Lars B. Frostad Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Lørdag 26. Mars kl: 20:30 til 21:30 er det igjen tid for "Earth Hour", håper at så mange kan være med å bidra til dette. Dette er en verdensomspennende symbolsk markering, der man slukker lyset én time for klimaet. Det er WWF som står bak initiativet, og hadde sin spede start i Sydney i 2007. Året etter i 2008 ble det en global bevegelse, der hele 50 millioner mennesker i hele 35 ulike land deltok. I 2009 var nesten en milliard mennesker med på dette, fordelt på 88 land og 4000 byer! Norge var med "offisielt" første gang i 2009, men i 2010 var hele 1.8 millioner nordmenn med på dette. Så slukk lyset Lørdag 26. Mars, kl: 20:30 til 21:30! Les mer her: NRK: "Husk å slå av lyset": http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7564960 Wiki: "Earth Hour": http://no.wikipedia.org/wiki/Earth_Hour .. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Failure: Full EM-kvalik under Earth hour! Hvor mange skrur av 40" under Norge-Danmark?? for min del gir jeg fan i denna oppfordringa Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Skrevet 25. mars 2011 Så du kan ikke slå av lyset, selv om du ser fotball på TV'en? Ja ja.. :crazy: Siter
Marius Sparby Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 jeg kommer til å gi beng, kjenner jeg. Gidder ikke vase rundt i mørket i en time på en lørdagskveld. Har bedre ting å gjøre. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 hva drar mest strøm tv eller lyset? uansett en skikkelig failure av timing! Siter
A L Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Det handler jo ikke om hva som bruker mest strøm her! Det er jo en symbolsk handling. Ja, etc.... Men om du absolutt må ha på flomlys rundt 40" din så er det ingen som nekter deg det. Selv skrur jeg av lyset. Da blir bildet på TVen så mye bedre. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Det handler jo ikke om hva som bruker mest strøm her! Det er jo en symbolsk handling. Ja, etc.... Men om du absolutt må ha på flomlys rundt 40" din så er det ingen som nekter deg det. Selv skrur jeg av lyset. Da blir bildet på TVen så mye bedre. Bare de ikke skrur av flomlyset på Ullevaal så er det greit for meg, kan droppe oppvask/vaskamaskin osv under kampen ihvertfall Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 hva drar mest strøm tv eller lyset? Hos meg er det tv'en som drar mest. Har kun sparepærer. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Jeg kommer aldri til å slukke en eneste pære, før jeg ser industrien er med på leken. Finn aldri på å tro at de blir med på dette fordi noen idealister gjør det. Jepp verden er så kynisk. Og hva skjer på fergene, Lars? Slukker de alle flomlysene når de ligger i havn? Slukker alle supplyskipene lysene når de ligger i havn? Nei, de bruker flere megawatt til å opplyse et akterdekk som ikke trenger lys overhodet. Så lenge stat og industri gir blaffen, kan ingen forvente jeg gjør det samme. For om lille jeg gjør det, vet jeg de gir vel pokker uansett. Verden rundt meg sender hver dag signaler at de gir blaffen. Ingen oppmuntring til at jeg gidder å følge etter; jeg blir likevel kaldt og rolig ignorert. Men jeg har noen sølle sparepærer i heimen etterhvert, og har lært av Svensker og Tyskere å slå av lyset på dassen. Håper jeg finner snurrebassen i mørket idet sparepæra laangsomt kommer seg i gang :grin: Siter
andreas nærbø Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Slukker nok lyset mens jeg fløy og koser meg med cola Siter
Stian Beinset Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Det handler jo ikke om hva som bruker mest strøm her! Det er jo en symbolsk handling. Ja, etc.... Er det ikke nok symbolske handlinger i verden? Det hjelper ikke akkurat på miljøet, er det ikke bedre med handling istedet? Lyset hjemme hos meg kommer til å stå på som vanlig, som det gjorde sist. Synes hele tiltaket er meningsløst, som å sende engler til Japan. Siter
