Oscar Augestad Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 Fant en gammel politiradio i huset,kan jeg bruke denne til å høre på fly med? Bor i Oppegård kommune utenfor Oslo, om det hjelper. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 Spørs hvilket frekvensområde denne har mulighet til å motta da En hver AM-radio med mulighet for å motta frekvenser imellom 118-137MHz vil kunne motta talekommunikasjon imellom fly og luftkontrollen. En forutsetning er jo at du har en geografisk lokalisajon som gjør at radiobølgene når til deg. Fri sikt imot det du ønsker å lytte til er absolutt en fordel, men ikke et must. Du kan sikkert oppleve at du kun mottar den ene parten i en kommunikasjon, ettersom den andre's radiobølger ikke når til deg og din antenne. Siter
Oscar Augestad Skrevet 13. april 2011 Forfatter Skrevet 13. april 2011 Takk for raskt svar! Hvordan finner man en frekvens som funker? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 Tja, alle frekvenser funker jo, det er jo bare et spørsmål om det er noe å lytte til Hva ønsker du å lytte til? Er som regel bare å google det man ønsker å høre på så finner man en frekvens. Men dersom du har et spesielt ønske skal jeg eller noen andre her helt sikkert kunne hjelpe deg med riktig frekvens. Siter
Oscar Augestad Skrevet 13. april 2011 Forfatter Skrevet 13. april 2011 Har egentil lyst til å høre noe spesielt, bare jeg ser att denne gamle scanneren funker. Har du et forslag på en frekvens? Og når jeg søker på Google, hva skal jeg søke på? Siter
sven erik johne Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 Scanner nytt, der har du en del frekvenser Siter
Kai Dreyer Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 118,87 bør du vel få inn noe på. Kanskje 118,47/120.45 også. Siter
Daniel Larsen Skrevet 14. april 2011 Skrevet 14. april 2011 Fly vil du ikke ha noen problem med å få inn på de frekvensene Kai nevner her, flykontrollen derimot, kan det være vanskeligere for deg å høre på alle frekvenser. Grunnen til dette er at Avinor har fjernstyrte sendere mange plasser rundt på øst- og sør-landet, i tillegg til at det kun kan brukes 1 sender på hver frekvens av gangen. Dette betyr at du er avhengig av å være i nærheten av en av disse senderne, de må bruke den aktuelle senderen og du må i i tillegg finne frekvensen den aktuelle senderen blir brukt på. Jeg er litt usikker på plasseringen til disse senderne per dags dato, grunnet en del endringer i etterkant av ny luftromsstruktur i sør/øst-Norge. Noen aktuelle plasseringer av sendere: Asker Torp/Kilås Kongsvinger Mesnali Sigdal Jonsknuten (Kongsberg) Vealøs (Skien) Gardermoen Tryvann Konnerud Svensheia Evje Ålfjell Brandbu Du kan også prøve følgende frekvenser: 125.050 126.625 136.400 120.375 127.250 134.350 134.050 124.350 Som du ser, er det mange muligheter. Det er bare å prøve seg frem å se hva du hører best Siter
Oscar Augestad Skrevet 14. april 2011 Forfatter Skrevet 14. april 2011 får ikke inn noen ting jeg! taster inn frekvensen og lar den stå. Så da lurer jeg på om jeg må jeg trykke på noe etter jeg har satt in frekvensen? takk for alle svar :cool: Siter
Oscar Augestad Skrevet 14. april 2011 Forfatter Skrevet 14. april 2011 fikk det til nå! var litt vrient! har en minst 20 år gammel uniden bearcat bc100xlt :whistle: elste modell tipper jeg! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.