Pasi Jorgensen Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Dagens søndagstur går fra VNKT (Khatmandu) til VNPL (Phaplu) hvor vi tar en liten stop. Her er det en gjeng med turister som trenger skyss opp til VNLK, hvor mange turer fram og tilbake mellom VNPL (Phaplu) og VNLK (Lukla) (+retur) kommer vel an på antall deltakere he he, men noen tur-retur flights mellom disse 2 stripene blir det. Når alle har fått skyss, så setter vi kursen tilbake til VNKT (Khatmandu) Da jeg ikke har tilgang til routeplanners eller noe i skrivende stud, forventer jeg at man fixer flightplan selv, flytype er vel valgfritt men twin otteren er jo absolutt å anbefale, eller en aller annen turbopop som klarer å stoppe på relativt kort rwy's da vi blir å operere på korte striper i tynn luft :grin: Siter
Benjamin Hennes Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Anbefalt Scenery: Aerosoft Lukla X Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Finnes også noen scenery på avsim.com og flightsim.com Foresten, Avgang kl ? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Hvordan vil du ha server satt opp Pasi, dag og litt vekslende skybaser og moderat med vind? Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 17. april 2011 Forfatter Skrevet 17. april 2011 Ja, det kan nok være en fordel å ha dette sceneriet, er desverre payware men på den positive siden, så er det jo ett bra scenery med ditto bra og kule striper (3 stk) i Mt.Everest området. Anbefalte payware fly: *Aerosoft Twin Otter (lokal paint til denne finnes på TS i min repaint mappe) *Carenado C208 *Flight1 PC12 Selvsagt kan man fly stempel, men vær klar over at vi opererer på flyplasser som ligger på ca 9000 fot og at man får kraftig redusert performance med stempel kontra turboprop. Oppstart til vanlig tid, dvs kl 1900 MP time :grin: Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 17. april 2011 Forfatter Skrevet 17. april 2011 Ja, det hadde vært flott, litt 'go vær' og passe med vind enten fra sør eller nord eller sør-øst (ikke for mye vind, vi må jo ta av i motsatt rettning også he he, men litt turbulens kan vel kryddre hverdagen til hvemsomhelst) Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 17. april 2011 Forfatter Skrevet 17. april 2011 Tja, egentlig ikke, Lukla er en meget spesiell flyplass med sloped runways, så akkurat den biten er det værre med mtp freeware. BTW, vr ikke vi å fløy oppidær ifjord med twin otterene? Mener å huske det...er jo mulig jeg husker feil he hehe he, du vet vel best selv og det kunne jo vært noen andre jeg fløy med. Men hvis jeg husker rett, så var det den tiden da det dukket opp en argentiner på TS som pratet mye uforståelig engelsk lol, kunne vært Jarle jeg fløy med kanskje? Men men, det finnes noen AFCAD forbedringer i forhold til default, http://www.fs-freeware.net/flight-simulator-downloads/Flight-Simulator-X/Scenery---Textures/Lukla-Airport/ , men som sagt, ingen sloped rwys og den andre stripen (Phaplu) vi skal besøke er også en del av aerosoft's scenery. Og den vet jeg faktisk ikke om den hverken finnes by default i fsx eller om det finnes freeware av den. Så vil jeg legge til ei stripe med åpen synsing mtp organisering av MP-turer he he, disse søndagsturene er turer vi, dvs alle kan/er med på å bestemme. Siden ingen våget seg frampå med noe siden sist jeg kikket på klokka, så ble det kjapt diskutert over TS tidligere idag og foretatt en haste besluttning om at dagens tur blir Lukla. Og, når det er sagt, så er det som skrevet tidligere, opp til deltakerene selv å lage/foreslå disse turene, man kan ikke forvente at f.eks Fred skal lage hver eneste tur, og ikke meg heller he he. For det krever tid, energi og fantasi for å lage disse turene, og når man har laget noen på rekke å rad, så har man også brukt opp store deler av fantasien he he hehe he (er det mulig?), man går rett og slett fri for ideer og da blir det mer ork enn kos.....og det går ikke an, dette skal jo 'lissom' være en hobby som skal være gøy å drive med, ikke sant? Men igjen, det har aldri vært meningen at 1 person skal sy sammen disse søndagsturene. Har alltid vært meningen at det skal være åpent for alle å legge ut forslag evt sy sammen hele turen selv. Dette for å skape ett mangfold, lar vi Fred styre, så blir det low & slow.....med undertegnede, heh ja da blir det bare fort & galt he he hehe he, og som du ser, er vi veldig forutsigbar på hva vi 'liker', men er det alltid det samme