Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et kjapt hjertesukk etter å ha lest Norske mediers dekning av tornadoen som nylig rammet Auckland, New Zealand...

Fakta ser ut til å være noe som det blir tatt vel lett på. 2 konkrete eksempler denne gangen er Aftenpostens omtale av Auckland som "hovedstad", og NRK's påstand om at Albany Megacentre er et av New Zealands største.

Aftenposten sin feilrapportering om New Zealands "hovedstad" er desverre ganske vanlig, her fant jeg til og med feil i bøker brukt ved videregående. Men Auckland har altså ikke hatt status som hovedstad siden 1865...

NRK's påstand om Albany Megacentre ser ut til å være typisk lempfeldig omgang med fakta (aka. oppdiktning) og tilfeldigheter. Senteret har "Megacentre" i navnet, altså må det være blandt de største. Den logiske kortsluttningen er den samme som å si at "Alta Storsenter" (nå "AMFI") er et av Norges største kjøpesentre. Det skal dog påpekes at det ikke er helt feil at et av New Zealands største kjøpesentre ble rammet, for nærliggende Westfield Albany (som er en god del større) ble også rammet, men ikke i samme grad som Albany Megacentre...

Det er frustrerende å lese slik feilinformasjon i media, spesielt siden den blir så utbredt... :mad:

EDIT: Interessant nok er det denne gangen VG som har den mest edruelige omgangen med fakta. http://www.vgtv.no/#id=40232

(det kan selvsagt også være fordi de allerede har fått påpekninger og dermed endret videoen)

Skrevet

Det er fint du korrigerer og kommer med riktig informasjon Gunnar. Å bomme på et lands hovedstad er under enhver kritikk. Selv om det er mye dårlig og alt for kjapt skrevet journalistikk idag skulle man nesten tro at mediene her halvveis spekulerte noe i at dette er såpass fjernt og eksotisk fra Norge at bare et fåtall allikevel har kjennskap til geografien på øyene? :crazy:

Men dette er vel dessverre bare enda et eksempel på prisen vi må betale etter internettjournalistikkens inntog i mediene. Har inntrykk av at journalistene ofte sitter hver for seg foran en computer og skriver ned ned (alt for ofte fort og gæli) et eller annet som de deretter legger ut for verden uten noen form for overordned ettersyn, korrekturlesning, kildekritikk eller kvalitetskontroll. Muligheten til også kjapt og enkelt å gå inn å endre/tilføye det som er skrevet vil jeg tro også bidrar til at ansvarsfølelsen for det man legger ut i mindre grad er tilstede enn i "gamle dager" da det eneste som kom ut for evig og alltid stod på trykk.

Dette i tillegg til at mengden av dårlig kvalitetssikret journalistikk også er så stor at terkelen for det å evt. drite seg ut og å ta noen sjanser hva angår sannhetsgehalt og fakta ikke helt usannsynlig er lavere enn den har vært noen gang. Mitt innntrykk er at nesten alt er tillatt og alt aksepteres idag, dessverre.

Skrevet

Det med hovedstaden er ganske vanligt. Ofte tenker man jo, at den største by også må være hovedstad. Men sådan er det jo langt fra altid. Bare se på de fleste amerikanske stater. Det er langt fra den største byen som er statshovedstad (Austin i Texas, Albany i New York, Sacramento i Californien o.s.v.). Og det samme med hovedstæderne i lande. F.eks. er Amsterdam ikke hovedstaden i Nederlandene... Nææ. De fleste ved nok, at det er Haag.

Skrevet

Og staten New York, hvor Albany er hovedsetet, ikke byen New York. Noe jeg lenge bomma på...

En annen ting media bommer glatt på, er sjømil. En sjømil er fire nautiske mil. Sjømila kommer fra seilskutetiden. En såkalt kvartmil av en sjømil, er det som i dag er en nautisk mil. Dermed bommer pressa gang på gang med å firedoble avstanden :grin:

Så om pressen har vett i behold (hvilket jeg aldri kommer til å tro), bør de snarest utrydde "sjømil" en gang for alle.

Skrevet

Hehe, hvem påtar seg oppgaven å skrive en "kjekt å vite" som siden kan distribueres til norske jorunalister?

Den med sjømila tok faktisk meg også på sengen, har alltid trodd at sjømil = nm. Men siden 1 sjømil = 4 nm, så er vel jorunalistene i så fall ikke skylding i en 4-dobling av avstanden, men en reduksjon på 3/4? I et gitt eksempel hvor 5 sjømil er oppgitt vil da en normal (?) regnemåte for jorunalisten bli:

sjømil = nm -> 5nm = 9.26km

... mens det egentlig skal være:

1 sjømil = 4nm -> 5 sjømil x 4 = 20nm = 37.04km

... eller er jeg nå helt på viddene? :blush:

Skrevet

Nei Gunnar, kan tilmed hende du tar meg litt på senga her :grin:

Men det jeg vet er dette: Den tiden vi hadde bare seilskuter, med kanoner som hadde en viss rekkevidde, ble det beregnet fra den såkalte grunnlinjen (en strek trukket mellom alle holmer og skjær), som etter hva jeg vet eksisterer den dag i dag, beregnet at et skudd (en såkalt sjømil), rakk ut dit det skulle rekke (en sjømil sett fra grunnlinjen, sett fra hva den tids kanoner klarte å skyte fra grunnlinjen). Som jeg har lært det, blir da denne sjømilen (senere) delt opp i fire kvartmil, hvorpå i dag en kvartmil er det samme som en Nautisk Mil, om jeg har forstått det rett. Uansett om du og jeg her og nå finner offsets på mila og ikke blir helt enige i presisjonen, tror jeg uansett vi kan konkludre med at pressen bør ta sine "mil" og minske de med cirka delt på fire, og i all tid heretter, holde seg til Nautiske Mil.

Skrevet

Nok et eksempel, men akkurat denne strekker seg desverre langt ut over bare jorunaliststanden. Aftenposten skriver om "røykegebyret" som innføres ved Belfast International Airport:

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4112513.ece

Ifølge Business Traveller er dette første flyplassen i Storbritannia som innfører et gebyr for å komme inn på røykerom.

Akk, akk... Spørsmål: Ligger Nord-Irland i Storbritannia (Great Britain)? Svar: [color:#FF0000]NEI![/color]

Nord-Irland er en del av "De Forente Kongedømmer av Storbritannia og Nord-Irland" ("The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland", normalt forkortet "UK").

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...