Lars Roksund Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 Hei, Lurer litt på hvor jeg kan finne en "standard" for innholdet i "Comments"-feltet i oppsettet av flightplan. Har lest meg til at det kun skal inneholde informasjon som kan være av betydning for ATC ut over det som fremkommer i andre felt i flightplan. Dvs. type fly, utstyr, heavy etc. Et par eksempler jeg har funnet: REG/IATLR - SEL/ABCD - OPR/VirtuAlitalia - COM/TCAS - Chart on Board - DOF/ /V/ +VFPS+/V/OPR/ROSSIYA REG/RA86070 C/PRIBYTKOV ETD/1415 ETA/1640 RMK/TCAS EQUIPPED +VFPS+/V/REG/GBNLO SEL/BPCL OPR/BAW DOF/110410 RALT/EGLL EINN CYQX KJFK NAV/RNVD1E2A1 RNP10 RVR/100 RMK/ADSB TCAS LAHSO NOT AUTHORISED Min egen: CALLSIGN COAST/OPR WWW.VIRTUALCOASTAIR.ORG /LN-LDS/AIRAC 1104 /V/ Er det fritt fram her? (Utrolig mange flotte forkortelser(!) hvor jeg forstår de fleste...) Hva er +VFPS+ ? (ser en del har dette innledningsvis) Hva er DOF ? - ser noen skriver dette også.... Hva ønsker ATC? Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 DOF.Er en forkortelse for date of flight mener jeg. +VFPS+,aner jeg ikke allefall. Her er fra en ekte flight,som gikk til JFK. To ATC står det så fint: ATC: (FPL-ICE615-IS -REG/TFFIO SEL/EQFL DOF/110111 EET/EMBLA0021 63N030W0034 CZQX0056 62N040W0116 BGGL0118 60N050W0159 CZQX0204 CZQX0244 CZUL0331 CZQM0408 KZBW0413 RALT/BIKF CYYR COM/TCAS RVR/200 OPR/ICE RMK/ADSB RMK/ID FI615 RMK/RTE 066 RMK/SEQ10004) -E/0720 P/TBN R/VE S/M J/L D/8 268 SILVER/YELLOW A/BLUE/ORANGE Siter
A L Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 REG/IATLR - SEL/ABCD - OPR/VirtuAlitalia - COM/TCAS - Chart on Board - DOF/ /V/ REG = Registreringen på flyet SEL = Selcal, brukes ved oceanic på VATSIM OPR = Operating Airline COM/TCAS = Ja. Flyet er utstyrt med TCAS. DOF = Date of flight Det er noe alla dette oppsettet jeg bruker i remarks. Det holder i lang vei. Som ATC trenger jeg kun igrunnen vite hva du har av utstyr. Men dette angis av bokstaven etter flytypen. Altså B738Q. Siter
Lars Roksund Skrevet 10. april 2011 Forfatter Skrevet 10. april 2011 Hei, Takker for svar og for "dekoding"... Mao. - så er det litt opp til hver enkelt hvor mye man skal legge i det ut over viktige opplysninger som "no charts" eller "newbee" eller liknende som er viktige opplysninger. Siter
A L Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 For min del medfører det riktighet Mr. Røksund. Jeg tørr ikke snakke for andre ATCer her inne, men da får dem jaggu skrive et innlegg selv Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 Som ATC trenger jeg kun igrunnen vite hva du har av utstyr. Men dette angis av bokstaven etter flytypen. Altså B738Q. *kremt* B738/Q :whistle: Men ellers kan det være greit å forholde seg til informasjon som har en nytteverdi for ATC, som f.eks. radio callsign (dersom ATC underveis kan være ukjent med det aktuelle kallesignalet), fravær av "terminal RNAV" (aka. fravær av FMC/GPS med B/P-RNAV SID/STAR), SELCAL (spesielt for Oceanic) og gjerne en "newbe" notis om du er ny. "No charts" kan i og for seg være nyttig, men jeg kjenner en del ATC (VATSIM) som ofte tar tenning "behind the scenes" for slikt. For å vinne godvilje med ATC anbefales altså følgende; finn frem charts, og lær å bruke dem rett. Om du ikke finner charts og det er lokal ATC pålogget lønner det seg ofte å spørre... (De fleste ATC-er deler med glede informasjon om hvor du finner charts for "deres" flyplasser) Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 VFPS kommer vel når en bruker prefiled flightplan. vatsim flightplan management ser de er mange som fyller ut i det lange og det breie. siden det er et kommentar felt så prøver jeg å holde meg kun til /V/ kart/va link/ting som er relevant for atc. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 Stemmer det Jan tore. Bruker selv å prefile flightplan noen ganger. Takk for topicen. Greit å få en oppsummering av hva som burde være med i remarks / comments-feltet. Siter
Aslak Iversen Skrevet 10. april 2011 Skrevet 10. april 2011 Der skriver jeg fornuftige ting som om jeg tester, om det er en cognac flight, eller om jeg ikke har bremser som virker. Jeg begynte med det etter at jeg ikke fikk bremsen til å fungere i FS9. I kombinasjon med null reverse så var det ikke helt enkelt å stoppe på KSU. Jeg gikk av banen og det hørtes ut som om ATC fikk orgasme av opplevelsen. I fortsettelsen skal jeg skrive Request RWY 19R for departure 10 ganger i dette feltet dersom jeg skal fly fra Arlanda. Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 11. april 2011 Skrevet 11. april 2011 [spøk på]Synd jeg ikke har rating på ESSA, ellers kunne jeg ha gitt deg 19L 10 ganger da![spøk av] :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.