A L Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Det er da ikke jeg som har funnet på at det skal være en symbolsk handling. Hvem er sagt at dette skal være noe for miljøet? Her må du nok sette deg ned å lese hva dette faktisk handler om. Siter
Kai Dreyer Skrevet 26. mars 2011 Skrevet 26. mars 2011 Om alle skal tenke "Jeg gir faen, siden de andre gjør det" så kommer det aldri til å bli noe bedre i verden. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Skrevet 26. mars 2011 Gofi: hvorfor ikke? Tanken er jo å faktisk skape en drakraft, og mere initiativ hos flere. Ser at veldig mange gir fullstendig f... i miljøet, selvsagt er det mange unntak også - men synes det er ille og se på den sløsingen som blir gjort i dag; både mh.t. strøm, vann, mat, osv osv. Var bl.a. et program på NRK for ikke lenge siden, der det var folk som nesten ikke handlet på butikken - pga. all kastingen av helt frisk og ok mat; når visse butikkjeder i Europa kaster varer i containeren som fortsatt ikke går ut på fem til syv dager, ja da får jeg faktisk "vondt innvendig". Ok, det eksemplet hadde ikke så mye med "Earth Hour" å gjøre - men også innenfor strøm er det fryktelig mange som ikke ofrer dette en tanke. Ser jo utrolig mange hus, som har så mye utebelysning på om natten - at det er helt utrolig. Synes det er ille å se på, hvor mange som lar utelys også stå på hele døgnet - det er jo rett og slett helt "høl i hue" etter min mening. At stadig flere blir med på "Earth Hour" er med på å bevisstgjøre stadig fler, om at noe må gjøres - for denne måten vi forbruker både strøm, vann, mat, og andre ressurser er absolutt ikke bærekraftig. Jo fler som hører om "Earth Hour" jo bedre, så begynner man også å tenke seg litt mer om; slå av lyset i rom man ikke er i osv. Ikke noe er mere trist, enn folk som sier at "æsj nei, dette er bare tull - har ingenting for seg. Den vanlige mannen i gata utgjør ikke noe forskjell osv.", da har desverre verden tapt allerede etter min syn.. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 26. mars 2011 Skrevet 26. mars 2011 Det absolutt beste tidspunktet å slå av tv på, må jo være lørdagskvelden når dette vannviddet av en fotballkamp setter igang spør du meg. Det er jo knapt mulig å vri på en eneste volum knapp eller ta en titt på nyheter på nett uten å få øya og øra fulle av div eks spillere / trenere / forståsegpåere som maler ut i det ustanselige om hvorfor og hvordan Norge MÅ vinne så ikke "hele" landet går inn i en dyp depresjon. (Igjen) Har full forståelse for at di som virkelig er totalt hekta på fotball, synes at det aldri blir nok i media om det. Men for alle oss andre som prøver så godt vi kan å vri oss unna denne enorme strømmen av total uintresant info i 2 mnd før en "dødsviktig" kamp, blir det nok i massevis. Faktisk så mye at det ikke går an å lese poster inne på ett flightsim forum heller uten å bli minnet på det til tider. Til dere som ikke på tørre møkka tør gå fra tv ett minutt eller to mens denne kampen pågår, er det ingen fare.. Vi får jo repriser av det meste som har skjedd utallige ganger hele neste uke garantert. Og er vi så uheldige at vi vinner blir det desto værre.. Bortsett fra det, er vel ikke ideen om å bruke litt mindre strøm innimellom halvgærn. Selv prøver jeg å slå av det meste som står og bruker unødvendig strøm. Ps. Viste dere at Norge er det første landet i verden som faktisk får ett forbud mot glødelamper om ikke lang tid? Her skal det spares gitt, men ei ny LED pære du må kjøpe etterhvert for å erstatte glødepære som har ryki koster fordundre meg rundt 200 kroner.. :crazy: Hvor mange lyspærer har du i ditt hus? