Gå til innhold

Jordskjelvet i Japan

Gjest Aleksander Milde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i følge denne artikkelen at franske myndigheter sier at katastrofen nærmer seg Tsjernobyl-nivå...

INES-skalaen mener de at Fukushima ligger på kategori 6, mens Tsjernobyl til sammenligning var på kategori 7.

Lenger ned i artikkelen sier de Japanske myndighetene at det ligger på kategori 4.

Hvordan kan de franske myndighetene mene dette? Skulle tro det var japanerne som viste best...

Skrevet

Selv velger jeg å forholde meg til TEPCO samt de japanske myndigheter. Riktignok har TEPCO hatt noen svin på skogen angående urapporterte sikkerhetsbrudd og så videre tidligere, men når det gjelder en så alvorlig og offentlig hendelse har jeg ingen grunn til å tro at de holder tilbake informasjon eller fordreier den.

Skrevet

Jeg må si jeg stoler mest på de japanske myndighetene ja.

Nå har det jo brutt ut full krangel, noe jeg mener er litt unødvendig i en krisesituasjon.

Kan de ikke bare ta de forholdsregler som er nødvendige i den verst tenkelige situasjonen, så er de på den sikre siden?

Skrevet

Ja. Verdensøkononien (som pr. i dag er ren mafia med lovboken i neven), er trolig viktigere enn naturkatastrofer, i en fin mix med menneskelige katastrofer ( som f.eks atomkraftverk bygget på utsatte steder).

Gir opp dette... :whistle:

Skrevet

I den siste tiden har det stilnet litt rundt alle sakene om japan. Men nå kunne jeg lese dennne saken: http://www.dagbladet.no/2011/03/24/nyheter/utenriks/jordskjelv/japan/naturkatastrofer/15931255/ Og det er ingen tvil om at japan er i ferd med å reise seg igjen, og at dette går fort! Selv om dette bare er en dråpe i havet viser det litt av mentaliteten der nede. En ting skal japanerne ha, og det er at de er utrolig effektiv i det de foretar seg.

Så kommer spørsmålet: I japan sliter det med akkurat det samme som oss i forhold til kulde og vinter med telehiv, de har også relativt lik natur med fjell osv. men uansett klarerer de å få opp veiene igjen i løpet av få dager. Så hvorfor i all verden kan man ikke klare dette i norge? Her har vi kun små hull i veiene, og telehiv og disse blir stående i flere år? Hvorfor skal det være så vanskelig? Foreslår at Kleppa henter inn litt japansk ekspertise hva effektivitet og veibhygging angår!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...