Gå til innhold

Jordskjelvet i Japan

Gjest Aleksander Milde

Anbefalte innlegg

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Enda en ny katastrofe på gang, denne gang et jordskjelv i Japan. Veldig skummelt og dramatisk.

Det jeg syns er skumles nå er situasjonen rundt atomkraftverket, som ifølge dagbladet kan bli like katastrofalt som Tsjernobyl. Jeg håper virkelig at de klarer å få kontroll der.

Bølgene har jo feid over store områder, og er på vei i stor hastighet mot andre deler av jorden som er utsatt, feks vest-kyststater i USA, Hawaii, Filippinene, Australia og mange fler.

Dagbladet

VG Nett

Veldig trist :(

[size:8pt]OT: Blir det event på VATSIM nå, med hjelpeflygninger til Japan? :/ [/size]

Skrevet

Dette ser dessverre ut til å være en katastrofe av enorme dimensjoner for (foreløpig og forhåpentligvis bare) Japan. Ikke bare ift. alle de menneskelige tragediene, men også de enorme materielle ødeleggelsene som har medført at hele infrastrukturen i flere byer er nærmest helt utslettet.

Men får allikevel håpe mest mulig av de div. foranstaltninger ift. varsling og skader i verdens mest jordskjelvutsatte land har fungert best mulig.

Skrevet

Jeg bare konstanterer at dette ble publisert 9.mars på Dagbladet:

19. mars blir det månelyst - for skal man tro konspirasjonsteoriene, er naturkatastrofene rett rundt hjørnet

På nett kan man lese flere spådommer om hva dette vil medføre - flere hevder at supermånen forstyrrer jordas klimamønstre, noe som medfører jordskjelv og vulkanutbrudd

Ellers kan jeg bare si at det er en forferdelig katastrofe som vi nå er vitne til, og verre vil den bli.

Skrevet

Konspirasjonsteorier...

Utrolig hvordan det kan gå så galt så fort. Jeg mener det har mye med "The ring of fire". Områdene markert med rødt er områder som er mer utsatt for vulkansk aktivitet og jordskjelv

800px-Pacific_Ring_of_Fire.png

Det er slik jorden er bygd opp og ikke noe vi kan gjøre med det! Selvfølgelig, KJEMPE trist at det skjer i østen, da dette er noen av de stedene i verden folk bor tettest.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Nå skal en av atomreaktorene ha eksplodert, og en mulig nedsmelting kan være igang.

VG Nett

Skrevet

Etter tsjernobyl-ulykken ble det jo observert høye verdier av radioaktivitet i avlinger og kjøtt. Det er jo slik at det bor nokså få ved tsjernobyl nå iforhold til før noe som også vil bli utfallet i Japan, mest sannsynlig.

Skrevet

Simon:

Er ikke 100 prosent stødig på dette, selv om jeg har fått inn litt fra diverse fora.

Jordas sentrum er fremdeles lik den var, det er sånt sett kun overflaten som er forandret. Jorden er ikke en perfekt sirkel, så i den grad det blir en forandring må den være for Japan, 2.4 meter forskjell utgjør jo en viss distansering fra utgangspunktet. Men det er ikke merkbart i tilfelle, kun målbart matematisk. Hvilken retning de har flyttet seg aner jeg ikke.

Skrevet

Ja det er alvorlig. Heldigvis er Japaneserne svært teknologisk kunnskapsrike og har vel den fremste kjernefysikk-ekspertisen i verden sammen med USA. Nå er jo folk fra USA på vei bortover for å hjelpe til med opprydning. Tror dette går veldig bra, til tross for den alvorlige situasjonen.

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Ikke noe å spøke med dette Benjamin, menneskeliv går tapt nå.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Jada, han har fått nok nå...

Nå skal visst over 2000 være funnet døde. Jeg tror dette tallet kommer til å øke veldig mye mer etterhvert som situasjonen roer seg litt.

Skrevet

Angående disse atomreaktorene:

Det er ikke fysisk mulig å få en Chernobyl-lignende situasjon i Japan, da disse kraftverkene er såkalte lettvanns-reaktorer. Det betyr at de bruker vann BÅDE som kjølemiddel og neuronmoderator, og ikke grafittstaver slik som RBMK-1000 reaktorene på Chernobyl gjorde.

Fordelen her er at når neuronmoderatoren (lettvann i dette tilfellet) forsivnner, stopper fisjonen - dvs at reaksjonen stopper. Problemet er bare at selv om fisjonen stopper, produseres det såkalt "decay heat" som må fjernes via kjølevann. Det som nå har skjedd er at kjølevannet ikke lenger kom inn til reaktorkjernen, og det vannet som allerede var der har begynt å koke bort som følge av decay heat.

I Tillegg er det heller ikke fysisk mulig at reaktorene eksploderer i atombombe-lignende tilstander. La ikke avisene skremme. De to eksplosjonene som har vært ved Fukushima-kraftverket har vært som følge av hydrogen, som dannes som et biprodukt under drift av s.k lettvannsreaktorer. Selve reaktorrommene har ikke blitt skadd, det er kun kosmetiske skader på bygningene hvor det har blitt sprengt vekk noen aluminiumsplater.

Det som gjøres for å stanse dette er at man fyller reaktorene med sjøvann- men dette ses på som en siste utvei, fordi reaktorene blir permanent ødelagt.

Dersom jeg tar feil ber jeg om å bli korrigert.

Skrevet

Jeg er 100% sikker på at reaktorene ikke kan eksplodere på atombombe-vis. Dette fordi drivstoffet i en atomreaktor ikke er like rent som i en atombombe. For å få en kjedereaksjon ala atombombe må du ha Uranium 235 i store mengder. Det er veldig arbeidskrevende å fremstille. I reaktorer brukes såkalt "reactor grade" drivstoff. Dette er Uranium 235 og 238. Problemet er at Uranium 238 "fanger" nøytronene fra U 235 og således stopper en eventuell reaksjon. Derfor bruker man såkalt moderator.

Uranium 238 egner seg egentlig dårlig til kjedereaksjoner fordi nøytronhastigheten er så stor at energien ganske raskt forsvinner. Moderatorens jobb er derfor å bremse nøytronene slik at man kan opprettholde en kjedereaksjon. Dette er selvsagt veldig enkelt forklart.

Forskjellen på en atombombe og en atomreaktor er at i en atombombe så stopper ikke kjedereaksjonen før alle nøytronene er ute og dermed eksploderer det med en enorm varme og kraft. Hvert nøytron som slippes ut slår løs to nøytroner til fra et isotop, og slik fortsetter og fortsetter det. I en atomreaktor slås kun ett nøytron løs av gangen og dermed kan du ikke få en ukontrollert kjedereaksjon. Tas moderatoren bort vil kjedereaksjonen altså stoppe.

På Chernobyl-kraftverket brukte de RBMK-1000-reaktorer, som hadde grafittstaver som moderatorer. Disse grafittstavene blir jo fulle av plutonium og annet snacks etter bruk. Når kjølevannet forsvant fra reaktorkjernen ble det så varmt at disse grafittstavene tok fyr og brant opp, og dermed avga en særs radioaktiv røyk. Dette kan ikke skje i japan, siden de bruker lettvann som moderator.

Det er enda fler grunner til at vi ikke blir å oppleve en chernobyl-liknende hendelse.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...