Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, noen som har erfaring med med å skifte hjul på Renault Megane Scenic? Individet er en 97 eller 98 modell. Har slitt fælt med å få av ett hjul, og hvis jeg ikke får noen gode tips nå, ja da kjører jeg rett å slett de resterende hjulene av.

Noen som har noen gode tips om hvordan jeg skal få hjulet av, etter å ha skrudd ut boltene? Har prøvd den teknikken med å vrikke hjulet frem og tilbake, og jeg har aktivt brukt slegge.

Håper på noen bra svar her nå :)

Skrevet

Prøvd å slå et flattjern mellom hjulet og akslingen? Ellers, prøv å dra godt nede på hjulet, iom at vekten ligger øverst på akslingen. Eller du kan prøve å sparke i nederste del av dekket (obs, få foten kjapt unna sa dekket ikke faller på foten din)

Hvis du nå velger å gå for å kjøre dem av, husk å filme begivenheten og å legge den ut her ;)

Skrevet

Prøv å senke jekken, men ikke så langt at akslingen treffer bakken og se om hjulet spretter opp i hjulbrønnen. Tyngden av bilen bør gjøre susen, men man vet jo aldri. Da slipper du iallefall å få akslingen svidd langs underlaget.

Skrevet

Tyngden av bilen henger bare på den ringen dette sitter fast i, så du må nok ha sideveis bevegelse for å få løsnet det.

Vi pleier å tvinge av gjenstridige fast-irrede felger med et forholdsvis langt rør (ca 1,5 meter). Bruk røret mellom bærearm-innfestninger, eller hvor det måtte passe slik at røret brukes som en hevarm/vektstang til å presse hjulet av.

Akkurat hvor det må plasseres kommer an på layout på hjuloppheng, og om det er foran eller bak. Men får du feks noe mellom nedre bærekule, og felg, og presser/jokker utover så vil det slippe. Det beste er jo da å få metall mot metall (altså røret i kontakt med innside av felg) siden dekket fjærer, men langt nok rør kan kompensere for dette også.

Eneste du må passe på er hva du bruker å benne mot, røret må ligge an mot noe solid, du må feks ikke bruke støtdemper, da bøyer du bare den før hjulet går av...

Til slutt, så kan det være en ide å ha på litt kobberfett eller lignende på hjul senter av hub så slipper du det samme igjen. Visse kombinasjoner lettmetall og biler/nav er helt håpløse med dette. Kan gjerne pusse litt på den ringen også, få bort rust/irr.

Lykke til. Håper i grunn du ikke får det av, for jeg vil også gjerne se deg kjøre hjulene av..! Full fart fremover, også brekksladd begge veier, burde gjøre susen. :cool: :grin:

• Premium Medlem
Skrevet

Ta en kraftig boks på 2 X 2 tommer eller noe sånt.En 3-5 kilos slegge og sett boksen (planken om du ønsker å kalle det for det) i 45 grader mot felgkanten nede så kraften går nedover.Viktig att dette materialet er mykere enn felgen.Gi boksen ett kraftig slag eller to.Drei hjulet en kvart omdreining rundt for hver gang.Dette bruker å gjøre susen og jeg måtte gjøre dette selv på kjærringa sin bil som er en Subaru med stålfelger. :cool:

Skrevet

Tenn på dekka. Da blir felgen varm og god etterhvert, så vil hjulet ramle av ta seg selv :grin:

Eller spennband rundt hjulet, og naboens hengerfestekrok... ett skikkelig røkk, så ramler det forhåpentligvis av... Ellers så kommer hele vogna sideveis. 50/50... :grin:

• Premium Medlem
Skrevet

He,he,mange kreative løsninga ute å går her.

Håper Even prøver ut en løsning fra hver på hvert sitt hjul og att vi får tilbakemelding om hvilken som var gangbar.

Hilsen en som har innehatt fagbrev som mekaniker siden 1982 :whistle:

Skrevet

He he.. ja ja, flere interessante og noen

ganske så tvilsomme forslag her ja. Jaran sitt

var definitivt dagens høydepunkt! Dog Jaran:

250gr. med C4 så har man riktignok

løst problemet med selve dekket, får

da er man kvitt bilen i samme slengen!

Skrevet

Hehe, bra du fikk de av da, og ikke minst bra det gikk bra. Løsnede forhjul ender oftes med skader, så hvis det var foran, og uten boltene i, så vil jeg mene du var heldig. :cool:

Jaran, jeg har en høne å plukke med deg!

Har jobbet med bil i mange år og sikkert skiftet hjul på 1000 biler, flesteparten på 90 tallet og hvor BMW med lettmetall var "værstingen" i å sitte fast i nav-ringen. Metoden til Stein kan jeg fint gå god for, men syns selv det er lettere og mer skånsomt å brekke hjulene av med rør/bjelke/stang. Dog har jo det vært med luksusen å ha bilen på bukk, og dermed så høyt eller lavt jeg vil.

Men prøver alltid å være åpen for andre og nye måter å gjøre ting på, i mekanikkens verden er det sjelden bare EN god løsning.

Så prøvde å følge Jarans tips nå, gjorde nøyaktig som du sa, og 250 gram C4.

Hva gjorde jeg feil? :o

7NF853417_3.jpg

Skrevet

Ok, har ingen grunn til å betvile sprengnings-kunnskapen, og for meg er det helt nytt terreng. Erfaringen er begrenset til kondensatorer, airbags, og kinaputter.

Men ut fra siste tips om mengde, så lurer jeg på om jeg kan ha misforstått hva som skal skje. Det du kanskje mener er at med rett mengde korrekt plassert C4 så vil hjulet stå igjen, men bilen forsvinner..? Right? :grin:

Fant forresten en god DIY instruksjons-video for et clutch-bytte;

[video:youtube]

Skrevet

Siden det er en Renault - har det noen betydning hva som blir stående igjen...? Kanskje best om kun hjulet blir? :)

Men trust me når jeg sier at du kun kommer til å ha en eneste tanke i hodet etter å ha fyrt av - når kan jeg få gjøre dette igjen!!!

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Ifølge selger også ganske stabil på 3 hjul. Må vel være et lite pluss i boken det :grin:

Skrevet

Kanksje den er lettsolgt hvis du averterer som dette...

Koselig Renault til salgs. Veldig miljøvennlig (da det er sjelden den går). En bil du kommer til å tilbringe mye tid i uten at den forurenser (da hjelpen ofte er langt unna)

- Hjul som ikke løsner av seg selv (eller med forsett...)

- Piknikkurv med baguetter og vin inkludert (lurt å ha i en fransk bil da behovet garantert kommer).

- Bra speil

- veldig bra signal på radioen men du venter på berging.

- hoppetau inkludert (for å holde varmen når bilen stopper om vinteren).

- full tank inkludert (men du får sikkert ikke bruk for det)

Noen flere som har salgs-argumenter her da?

:grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...