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 26. mars 2011 Skrevet 26. mars 2011 Øyvind, takk, endelig en vettug røst! Skulle dog ønske at man sluttet å mase om klimaet, hvis de hadde brukt miljøet som argument hadde jeg vært helt med, men at de enda maser om denne menneskeskapte oppvarmingen blir jeg bare tullete av. Jeg har ingenting imot å skru av lyset en times tid, men jeg har heller ingen planer om å være hjemme lørdags kveld (eller kaste bort tida mi på å se på denne sporten jeg overhodet ikke eier et snev av interesse for), så jeg tar ikke kontroll over lysbryteren, hverken hjemme eller borte Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 26. mars 2011 Skrevet 26. mars 2011 Folk som klager på for mye fotball i media har ikke mye sympati i en tid så godt som alle rettigheter er hos betalings kanaler. Men dette er kanskje den største landskampen play off mot Tsjekkia i 05, eller når det var. Derav oppbyggingen, men den har nok vært for massiv selv for de interesserte som når sendingen starter 4 timer før avspark i kveld. God helg Siter
Lars B. Frostad Skrevet 26. mars 2011 Forfatter Skrevet 26. mars 2011 Så kan man oppsummere årets "Earth Hour" med at totalt 134 ulike land deltok, mot 128 land i fjor. I Norge var det i år hele 181 kommuner med på dette, mot 162 i fjor. Lysene på Rygge- og Torp flyplass ble slukket, slottet, Skaugum, Oscarshall, like så. Forsvarsbygg mørkla totalt 11 festninger, og hele 11.000 bygninger. Bare i Hafslund sitt nett, ble det skrudd av nesten 750.000 flere pærer i år sammenlignet med i fjor. Aftenposten: "Slukket lyset for klimaet": http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4073806.ece VG: "Slukkede lys fra by til by": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10099541 Dagbladet: "Ikke alle husket Earth Hour, men Kong Harald og Dronning Sonja slukket..": http://www.dagbladet.no/2011/03/26/nyheter/utenriks/miljo/15965899/ . Siter
Magnus F. Meese Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 "Slukket lyset for klimaet". Igjen, skulle ønske at vi sluttet med den hypoen der, og fokuserte på miljø fremfor klima. Siter
Rune Strand Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Jeg gir totalt blanke f i hele greia. Jeg er forholdsvis ganske opptatt av klima, og tar mine tiltak hver bidige dag. Sitter med ett inntrykk av at de som er mest opptatt av Eart Hour er de som ikke gjør så veldig mye for verden resten av året, også slår dem av ett par lyspærerer EN time i året og setter seg deretter oppå sin høye hvite hest og belærer alle andre om hvor viktig tiltak det er... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Skrevet 27. mars 2011 Ja det synes jeg er trist Rune, hvis det er virkelig det du tror - hvorfor ikke heller oppfordre så mange som mulig rundt deg da, til å gjøre viktige miljøtiltak - i stedet for å sitte og sutre over hvor "meningsløst" dette med Earth Hour er. Jeg synes det er ille å se på, hvor mange som driter i kildesortering, driter i å slå av utelys (lar de stå på, dag og natt), hiver søppel akkurat der det passer dem, har en sinnsykt forbruk av vann (alle burde hatt vannmåler), osv osv. Men dersom du synes det er så ille, at jeg postet en tråd om Earth Hour - og at jeg dermed skal "belære" andre; ja da har du virkelig problemer. Du aner ikke det dugg, om hvor lite eller mye jeg gjør for klimaet. Den holdningen du har, er i alle fall desverre representativ - for mange som gir totalt f... i alt som har med miljø å gjøre. Magnus: da tror jeg også du har misforstått, hva dette dreier seg om. Dette er for å gjøre enda fler miljøbevisst, for det er faktisk ALT for mange som ikke ofrer slikt en tanke. Dette er en handling, som får fler til å tanke over hva de gjør for miljøet - også i det daglige. Siter
