Truls Meek Skrevet 3. desember 2002 Skrevet 3. desember 2002 Har den siste måneden registrert at alle SAS fly står parkert ved gaten på Gardermoen med full flapsetning. Har aldri sett at Braathens fly gjør det samme. Er ikke sjansen for at flapsen skal bli ødelagt større når de står parkert slik? Og hvorfor gjør SAS dette? Mvh Truls Siter
Øystein Eker Skrevet 3. desember 2002 Skrevet 3. desember 2002 Det er vel ikke alle? Hvis det er mye snø/is mellom ving og flap så kan ikke flap kjøres inn før dette er fjernet. Siter
Arne Øverland Skrevet 3. desember 2002 Skrevet 3. desember 2002 Selskapene lager sin egne prosedyrer etter hvordan de vil pilotene skal behandle flyene. dette går på mange områder. SAS har tydligvis andre prosedyrer en det Braathens har Siter
Johnny Molund Skrevet 4. desember 2002 Skrevet 4. desember 2002 Braathens har bare 737´ere. De skal taxes og parkes i "clean" configuration. Dvs. flaps blir satt like før takeoff, og retracted like etter landing. Likeså med spoilers. (Spoilers blir riktignok ikke brukt under takeoff da) Vet ikke hvorfor SAS gjør dettte, og har ikke sett det selv. Kanskje andre her vet det? Roald??? Siter
Øystein Eker Skrevet 4. desember 2002 Skrevet 4. desember 2002 Tror nok Boeing selv har mest greie på dette - Det står i Operations Manual part B section 2.18 cold weather operations (med store bokstaver): DO NOT RETRACT FLAPS BEYOND 15 if taxing through slush. Siter
Truls Meek Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Skrevet 4. desember 2002 quote: Opprinnelig postet av Øystein Eker: Tror nok Boeing selv har mest greie på dette - Det står i Operations Manual part B section 2.18 cold weather operations (med store bokstaver): DO NOT RETRACT FLAPS BEYOND 15 if taxing through slush. Men da er det jo rart at Braathens ikke gjør det samme. Flyr ganske så ofte med Braathens, og har aldri opplevd at flapsen står ute ved gaten noengang. SAS gjør det både med Boeing og MD 80/90 maskinene har jeg sett flere gange i vinter. Truls Siter
Helge Bø Skrevet 4. desember 2002 Skrevet 4. desember 2002 SAS tar ingen sjanser lenger... Jeg regner med at de ikke vil dra snø og slaps med seg når flaps trekkes inn, som f.eks kan fryse og føre til funksjonsvikt Dette er kanskje viktigere på MD-maskiner der avstanden mellom vingen og bakken er kortere enn på en 737. En flytekniker, som har litt mer peiling enn meg, får heller skyte meg om jeg bommer her Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.