Skrevet 26. mars 2011 13 år Sitter och tittar lite på flygtrafiken till/från London Heathrow då jag har en kompis som sitter på SQ032 till Singapore just nu och undrar, varför är det så ofta mycket flyg i holding? Exempel på bara några minuter:
Skrevet 26. mars 2011 13 år Kanskje fordi det er en av flyplassene i europa med mest trafikk? Og i tillegg er jo luftrommet rundt ganske tett pakket med andre relativt trafikkerte flyplasser...
Skrevet 26. mars 2011 13 år Er det ikke fly som er forsinket eller er for tidlig ute da? Som må vente på sin tid eller ny tid for å lande? I 2009 måtte flyet jeg var på også i holding etter at vi var forsinket fra OSL, vi var vel ikke i holding mer en 20-30 minutter.
Skrevet 26. mars 2011 13 år Forfatter Ni har säkert rätt båda två, hehe. Tittar på alla flyg runt LHR nu och 8/10 som är på väg att landa ligger i holding. BA813 skulle landa 1140 men var expected 1112. Nu ligger den i holding så blir säkert 1140 i alla fall.
Skrevet 26. mars 2011 13 år Det er som JT sier, luftrommet rundt London er temmelig krise, det er jo minst fire større flyplasser som er knyttet til byen London! Luftrommene ligger pakket oppå hverandre og rundt hverandre i et salig kaos, så det å få inn trafikkmengdene når det står på som verst, ender som regel i holdings Det er en kjensgjerning når det kommer til London-området. Et Point-Merge system à la Gardermoen ASAP hadde gjort seg godt, kan jeg se for meg.
Skrevet 26. mars 2011 13 år Tviler faktisk på at "Point Merge" systemet ville hjelpe særlig mye her. Man ender faktisk med å fly lengre for å komme inn i "trakten", så fuel'en man sparer på en fin jevn descent blir brukt på å tilbakelegge trackmiles istedenfor. Dog har de fleste arrivals inn til flyplassene i London en tendens til å sluse inn fly fra en bestemt retning. Feks Gatwick, så kommer stort sett alt inn fra sør... kun dersom det er relativt lett trafikk i øyeblikket kan man skjære inn på en mer direkte rute. Kommer man fra nord, må man fly forbi først og snu tilbake for å komme ned og inn sørfra. I London området er det volumet av trafikk og luftromsstrukturen som gjør det. Alt for mange forskjellige flytyper med forskjellige performance karakteristikker til å få alt til å flyte helt jevnt. Selv for samme flytype, vil ulik vekt gjøre at man flyr med forskjellig hastighet og den vertikale profilen er forskjellig. Inn til Gatwick for eksempel, så må noen ofre noe når man har en A330 først, deretter en Dash 8, så 2 A320 og så en 777... osv osv... Det vil være helt umulig å gjøre alle fornøyde... Hilsen Torbjørn
Skrevet 27. mars 2011 13 år Bortsett fra ATC som sikker har det knallgøy på jobb! (Og det var ikke ironisk en gang..!)
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.