Peter Nørkjær Skrevet 12. desember 2002 Skrevet 12. desember 2002 Jeg har et spørgsmål angående de to sidste cifre i en RWY report i en METAR - De to tal om braking conditions. Der er to muligheder er. Enten et tal mellem 01-90 eller mellem 91-95 (+99). 91-95 er ret lige til: Braking Action 91 = Poor 95 = Good Siger vel noget om, hvor god mulighed der er for at bremse på rwy'en Men tallene 01-90 kan jeg ikke gennemskue: Friction Coefficient... Kan nogle forklare hvad der ligger bag dette begreb, og hvad tallet (0.01 - 0.90) betyder? /Peter HOLDING PATTERN: The term applied to the dogfight in progress over any radio facility serving a terminal airport. Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 12. desember 2002 Skrevet 12. desember 2002 Gå till www.bahnhof.se/~classic kolla under FOM dær finns en del førklarat. /Stellan Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 12. desember 2002 Skrevet 12. desember 2002 )30/35/30 FRICTION MEASUREMENT ON EACH THIRD OF RUNWAY AND FRICTION MEASURING DEVICE. MEASURED or CALCULATED COEFFICENT 0.40 and above Opp til 0.99 0.40+++ blir beregna som "Sort" bane. 0.39 - 0.36 0.35 - 0.30 0.29 - 0.26 0.25 and below 9 ESTIMATED SURFACE FRICTION 5 - GOOD 4 - MEDIUM/GOOD 3 - MEDIUM 2 - MEDIUM/POOR 1 - POOR 9 - Unreliable TYPE OF MEASURING EQUIPEMENT USED BRD=Brakemeter-Dynometer GRT=Grip Tester Brukes på kortbanenettet MUM=Mu-meter RFT=RWY friction tester SFH=Surface Friction tester (high pressure tire) SFL=Surface Friction Tester SKH=Skiddometer (high pressure tire) SKL=Skiddometer (low pressure tire) TAP=Tapley meter Siter
Peter Nørkjær Skrevet 12. desember 2002 Forfatter Skrevet 12. desember 2002 Okay. Så det betyder, at jeg kan oversætte dem således: 0.40-0.90 = Good 0.36-0.39 = Medium/Good 0.30-0.35 = Medium 0.26-0.29 = Poor/Medium 0.00-0.25 = Poor ??? /Peter EDIT: Stellan, det var netop efter, at jeg havde kigget på dig side, at jeg spurgte. Jeg kunne ikke helt gennemskue det. Men jeg havde åbenbart bare ikke kigge godt nok. [ 12.12.2002, 22:35: Endret av: Peter Noerkjaer ] Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 14. desember 2002 Skrevet 14. desember 2002 Noe jeg har tenkt på flere ganger er at, selv om 0.40 regnes som godt i flybransjen, så er vel dette egentlig å regne som glatt? Regner man litt med bremselengder osv når det gjelder f.eks biler kan man jo si det er det. Tørr asfalt har vel vanligvis nærmere 0.80? Ole Martin Siter
Peter Nørkjær Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Skrevet 15. desember 2002 Er der nogle der kan forklare hvordan tallet regnes ud, altså hvad værdien 0.80/0.40 forklarer. Jeg synes jeg bar brug for noget at sætte det i relation til... /Peter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.