Bengt Erik Sæther Skrevet 29. november 2002 Skrevet 29. november 2002 Ettersom jeg bor i Trondheim, flyr jeg (som passasjer selvsagt) en del til og fra Værnes. Så også i dag. Og nok en gang skapte kuling fra sør-øst en "interessant" innflyging. Forskjellen denne gangen var at det virket som om kapteinen klarte å "ri" på de verste vindkastene, slik at innflygingen virket mer komfortabel (innbilling?). Jeg lurer derfor på hvor mye en pilot kan påvirke "komforten" under værutsatte innflyginger? Jeg har blant annet hørt en teori om at sivilt utdannede trafikkpiloter takler stressituasjoner, som f.eks. dårlig vær, litt dårligere enn piloter som har bakgrunn fra militær luftfart. Min verste Værnes-opplevelse hadde jeg forøvrig i februar. Jeg satt i en fullastet SAS-maskin på vei fra Gardermoen til Værnes. Alt gikk greit helt frem til final. Vi fikk oss en real dose naturkrefter i form av kraftig vind. Den danske kapteinen forsøkte å sette oss ned to ganger før han ga opp og vendte nesen mot Gardermoen igjen. Det var svært stille i kabinen hele veien ned igjen til Oslo... Beste hilsen Bengt S. P.S. Kapteinen i dag var fra nord-Norge og burde dermed være vant til litt vind... Siter
Johnny Molund Skrevet 29. november 2002 Skrevet 29. november 2002 quote: Jeg har blant annet hørt en teori om at sivilt utdannede trafikkpiloter takler stressituasjoner, som f.eks. dårlig vær, litt dårligere enn piloter som har bakgrunn fra militær luftfart. DET kan jeg avkrefte... det er opp til den enkelte fartøysjef hva han/hun anser av værforhold som er forsvarlige til å lande i.... På rwy 9 på Værnes kan det til tider være ganske turbulent... Dette skyldes lokale forhold som det ville ta ganske lang tid og mye plass å forklare her... EEhh... Jørgen...Vært med på en windy landing på rwy 19 i Tromsø?? tydeligvis ikke... Er i dag spørsmål om vindmålerne er rett plasserte.. eller om det i det hele tatt er nok vindmålere... Twinottercrewet før i tiden hadde en intern spøk gående om den saken.... (Hvis vi ser rullebana 90 grader ut gjennom sidevinu.. så lander vi).... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.