som du liker? Hvem vet, men, man kan bli lei av å spise samme sjokoladen hver dag....konklusjon: forandring fryder Så vær ikke redd for å stå fram med navn og adresse...erm, jeg mente, med forslag til turer, både når det gjelder søndagsturene og onsdagsturene. Har du fly/sceneries DU har lyst å bruke/besøke? Ta regien! :grin: Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Bare en liten ting.. Ja, det kan nok være en fordel å ha dette sceneriet, er desverre payware men på den positive siden, så er det jo ett bra scenery med ditto bra og kule striper (3 stk) i Mt.Everest området. Jeg mener bestemt at Lukla ikke finnes i default FSX så hvis det stemmer så må man ha dette tillegs sceneriet hvis man skal ha glede av denne turen. Jeg er helt enig i det Pasi skriver her om hvem som setter opp dagens tur.. Hvis det hadde vært mulig kunne vi kanskje sett opp ei lita liste på hvem som står for tur til å sette opp den neste turen?? For min egen del kunne det vært inspirerende å vist at neste søndag er det jeg som har ansvaret for søndagens event, da hadde det blitt snoka i div ruter og satt opp linker til evt scenery vi trenger. Etter vanvittig bra opplegg fra spesielt Fred og Jan A over lang tid har vi kanskje blitt noe bortskjemte og forventer at det skal dukke opp en spennende søndags syssel slik at vi kan bare logge inn til dekka bord.? (Tusen takk for jobben forøvrig) Og derfor er det kanskje litt værre å legge opp ei rute på egen hånd når man nesten forventer at noen andre fikser biffen. Hva synes dere om at vi evt setter opp ei lita "vaktliste" på hvem som skal ha forslaget til tur? Det ër sikkert flere som normalt er med som kan ha spennende og nye ideer? Siter
Benjamin Hennes Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Lukla finnes i default, men ser ikke akkurat bra ut :grin: Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Syns det er et godt forslag Øyvind kommer med her. Har i utgangspunket et forslag å komme med, litt avhengig av hvor mange som er interessert i å bli med på et slikt opplegg, og det var at f.eks om vi var 8 stk som hadde lyst til å bli med å legge opp ruter så kunne vi fordele søndager over en 2-md. periode. Som et eksempel på denne måten: 1. søndag md. 1 Fred 2. søndag md. 1 Jan Arild 3. søndag md. 1 Øystein 4. søndag md. 2 Øyvind 1. søndag md. 2 Paul-André 2. søndag md. 2 Pasi 3. søndag md. 2 Robert 4. søndag md. 2 Bjørn og så starter på begynnelsen igjen... blir vi 12 lar vi det gå over 3 md osv osv... Ruten legges ut senest fredagen før, senest kl. 20.00 og ligger det ingen rute ute da for søndagens tur, er det opp til nestemann å legge ut en søndagstur... Klarer vi å få noe slikt til å fungere? Om du er interessert i å bli med på et slikt opplegg... skriv deg opp i denne tråden så lager vi en liste Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Jeg er med.. :grin: Og min turnus er lagt 1 år frem i tid slik det er nå og dermed er det ingen problem å si ifra hvilke helger som ikke passer og dermed bytte. Håper dette kan trigge flere til å aktivt bli med på dette.. Siter
Fred Solli Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Kjempebra forslag og "vaktliste". Det er veldig ålreit at andre kan ta stafettpinnen videre. Det er ikke alltid like inspirerende å lage ett opplegg hver uke. Og andre har helt sikkert andre ønsker enn det som blir satt opp, så da er det muligheter til å lage noe selv. Personlig trenger jeg å finne ut om dette med å bli kastet ut hele tiden er en feil hos meg. Har byttet router fra Telenor, byttet oppkoblingsmåte, gått over til kablet nettverk, parkert skumle fly, slått av antivirus og har vel prøvd alt untattt bytte av ISP. Det finnes ikke noe mer drepende på entusiasmen enn det med å bli hivd ut gang på gang. Så jeg håper at det kan finnes en løsning på dette. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Fred skal vi sette opp litt test greier som du eventuelt kan bruke mot isp? Siter
Benjamin Hennes Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Geir: Vil bare si at server har nesten funka optimalt i hele kveld! Siter
