Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oddvar, nøkkelordet er Italia.

 

Vet jammen meg ikke om dere ler av meg, eller med meg. Men jeg selger den ikke pga kvaliteten, eller felgene. Jeg selger den rett og slett for at jeg, som 17-åring ikke har behov for en 1.6 liters familiebil, med automatgir og sportsknapp. Eller så er det for "slow". Jomen om jeg vet. Franskmenn er rare.

 

 

Forresten Ivar. Bilen går godt den. Kjørt mistenkelig lite, men ok. I det året jeg har hatt den så har den gått som ei klokke. Skjønner forsåvidt at det var årets bil i 1998, for den er ganske praktisk hvis man er passasjer og skal på langtur. :whistle:

Skrevet

Ser poenget ditt med snart fersk lapp, og megane ja. Ikke den kuleste ungdomsbilen. Mitt tips til deg, er å kjøpe bil etter hva forsikringene koster. Sjekk kul bil vs forsikring før du handler ;)

 

Kjøpte meg akkurat en kosebil selv, og selv med 75% 5 år bonus, så varierte forikringa fra 2000 til 7000 i forskjellige selskap. Med kun delkasko... Gjensidige var desidert rimeligst.

 

Håper du ikke blir fornærmet av min humor angående franske biler :grin:

Skrevet

Alpine A110 er den eneste franske bilen som får min respekt.

 

Meganen er helt grei den, men jeg har ett stykke å kjøre for å komme meg hit og dit. Så automat gidder jeg rett å slett ikke. Og ikke skal jeg ha typisk ungdomsbil heller :grin:

Skrevet

Ta det helt med ro Even, vi ler både av og med!

 

Noen flere som har salgs-argumenter her da?

Tja, vet ikke om bilen til Even er av rette årgang for å gi full uttelling, men hverdagen for eiere av sjel-løse biler som feks Yaris er jo dørgende kjedelig. Starter og går, bare virker og virker... gjesp.. :sleep:

 

Not the case med Renault, her får du sjel, spenning i hverdagen, ja nesten et nytt familiemedlem! En ny tenåring i huset.

Vil vinduene begynne å gå ned av seg selv, men ikke opp igjen?

Vil ABS lampen begynne å lyse?

Vil den lysende Airbag lampen slukke sporløst før du kommer til verkstedet?

Vil bakluken la seg åpne, og hvis ja, vil den lukke seg igjen?

Osv osv...

 

Komfort, og underholdningsverdi, er hva jeg ville fokusert på ved salg! :grin:

Skrevet
Forresten, ingen som vil kjøpe ett ekte, fransk, kvalitetskjøretøy?

 

Er det her sånn at vi bare kan velge to?

 

Btw, forhjula satt pokker meg fast på BMWen min også, E36. Magisk spray, vektstang og rå makt er nøkkelord.

Skrevet

For min del tuller jeg bare med deg Even.

 

Men Renault er jo et merke som setter følelser i sving for mange, elsket og hatet! Og ryktet/omdømmet er vel ikke av de aller beste, fortjent eller ufortjent... :whistle:

 

Selv har jeg hatt diverse Citroen tilbake i de tider det virkelig var hardcore SÆRT, og fransk på sitt ypperste, men har aldri eid en Renault. Men etter å ha administrert et titalls leiebiler av diverse merker/modeller, og etter ca 70000 km og 3-4 år skal vurdere hva som er igjen av dem, så må jeg nok plassere Renault'en på siste plass. Det er da snakk om et romskip/Espace.

 

Men du får ha lykke til med salget Even. :)

 

Btw, forhjula satt pokker meg fast på BMWen min også, E36. Magisk spray, vektstang og rå makt er nøkkelord.

Ja dette er i alle fall ikke begrenset til franskmenn, og jeg husker som nevnt bla gamle 5'ere (som BMW E28) som en av de bilene hjulene nesten alltid trengte betydelig vold for å komme av. Det kan vel sikkert skje på de fleste biler hvor det er anleggsflate av betydning i senter-ringen, og hvor det ikke er plast-spacere ol, som ikke irrer/ruster. Ellers har vel utfordringene med hjulskift gått mer i retning av sinnsykt tunge hjul, i disse SUV-tider.

