Agnor Bertheussen Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Enig Sommerene i nord er ganske fine, uansett vær!! Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Skrudde av det jeg kunne jeg Siter
Andrew Thomsen Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Problemet med sparepærer innendørs er jo at man da må bruke desto mer energi på å varme opp huset. Tviler jeg på. Man bruker cirka akkurat den samme energien. Mindre varme fra pærer, og man må kompensere med mer varme fra andre kilder. Balansen går i null. Det er på tide å venne seg av med å tenke at lyset skal gi varme...bare tull... Earth Hour tror jeg som sagt ikke mye på. Men jeg har gjort mitt lenge jeg. Slukker lys mer enn før. Har kjøpt mer effektive ovner, med dag og nattemperatur til alle rom. Ubrukte rom står iskalde. Hi Fi anlegget er redusert fra en 2kW klasse A forsterker som brukte 500W kontinuerlig i tomgang, til en digitalforsterker som bruker 10W i tomgang, og har en effektfaktor på nærmere 0,97 i drift. Men OK dette skjedde fordi jeg ville ha bedre lyd (pga digital romkorreksjon), ikke det å spare strøm... :grin: PS: Men jeg kom til å tenke på noe. La oss si vi tar Earth Hour en gang i måneden. Det vil redusere utslipp og utgifter i en langt sterkere grad enn en gang i året. 12 ganger mer. Da blir jeg med på leken. En gang i måneden vil også føre til at nye holdninger virkelig blir innarbeidet...akkurat som månedlige øvelser i diverse bedrifter. En gang i året glemmes; en gang i måneden glemmes ikke så lett. Siter
Mathias Næss Skrevet 28. mars 2011 Skrevet 28. mars 2011 Tviler jeg på. Man bruker cirka akkurat den samme energien. Mindre varme fra pærer, og man må kompensere med mer varme fra andre kilder. Balansen går i null. Det er på tide å venne seg av med å tenke at lyset skal gi varme...bare tull... Det jeg mente, men hva er poenget med alt maset om sparepærer overalt da? Ute skjønner jeg det fint, men innendørs ser ikke jeg problemet. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 28. mars 2011 Skrevet 28. mars 2011 Spørs hvor mye du fyrer på sommerstid da.. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 28. mars 2011 Skrevet 28. mars 2011 Fra et faglig synspunkt, bør ikke lyspærer lage varme. Se på alle spotlights innfelt i tak nåtildags. Varme som pokker, mye dårlig kvalitet, og etter noen få år, detter holderen fra hverandre. Den type belysning er rett og slett farlig. Og jalla kvalitet lysrørarmaturer må byttes etter cirka 7 år, osv... Det samme gjelder for andre typer armaturer. Mange år med varme fra pæra "tørker ut" både lampeholder og armaturer. Pluss at vi i dag har den flotte CE merkingen, som gjør at allskens farlige armaturer flommer over markedet. Det har aldri vært noen fornuft at lyspunktene avgir varme. Det gir oss kun større utgifter, og branner... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Skrevet 28. mars 2011 Ja her syndes det mye, spesielt de første årene hvor slike spotter virkelig var "in" - og absolutt ALLE skulle ha dette. Er ikke for ingenting, at Norge er landet som ligger på førsteplass i Europa, når det gjelder brann i bolig. At "sikkerhetsnettet" vi hadde med NEMKO tidligere, som kunne kvalitetsikre slike ting før det kom inn på markedet - er noe man virkelig ser konsekvensen av i mange av disse tilfellene. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 28. mars 2011 Skrevet 28. mars 2011 Så absolutt, Lars. Det er grusomt at vi mistet dyktige NEMKO. De finnes ennå, men er tydeligvis hensatt til å være ute i periferien, eller godkjenner kun Norskprodusert materiell. (Gjetter litt nå, korriger meg om jeg bommer). Halogen spotlights er brannfarlige, kort og greitt. Det samme er de der bordlampene (med transformator i sokkelen), og 12V eller 24V til pæra vi uisolerte teloskop "ledninger". Sikkerhet og kvalitet er i forfall, og skaper brannfare og tap av liv. Det som også gjør Norge skummel, er at begge 230V faser har fullt potensiale, i motsetning til resten av verden, med unntak av Albania. Men godt nytt er det, at nye forsyningslinjer bruker det "nye" systemet, der kun en fase har fullt potensiale i forhold til jord. Personlig har jeg faktisk stor sans for det Engelske systemet. Store, gampete støpsler, men der ligger også sikringen, i støpselet. Da får man svært god selektivitet; forbrukeren som har en feil kopler seg ut, uten å dra ned en hel kurs. Enkelt og genialt. Siter
Harald Strand Skrevet 30. mars 2011 Skrevet 30. mars 2011 Hadde faktisk tenkt å skru av lysene, men var ikke hjemme.. Angående lysende, så er det som dere sier at glødepærer har gått ut av produksjon og det er kun rest salg. De nye sparepærene som veldig mangen tror er dårlige (pga navnet) er faktisk minst like gode som de glødepærene vi kvitter oss med. Ikke bare har de bedre lys mengde, bedre lysfarge, men de har og et mye mindre energi bruk. Den tanken om at sparepærer gir dårlig lys, var bare gyldig helt i starten av sparepæren sitt liv.. Angående downlights så er det og som noen nevnte veldig farlig. Før så ble jo alt koblet i takboksen, som gjerne var festet rett undeer 2-3 saftige spotter. Hvis du kommer til et slikt hus og demonterer greia, så kan du i mangen tilfeller finne kaber som har isolasjonsfeil. DVS krympet isolasjon, brent og av og til er det faktisk så dårlig, at bare du tar litt på isolasjonen detter den av. Vi fikk nå i 2011 nye normer på hvordan det skal gjøres, og nå har du ikke lov til å koble andre punkt i rommmet under lys, alt skal gjøres ved bryter, stikkontakter alltså plasser som er utsatt for mye mindre effekt og varme. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. mars 2011 Skrevet 30. mars 2011 Enkelte sparepærer kan tilsynelatende gi et forferdelig lys idet man skrur de på. Men venter man litt, kommer lysstyrke og farge. Kan ikke si de egner seg til toalett og slikt, der man kun er interessert i at lyset har full styrke idet man slår det på. Mulig de nye halogenpærene duger; har en ny Osram her som gir "40W" ved 28W. Den skal testes i dassarmaturen, som snart drysser fra hverandre pga 2 stk valige 40W pærer. Har brukt kun 1 pære i den det siste året, livel blir den varm som fy. Den er stemplet "max 40W", men skulle aldri nådd markedet. Den er så trang at pærene ligger an mot armaturen, helt sykt... Ellers godt å høre at takpunkter ikke lenger skal være fordelingssentraler; har aldri vært noen god ide. Har sett mange brune flekker og sprø isolasjon ja. Tilmed opplevd spraking. Heldigvis var jeg tilstede, og fikk stoppet det... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.