Skrevet 12. desember 2002 22 år Jeg har et spørgsmål angående de to sidste cifre i en RWY report i en METAR - De to tal om braking conditions. Der er to muligheder er. Enten et tal mellem 01-90 eller mellem 91-95 (+99). 91-95 er ret lige til: Braking Action 91 = Poor 95 = Good Siger vel noget om, hvor god mulighed der er for at bremse på rwy'en Men tallene 01-90 kan jeg ikke gennemskue: Friction Coefficient... Kan nogle forklare hvad der ligger bag dette begreb, og hvad tallet (0.01 - 0.90) betyder? /Peter HOLDING PATTERN: The term applied to the dogfight in progress over any radio facility serving a terminal airport.
Skrevet 12. desember 2002 22 år Gå till www.bahnhof.se/~classic kolla under FOM dær finns en del førklarat. /Stellan
Skrevet 12. desember 2002 22 år )30/35/30 FRICTION MEASUREMENT ON EACH THIRD OF RUNWAY AND FRICTION MEASURING DEVICE. MEASURED or CALCULATED COEFFICENT 0.40 and above Opp til 0.99 0.40+++ blir beregna som "Sort" bane. 0.39 - 0.36 0.35 - 0.30 0.29 - 0.26 0.25 and below 9 ESTIMATED SURFACE FRICTION 5 - GOOD 4 - MEDIUM/GOOD 3 - MEDIUM 2 - MEDIUM/POOR 1 - POOR 9 - Unreliable TYPE OF MEASURING EQUIPEMENT USED BRD=Brakemeter-Dynometer GRT=Grip Tester Brukes på kortbanenettet MUM=Mu-meter RFT=RWY friction tester SFH=Surface Friction tester (high pressure tire) SFL=Surface Friction Tester SKH=Skiddometer (high pressure tire) SKL=Skiddometer (low pressure tire) TAP=Tapley meter
Skrevet 12. desember 2002 22 år Forfatter Okay. Så det betyder, at jeg kan oversætte dem således: 0.40-0.90 = Good 0.36-0.39 = Medium/Good 0.30-0.35 = Medium 0.26-0.29 = Poor/Medium 0.00-0.25 = Poor ??? /Peter EDIT: Stellan, det var netop efter, at jeg havde kigget på dig side, at jeg spurgte. Jeg kunne ikke helt gennemskue det. Men jeg havde åbenbart bare ikke kigge godt nok. [ 12.12.2002, 22:35: Endret av: Peter Noerkjaer ]
Skrevet 14. desember 2002 22 år Noe jeg har tenkt på flere ganger er at, selv om 0.40 regnes som godt i flybransjen, så er vel dette egentlig å regne som glatt? Regner man litt med bremselengder osv når det gjelder f.eks biler kan man jo si det er det. Tørr asfalt har vel vanligvis nærmere 0.80? Ole Martin
Skrevet 15. desember 2002 22 år Forfatter Er der nogle der kan forklare hvordan tallet regnes ud, altså hvad værdien 0.80/0.40 forklarer. Jeg synes jeg bar brug for noget at sætte det i relation til... /Peter
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.