 

Da var det lettere før, med feks Citroens 135/82-15, nesten selvoppjekkende bil, og kun 3 stk utstikkende bolter å henge hjulet på. :grin:

Skrevet

Hmmm, kan du kanskje ha vært "uheldig" å fått et skikkelig mandags-eksemplar? Et som mangler alle de feil som forlengst burde kommet for dagen nå. :confused:

 

 

Er forresten ikke så overvettes begeistret for fransk selv heller. Men må likevel innrømme at jeg på en morbid måte hadde litt sansen for Citroen når de var på sitt styggeste, og mest absurde, og jeg er glad jeg har hatt dem. Faktum er jo at de lå ufattelig langt foran røkla på teknologi, og var totalt fryktløse i å bare kjøre på med innovative løsninger. Og på områder hvor det ikke var mulig å finne opp hjulet på nytt virket det som de bare la innsatsen i å lage det anderledes, meningsfylt eller ei...

 

Tør feks ikke si hvor lang tid jeg brukte på å få opp panseret på en Padde første gang, men det var over snittet før jeg fant ut at; Ååå ja, selvsagt; etter at man har dratt i utløser-snora på vanlig sted til venstre for clutch-pedalen, så går man bare rundt bilen, åpner hanskerommet, og inni der finner og drar man i utløser-snor nr 2! Hva ellers?

 

Haha, man må jo bare le av det. Og akkurat som det aldri vil bli noe ny Concorde, vil biler heller aldri bli slik igjen. Jeg er klar over at de fleste er glade for det, men jeg syns det er litt moro å se hva man får når man kaster ut alle økonomer og markedsanalytikere, og bare slipper ingeniørene løs!

 

Og det må være likheten mellom Concorde og Citroen DS :grin:

 

 

1974_Citroen_D-Special_03.jpg

Skrevet

Ja Cristian, du har ett godt poeng der. Det trengs litt stormannstanker iblant. Det hadde ikke blitt noen Triumbue eller Brandenburger Tor med økonomer og markedsjefer. Det vil si, en form for "markedsjefer" hadde dem vel da også, men mer av den sorten som har skobørster på skuldra :grin:

 

Har noen års erfaring med Paddas etterkommer CX sjøl. Husker ikke hva jeg skulle skifte på den men etter å ha slitt dagen og lang på garda ringte jeg til den lokale Frankofile verksmester og fikk beskjeden: Finn fram vinkelslipern å skjær deg plass gjennom innerskjermen :/ som sagt så gjort. Men god bedre for en komfortabel sleda, til og med på vinterføre.

 

CXn endte forøvrig sine dager med sidetipp da den gjorde V-tegn i samdans med en godt lasta boggiehenger med Bakon.

 

RIP.

Skrevet

Hehe, hørtes jo ut som et verdig farvel for den gamle CX'en det da Per! ;)

 

Er ikke sikkert vinkelsliper var så dumt. Har byttet clutch på en CX 2,5 V6 en gang, det er en del år siden men jeg glemmer det aldri, og skal heldigvis aldri gjøre det igjen. Men i rettferdighetens navn var det jo noen service-vennlige løsninger også, feks å skifte bremseklosser var bare å åpne panseret, ut med to splinter, så var klossene ute. Og dette med å ha bremseskivene inne ved girkassen var en ide hentet fra racing, for å få minst mulig uavfjæret vekt ute ved hjulene, noe produsenter av premiumsbiler jobber knallhardt med den dag i dag.

 

Litt morsomt er det også når BMW skryter av adaptive kurvelys i 2010 katalogen. Dette hadde Padda i 1971, riktignok mekanisk wire-drevet, men likefullt... :grin:

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg ei slik padde. Skikkelig gangsterbil, hehe. Synes dem e grom å se på. Blank svart med noen ålreite felger hadde gjort seg. Og så slipper man å senke dem.

Sitro-øhhh leverer jo bilene ferdig senka, hehehe.

Skrevet

Ja, jeg skulle kanskje ikke skrevet det offentlig :grin:

 

Men det hadde ikke vært meg imot å prøve å ragge damer i en slik bil. Broren min hadde en 68 modell peugeot 204 en gang, og vi fresa rundt i den på 16 mai. De kule gutta hadde jo amerikanere men damene syntes vogna vår var søt, og vi hadde masse selskap den dagen :grin: (gode minner fra ungdomstiden). Vogna ble desverre drept over ei fartsdump. Den gikk mer eller mindre i oppløsning... hehe

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...