Skrevet 26. mars 2011 13 år Litt idiotisk spørsmål som jeg håper noen her inne har et svar på, da jeg ikke har vært i stand til å finne et svar på det andre steder. Eventuellt bare for å se om det er andre som tenker likt. Vi har i det området jeg bor en velforening, som i så mange andre nabolag. Problemet her er at de avkrever meg for 800 kroner i medlemsavgift, på tross av at jeg aldri har meldt meg inn, ikke ble opplyst om noen form for tvunget medlemsskap når jeg flyttet hit, eller har fått noen som helst informasjon når det gjelder lovligheten ved et slikt krav. Misforstå meg rett; Velforeninger har noe for seg om de blir drevet på et demokratisk vis og uten et naziregime som man ser relativt ofte. Var blant annet en sak her i Larvik hvor en huseier (kollega av meg) ble bedt om å endre farge på vinduskarmene sine, da "hans ikke passet inn i nabolagets profil". Slikt gjør meg noe inn i helv.. provosert, likeledes at man blir avkrevd for et pengebeløp på samme måte som jeg har blitt. Pengebeløpet er ikke stort, men jeg reagerer kraftig på kravet prinsippielt. Samtidig lurer jeg på om noen vet hvilke lovhjemler evt. forskrifter fra kommune eller fylkeskommune som ligger til grunn for at en velforening kan kreve medlemsskap av beboere i et område. Dette har ikke styret i velforeningen i nabolaget klart å skaffe til veie, noe jeg har gjort vattnissene oppmerksom på flere ganger (senest i går, da jeg hadde en rumling på døra ang. at bilen min stod ØRLITE ute i veien (ca. 5 cm, på en vei som er mer enn bred nok for at to biler kan passere hverandre samtid). Som dere skjønner, så er jeg usannsynlig provosert, og SVÆRT lite glad i velforeninger generellt.
Skrevet 27. mars 2011 13 år Du finner muligens svarene du søker her, Marius. http://www.velnett.no/informasjon/juridiske-temaer/betaling-av-kontingentpliktig-medlemskap.aspx Ellers kan det være en løsning å undersøke hos kommunen om utbygger i sin tid er gitt utbygningstillatelse for området på spesielle vilkår. Et vilkår kan f.eks. være at utbygger er pliktig til å etablere velforening i området og at det er tvungent medlemskap med dertilhørende plikter. RuneG
Skrevet 28. mars 2011 13 år Forfatter Takker, Rune! Skal lese litt på denne saken. Det finnes få ting som provoserer meg mer enn å få en velforeningstosk på døra, spesielt da disse vattnissene i mitt nabolag legger seg opp i ting de ikke har en dritt med.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.