Skrevet 11. april 2011 13 år SAS har endelig vært på handletur. get ready for that "new aircraft smell" - in order to streamline our fleet we have signed an agreement to lease in 5 new 737-800NG from GECAS. In addition SAS has signed an MoU regarding the lease of 12 Boeing 737- 700's from GECAS. These 737s will be based in Stockholm & Oslo. We will also start replacing MD80s in Copenhagen with Airbus A320-family aircraft. The replacement will start in 2012 and is expected to be completed by 2016. http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/14/73/FA/wkr0005.pdf
Skrevet 11. april 2011 13 år Skal SAS få A320? SAS today operates 29 Short haul jets in Copenhagen, 12 A320 and 17 MD80s. Har SAS A320? eller er det A320-Family
Skrevet 11. april 2011 13 år Det er vel bare familie. De har A319 og A321 i sin flåte. Man vet at dette er uunngåelig, men det blir rart å se et SAS konsern helt uten Maddogen, eller et McDonnell Douglas fly i det hele tatt...
Skrevet 11. april 2011 13 år Forfatter Intill 2012 så tror jeg ikke vi skal konkludere med om hvilken type det er.
Skrevet 11. april 2011 13 år Veldig sant. SAS today operates 29 Shorthaul jets in Copenhagen, 12 A320 and 17 MD80s. Dem oppsumerer med at de har 12 A320, men fakta er vel at dem har (4)? A319 og 8 A321. Ingen A320. Derfor konkluderte jeg med at en A320 er ikke å fovente
Skrevet 11. april 2011 13 år Forfatter Helt riktig at de ikke har A320 nå, men de har familien. Man skal ikke se bort ifra at SAS DK ønsker A320.
Skrevet 11. april 2011 13 år Den kommer ikke før 2015. Men se her da PK: http://www.flightglobal.com/articles/2011/04/11/355426/sas-renewal-plan-leaves-door-open-to-a320neo.html Og la oss håpe SAS ikke kjøper inn flere A319, da de er like dyre i drift som MD80ene.
Skrevet 13. april 2011 13 år Har du noen kilde på påstanden din, Eivind? For meg virker det meget usannsynlig at A319 er like dyr i drift som MD-80.
Skrevet 13. april 2011 13 år Og la oss håpe SAS ikke kjøper inn flere A319, da de er like dyre i drift som MD80ene. Haha, jaggu! Den var ny :grin:
Skrevet 13. april 2011 13 år He he, det var kanskje litt å ta i. :grin: Men poenget var at A319 er dyr i drift for selskapet, fått høre dette fra kilder i selskapet.
Skrevet 13. april 2011 13 år ICAO's liste over driftskostnader blant mange fly Sjekk ut listen, gidder ikke å ramse opp de aktuelle flyene. Men det står at faktisk A319 er $129 billigere enn MD-80 i drift..
Skrevet 13. april 2011 13 år Det står ingenting om C-sjekker som alle fly skal ha etter ett viss antall timer. Heller ikke noe om vedlikehold generelt. Her er det nok mye som ikke kommer med. Jeg vet ikke hvor mye billigere den er med disse tingene, men listen var nok litt enkel.
Skrevet 13. april 2011 13 år Ja, jeg vil også tro det er en relativt komplisert affære å regne ut de faktiske kostnader for selskapet. Men generelt er det vel en fordel å ha moderne fly. Og ifht både drift og vedlikehold vil jeg også tro det er lurt å gjøre som feks Ryanair, å bare kjøre på en type/familie, der det er mulig med tanke på passasjerer og distanse. SAS har vel vedlikehold selv, eller er det noe in-house og noe outsourcing?
Skrevet 13. april 2011 13 år Det er vel en Maintanance Supervisor for SAS her på forumet som kan svare på det Jeg vet iallefall at det pågår både Base, og Line - Maintanance på Gardermoen, Arlanda og Kastrup.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.