Marius Granli Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Hei! Flyr nå free flight i FSX. Bruker GPS og vectors som navigering, altså ikke FMC. Går over til NAV og heading ved innflyging. Evt deretter autoland eller manuell landing etter instrukser fra tårn. Hvordan ligger jeg da an for å fly på VATSIM? Kan man bruke GPS her? Jeg ligger fryktelig dårlig an om jeg må kunne se meg for, altså ikke kollidere med andre underveis. Takker for svar! Marius Siter
A L Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Forhåpentligvis skal ATC holde deg og andre fly separert. Det vil være mulig og fly med GPS på VATSIM, men for guds skyld ikke skriv i flight plan "DCT GPS" Du kan gå inn i flighplanneren i FS og sette inn VOR og NDB stasjoner (jeg er usikker på hvor oppdaterte fixene er mtp på point-merge). Ellers vil jeg anbefale deg et fly som har FMC, INS o.l for online flyving på VATSIM. Siter
TOS Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Tullprat. Det er fullt mogleg å fly både IFR og VFR på vatsim utan å i heile ha kasta eit blikk på eni FMC. Men du bør vite litt om navigering. Sjølv kuskar eg mykje rundt på vatsim med småfly og mellomstore fly utan FMC, og har per dagsdato ikkje hatt problem. Dei fleste innflygningar går fint å navigere på konvensjonell måte, og om det ikkje går, så får ein vectors inn på ILS eller anna innflygningsprosedyre. Men som Aleksander skreiv, ikkje legg inn DCT GPS i flightplan. Men du kan skrive f.eks DCT FLS om du skal fly til bergen, og nytta GPS for å navigere directetil Flesland VOR. Berre hugs på at du då ikkje oppdaterar GPS track etter at du mottok klareringa di. For om du havnar 15nm til venstre for kurs, for så å velde DCT FLS i GPS'n att, så vil du flyge resten av turen ute av kurs i henhold til klareringa di. Men mi oppfordring er å lese seg litt opp på navigering, slik at du kan navigere utan FMC. Det er etter mi meining alt for mange som må medle mayday om FMC takkar for seg :grin: Siter
A L Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Torstein: Jeg siterer meg selv. Du kan gå inn i flighplanneren i FS og sette inn VOR og NDB stasjoner Jeg skrev aldri at han var avhengig av en FMC, for det er man på ingen måte Siter
Marius Granli Skrevet 26. april 2011 Forfatter Skrevet 26. april 2011 Hjertelig takk! Hører dere en newbie på ATC, så vet dere nok hvem det er Siter
Daniel Klepp Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Men for all del, når du er klar for det: Finn deg et payware fly med FMC, sett deg inn i den (alltid masse tutorials på youtube). Da blir fly-gleden så sinnsykt mye større, og realismen mye høyere Og når du har dreisen på det, og har begynt fly på Vatsim , har du ikke lyst å gjøre annet Men som sagt, grunnleggende VOR til VOR navigering er også fullverdig navigering (bare ikke like relaistisk om du flyr airliner), å navigere med FMC før du har prøvd dette er som å gå før du kan krype! Siter
Christer AH Skrevet 26. april 2011 Skrevet 26. april 2011 Enig med Daniel, flightsim ble mange ganger så gøy etter jeg fikk et fly med ordentlig FMC. Dessuten er det mye lettere å navigere ved hjelp av en FMC enn det er å lære seg å navigere fra bunn av som Torstein driver med Siter