Rune Strand Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Står ved det jeg sier, trist eller ei. Blir det samme som alle de som hele året stort sett er opptatt med seg og sitt, men i midten av desember så putter de noen kronestykker i bøssa til Frelsesarmeen, og føler de har gjort noe viktig for de litt mindre heldige rundt seg. Jeg er som nevnt godt over gjennomsnittet opptatt av verden vi lever i og gjør mine ting året rundt. Å bidra til ett fenomen som Earth Hour tror jeg ikke har noe mer for seg enn å bidra til at folk tror de har gjort noe vikitg. Uten å peke finger på enkeltpersoner, så tviler jeg sterkt på at det store flertallet som skur av ganglyset en time i året er de som bidrar med så veldig mye resten av året. Vi lever dessuten i en ganske så informativ tid, og de fleste sitter på nok informasjon til å ta ett valg når det kommer til klimaspørsmålet, Earth Hour eller ei. Dessuten, minst like viktig som det allerede er nevnt i tråden, er industrien og det offentlige. Gatelys som står på døgnet rundt, året rundt, bare for å nevne ett av uhyggelig mange eksempler. For å spore litt av og for å belyse meningen min til det fulle. Husker veldig godt Dronning Sonja gikk ut i media og fortalte hvor opptatt hun var av miljøet og at hun nå hadde sluttet med å la vannet renne når hun pusset tennene, til enorm applaus fra de som hørte på. Sist jeg sjekket så hadde vi ikke vannmangel i dette landet (unntatt vannkraftverkene) snarere tvert imot så menes det at vi har for mye, faktisk så mye at Hansabryggene i Bergen snart er borte fordi vannet stiger. Heldigvis så er det på Vestlandet, for her på Østlandet så vil ikke vannet stige (operabygningen). Håper de fleste ser de ironsike elementene jeg har prøvd å legge inn her. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Jeg synes også at "earth hour" er noe tull. Det er en symbolsk handling, og symbolikk blir det sjelden noe ut av annet enn religiøse kriger. Høres mer ut som et markedsførings prosjekt for WWF, så de kan hanke inn mere penger. Greier de det så har de nok oppnådd "symbolikken" ,med earth hour. Nemlig å reklamere for seg selv. Har selv investert i sparepærer i hele huset, og håper dem holder tiden som loves. Det er uansett ett tiltak som virker. Jeg har sikkert redusert lys-utgiftene med 65%. Utelampa mi står på døgnet rundt, året rundt. Og jeg skjemmes ikke over det. Det koster fort noen tusenlapper å få en elektriker til å installere lysføler, og pæra bruker en femtilapp i strøm i året... Forøvrig så synes jeg miljø-galskapen går over alle støvleskaft. Det hjelper ikke så mye med all verdens teknologi når kun 1% av jordas befolkning har råd til å kjøpe den. På tide å tenke litt annerledes sier jag da Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Hva godt tjente dette her, jeg for min del skrudde på lyset jeg, faktisk et par ekstra Siter
Mathias Næss Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Problemet med sparepærer innendørs er jo at man da må bruke desto mer energi på å varme opp huset. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Norge er jo sparepærelandet! Foregangslandet som ikke helt vet hvordan man skal forbedre noe, bare vet at man bør forbedre det! Storhetstiden til sparepærene på gass er vel kanskje over før dets begynnelse Nei, ta heller å innfør en bedre avgiftsstruktur på biler så har vi nok spart oss for co2 nivåer og utslipp som tilsvarer mange earth hour hver eneste dag! Dette går ikke gjennom politisk, fordi det ligger penger i bunnen av alt dette! Det er kun kroner og ører det handler om, ikke miljø, da ville man gått frem på helt andre måter tror jeg Siter
Morten Nelson Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 27. mars 2011 Sløyfer earth hour og lar heller lysene være av hele sommeren. Sola står jo på hele døgnet så ingen vits i å spandere penger på Troms Kraft Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.