det neste som står for tur er El-biler. Når avgiftene etterhvert innhenter disse også spørs det om REVA-i og Buddy blir like attraktive på bruktmarkedet... :grin: Jeg syns heller staten kunne gjøre sitt statement i denne saken gjennom å redusere avgiften på bensin. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 En annen ting med etterspørselen på diesel-biler er at det over tid kan medføre en naturlig høyere pris på diesel sett i forhold til bensin. En forutsettning for det vil dog være at det ikke bare blir en sær-Norsk trend.... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Skrevet 6. mai 2011 ...Dieselbrukere har fremdeles halve forbruket pr km... Njaa.. Mange bensinmotorer (og stadig fler kommer)' date=' er i dag faktisk ganske så gjerrige - selv om de ikke står tilbake for ytelsen. Kan ta ett av mange eksempler her (nye BMW 5-serie) [img']http://photos.jato.com/PHOTO200//SSCN/BMW/SERIES%205/2011/4SA-4.jpg[/img] Bensinmotoren: BMW 523i, 3-liters motor, 204 hester, automat: Bykjøring: 1.05l, Blandet: 0.76l, Landkjøring: 0.59l Dieselmotoren: BMW 525d, 3-liters motor, 204 hester, automat: Bykjøring: 0.81l, Blandet: 0.62l, Langkjøring: 0.51l Ganske så pene tall på bensinmotoren vil jeg si, eneste området hvor det er litt mere forskjell er bykjøring - ellers vil jeg si bensinmotoren ligger tett opp mot dieselmotoren - ikke minst imponerende at en såpass sterk bensinmotor er under 0.6l på langkjøring. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 For min del, nyter jeg bare BILDET i første innlegg, og har ellers intet å tilføye :grin: Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. mai 2011 Skrevet 7. mai 2011 Men når alt kommer til alt, hvis man først skal miljø-beskatte bilbruk så syns jeg faktisk ikke avgifter på drivstoffet er den verste måten å gjøre det på. Sett i forhold til alle andre fjollete bilavgifter, i miljøets navn, men som ikke har noen som helst relevans til faktiske utslipp eller miljøbelastning, så er det i hvertfall en viss sammenheng mellom forbrukt mengde drivstoff og Co2-utslipp. Men i Norge tar man inn i både pose og sekk, og jeg har mer problemer med å akseptere eller forstå nødvendigheten av å betale 600.000 i avgifter på en ny 5-serie, og at det skal betales ny moms på den hver gang den selges, enn at det gjennom drivstoff-avgifter vil koste noe mer hvis jeg kjører, og forurenser, mye med den. En annen ting med etterspørselen på diesel-biler er at det over tid kan medføre en naturlig høyere pris på diesel sett i forhold til bensin. En forutsettning for det vil dog være at det ikke bare blir en sær-Norsk trend.... Ja' date=' det er jo forsåvidt et godt poeng. Personlig er jeg ikke overbevist om at denne voldsomme omfavnelsen av diesel er så lurt. Jeg forstår ønsket om å være best i klassen på bil-relaterte Co2 utslipp, men spesielt i byene har det dramatiske konsekvenser for lokalbefolkningen. Vi redder verden, men dreper barna... ([b']litt[/b] satt på spissen :grin: ) Sær-norsk er det ikke, men det er kanskje sær-europeisk, og såvidt jeg har klart å se så er Norge nå helt på topp med diesel-andel, muligens slått av Frankrike. Snakker da om nybil-salg hvor andelen her har eksplodert fra ca 10 til ca 80% på 10 år. Australia har ca 10% USA langt under 1% Japan langt under 1% UK har akkurat bikket 50% Tyskland har ca 50% Så på verdens-basis er det nok en viss balanse i etterspørsel, fortsatt. Noe jeg lurer litt på er hva de gjør feks i Kina og de deler av verden der bil-veksten er størst. Følger de vår diesel-modell, eller USA/Japans bensin-modell. Noen som vet? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.