Marius Granli Skrevet 26. april 2011 Forfatter Skrevet 26. april 2011 Igjen, takk og takk for svar! Har 737 PIC, men jeg liker ikke flyet noe særlig godt (i hovedsak fordi jeg ikke får til pushback, haha :grin:) Skal bestille meg 767 så fort som mulig Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 27. april 2011 Skrevet 27. april 2011 Jeg fløy mye på GPS med en dash8 først og trente på å lande manuelt (og visuelt) på kortbaneflyplassene. Var kjempestolt da jeg klarte å lande på 800 meter rullebane med reverse thurst (F2) Jeg la inn en flightplan med noen waypoints i FSX(Flight Planner knappen i oppstartsbildet for Free Flight), og planen kom opp i GPSen. Men det ble mye gøyere da jeg lærte å bruke FMC (CDU) på Wilco 737 PIC. Lærte mye av denne tutorialen som Even Rognlien har laget - og noen andre tutorials på youtube: Pushback på Wilco 737 PIC er lett: SHIFT+P for å starte og stoppe pushback. Hvis du vil ha sving tar du SHIFT+P og umiddelbart etterpå 1(venstre sving ) eller 2 (høyre sving). Hvis du vil rygge rett bak et stykke før du svinger kan du ta det i to omganger. Rygg rett bak og stopp. Så rygger du videre med sving. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 27. april 2011 Skrevet 27. april 2011 ...Eller at man bruker AES sin pushback system Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. april 2011 Skrevet 28. april 2011 Det som er enda mer gøy enn å fly med FMC er når du begynner å få taket på VOR- og INS-navigasjon. Så flyr du til/fra en flyplass hvor SID/STAR utelukkende er RNAV. God fornøyelse. :cool: Which reminds me; I need to bring the Concorde to Oslo... :grin: Siter
Christer AH Skrevet 1. mai 2011 Skrevet 1. mai 2011 Jeg anbefaler å holde deg unna Wilco 737, jeg sleit fælt med den og prøvde alt uten å få den til å funke bra. Så bytta jeg til FS9 og ifly 737 og alt gikk som smurt! Alle som lærte meg opp på Vatsim anbefalte meg å bruke det (og alle jeg kjenner som flyr 737 online bruker det) så er ikke en dum idé.. Dessuten er det lettere å få hjelp til å lære seg maskina. Veldig mange flyr 737-800 og kan hjelpe deg med det. Dessuten får du FS9 veldig billig og ifly'en er heller ikke dyr. Anbefaler også å melde deg inn i et VA. Masse gode ressurser og ressurspersoner man kan utnytte seg av Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Skjønner ikke hva folk sliter med på wilco 737en, er et av det flyene jeg har flydd mest og er veldig fornøyd med den. Om du ønsker deg en universal fmc så du kan bruke på mange fly så anbefaler jeg en titt hos VAS-Project Den er genial og freeware. Men (anbefaler) skaff deg oppdatert airac fra navigraph så du faktisk kan fly realistisk i Norge med den nye sid/star/luftrommet på østlandet. Siter
Fred Solli Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Ikke skjønner jeg dette heller Jan Tore. Jeg tror ofte feilen med Wilco 737 ligger ca. 50 cm unna tastaturet. Siter
Christer AH Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Det er noen som ikke har trøbbel med wilco og for dem er det jo ikke no problem. Selv sleit jeg med wilco's oppførsel og alle disse problemene forsvant umiddelbart med ifly. Og som sagt så er jeg ikke alene om det! Siter
Fred Solli Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Nei, det er vel flere som har opplevd feilen jeg nevnte da Men fra å si at du har problemer med denne til å anbefale alle å holde seg unna synes jeg er å ta i vel mye. Jeg er helt enig at denne softwaren kan være kranglete, men som oftest er det ikke softwaren sin feil så lenge man vet hva man holder på med. Jeg har hjulpet atskilligere "simmere" til å få denne installert på riktig måte. Tålmodighet er en dyd og det å sette seg inn i manualer og instruksjoner om installering, etc. faller nok mange tungt for brystet. Siter
Christer AH Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Jeg gir de samme råd som jeg ble gitt når jeg begynte. De akter jeg å gi videre til folk i samme situasjon Siter
Fred Solli Skrevet 2. mai 2011 Skrevet 2. mai 2011 Det som er viktig her er at DU koser deg med FS9 og iFly. Ha en strålende dag. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.