Jarle Kristiansen Skrevet 8. desember 2002 Skrevet 8. desember 2002 Noen som vet hvor jeg finner filmsnutter på nette av skyer som er filmet i "fort kino" slik at en ser skyer utvikler seg. Siter
Thomas Olafsen Skrevet 8. desember 2002 Skrevet 8. desember 2002 Hei Jarle. Jeg foreslår at du prøver å se litt på NASA sine web-sider, og Discovery sine sider. Disse har veldig mye slikt. Ellers så anbefaler jeg "Din beste venn på nettet". Mvh, Thomas. Siter
Arnt Joakim Wrålsen Skrevet 8. desember 2002 Skrevet 8. desember 2002 Ikke for å være påtrengende, men hva skal du med de...? Bare lurte??? Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Skrevet 8. desember 2002 Vel, jeg synest det er litt kult å se hvordan skyer utvikler, oppstår og oppfører seg. Både i "det fri" og rundt fjelltopper etc. Er dette da filmet på en slik måte at dem tar et bilde pr. min. eller lignende ser en det hele litt klarere. Siter
Antun Pejakovic Skrevet 9. desember 2002 Skrevet 9. desember 2002 quote: Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen: Er dette da filmet på en slik måte at dem tar et bilde pr. min. eller lignende ser en det hele litt klarere. Ja. Dette er en teknikk som kalles "time elapse photography". Det finnes mange måter å lage slike filmer. Det enkleste er å skaffe seg et digitalt kamera med timer. Sett det på et stativ, og fyr i vei med 10-1000sec interval. Du trenger ikke så veldig høy oppløsning, 800x600 er bra nok da får du plass til mange bilder. Du må ta 25 bilder for hvert sekund med film du ønsker å lage. Overfør så bildene til PC'n og lag en animasjon av bildene. Du kan også bruke en stoppeklokke og knipse manuelt, men da er det lett få vibrasjoner på filmsekvensen hver gang du rører kameraet. Hvis du ikke er ganske nøyaktig på timingen, får du også hakkete film. Du kan også bruke et vanlig DV kamera. Sett det på et stativ, og la det tikke og gå av seg selv i noen timer. Når du har importert filmen til PC'n, så "napper" du ut kanskje hvert 500ende bilde, og lager en film av dem. Du får da en film med samme effekt som om det ble tatt et bilde hvert 20 sek. Å rotere kameraet mens du filmer, kan du bare glemme. Det krever avansert servoer o.l. Du klarer ikke å gjøre dette manuelt. Det er bare å gå ut og experimentere Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 9. desember 2002 Skrevet 9. desember 2002 Jarle! Se på denne adressen: http://weather.cs.uit.no/video/ Viser nok mange skyer som forandrer seg i løpet av en dag. Sikker ikke 100% hva du er ute etter, men du ser skyer i beveglese/utvikling! Siter
Jarle Kristiansen Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Skrevet 9. desember 2002 Takk for tipset Andreas. Det er akkurat noe i denne duren jeg er på utkikk etter ja. Spørsmål til den som kan svare: Synest filmen går litt fort. Er det noe mulighet til å regulere hastigheten? Jeg bruker Windows media player men finner ikke noen "regulator" på menyen... Siter
Karl R Pettersen Skrevet 11. desember 2002 Skrevet 11. desember 2002 Denne (møkkaplayeren) har ikke slikt. PowerDVD spilleren har hastighetsregulering, men vet ikke hvor bra den funker (ikke prøvd skikkelig). Ellers kan du bruke denne for å skifte hastighet på en film. Den er enkel og gratis. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.