Fred Solli Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Ja tidligere idag var det uråd og komme inn, men ikveld fungerte alt utmerket. Forstå det den som vil. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 18. april 2011 Premium Medlem Skrevet 18. april 2011 Etter vanvittig bra opplegg fra spesielt Fred og Jan A over lang tid har vi kanskje blitt noe bortskjemte og forventer at det skal dukke opp en spennende søndags syssel slik at vi kan bare logge inn til dekka bord.? (Tusen takk for jobben forøvrig)Og derfor er det kanskje litt værre å legge opp ei rute på egen hånd når man nesten forventer at noen andre fikser biffen. Hva synes dere om at vi evt setter opp ei lita "vaktliste" på hvem som skal ha forslaget til tur? Tja, tror jeg vil driste meg med på det forslaget. Samtidig foreslår jeg at vi flytter start-tidspunktet tilbake til kl 2000 (!?!?) Kl 1800 eller 1900 er i tidligste laget for min del . Ellers er sommerhalvåret travelt for mitt vedkommende, så jeg kan neppe bidra med så mye før utpå høsten en gang. Søndagsturene begynte jo litt beskjedent med små bushturer med enkle fly i freeware scenery, og har vokst til stadig mer dristige stunts i kostbare scenerys og ditto kostbare fly. Ikke noe galt i det egentlig ( og jeg har vel ikke motsatt meg den utviklingen heller......), men i tillegg har vi fått onsdagsturene, og stort sett andre turer hver eneste dag!! Jada, det er et eldorado for MP-entusiaster, og det er en sabla hyggelig gjeng som driver dette på frivillig basis. Men, .... jeg vil likevel komme med en liten advarsel i all vennskapelighet .... det er ikke alle som makter å være med i dette tempoet. Og i den seinere tid har vi vært råe med turer i stadig nye områder av verden. Det må kjøpes mye skal man være med på dette kjøret :whistle: . Foreslår derfor at søndagsturene fortsetter i et litt mer avslappet tempo, og selv om det brukes kjøpe-scenery, så kan vi vel fly litt oftere i samme område, før vi raser videre?? Og som sagt, jeg er ikke uskyldig i kjøpepress, men prøver stadig å forbedre meg :crazy: . Og dessuten, onsdagene og resten av uka kan jo være forbeholdt litt mer ville tilstander, så det skulle ikke være grunn for noen å føle seg innestengt :grin: . Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 18. april 2011 Skrevet 18. april 2011 Hei Ernst. Bra innlegg og jeg er sammen med flere enig. Foreslår derfor at søndagsturene fortsetter i et litt mer avslappet tempo, og selv om det brukes kjøpe-scenery, så kan vi vel fly litt oftere i samme område, før vi raser videre?? Det er jo klart at ikke alle som er med på disse turene er godt oppi åra og vel etablert og det kan derfor være noe problemer med å skaffe til veie absolutt alt det nyeste. Men det er jo klart at slik som tingene har vært nå med stadige ugivelser av glimrende kjøpe scenery, så er det jo gjerne i disse vi havner. Noe av min tanke rundt dette med ei evt vaktliste er at da får man kanskje nye innspill og flere plasser å fly på som ikke nødvendigvis er payware. Er sikker på at flere som normalt er med på turene sitter på spennende ideer isåmåte. Spennende diskusjon det her og det virket som det var stort engasjement rundt temaet på TS i går. Som Fred også nevnte her i helga. Orbx og OZX har nå slått seg sammen igjen, og dermed er det vel ganske sansynlig at vi etter hvert vil få tilgang til enda flere og enda bedre Freeware. (Forhåpentligvis??) Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 18. april 2011 Skrevet 18. april 2011 Jeg tror også at kl 18 er for tidlig for folk på en søndag. Når det gjelder det at man blir kastet ut Fred, så kan jeg hjelpe deg med og sette opp litt som kan logge pakke dropp etc, slik at du kan slå i bordet ovenfor Telenor. Det er like frustrerende for meg og høre at man blir kasta ut av serveren, når jeg ser at det faktisk er dere selv (IPS, Infrastruktur) som kobler seg av( Good Bye) , og det er overhode ingen tvil over at de med Telenor er de som plagest mest. Så la oss få laget en faglig sterk logg, og bare si fiks dette kjære ISP :-) om ikke så avslutter vi bare hele server greia, jeg begynner og bli litt lei og høre denne forklaringen gang på gang, du blir ikke kastet ut, du avslutter selv. En annen ting jeg kom til og tenke på Fred, på FLG, hadde du problemer der også? om JA må det jo være noe annet? Siter
Fred Solli Skrevet 18. april 2011 Skrevet 18. april 2011 Hei Goffen Jeg tar imot all faglig hjelp jeg kan få på dette området. Har hatt noen runder med Telenor og fikk jo bytta modem her, satte også ned hastigheten på internett i håp om at det skulle bli mer stabilt, men dette har ikke sett ut til å hjelpe. De andre problemene vi har hatt kan nok skyldes fly/andre programmer som lager krøll. Time will show Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.