Ola Haldor Voll Skrevet 11. mars 2011 Skrevet 11. mars 2011 Jeg har generelt dårlig erfaring med FedEx, men denne gangen kan det kanskje endre seg? Jeg har endelig gått steget ut og bestilt meg noe maskinvare i forbindelse med det jeg jobber med. Pakken sendes fra England i dag, og i følge pakkesporingen som vises foreløpig er det estimert at pakken leveres i Trondheim om 7 dager. Har FedEx noe i Trondheim, eller vil de sende det videre med Posten eller Bring fra Gardermoen? Evt. er det noen i FedEx som kan si noe om hvor lang tid det tar fra pakken ankommer Gardermoen til den videresendes? Dette er profesjonelt elektronikk i forbindelse med video og filmproduksjon, og skal så vidt jeg vet normalt ikke fortolles. Det er erfaringsvis det det pleier å stoppe opp når jeg kjøper ting utenlands. Evt, er det noe jeg kan gjøre for å øke hastigheten fra ankomst i Norge og opp til Trondheim? Dette er litt hastverk med, for maskinvaren må læres før jeg kan dra full nytte av den - og den er planlagt å brukes allerede fra 21. mars! Siter
Rune Gustafson Skrevet 11. mars 2011 Skrevet 11. mars 2011 Dette er profesjonelt elektronikk i forbindelse med video og filmproduksjon, og skal så vidt jeg vet normalt ikke fortolles. Det er erfaringsvis det det pleier å stoppe opp når jeg kjøper ting utenlands. Jeg kan si lite om transportrutinene til FedEx, men kan i stedet orientere generelt om toll- og avgiftsplikt ved innførsel av blant annet utstyr som skal benyttes til filmproduksjon. Den grunnleggende regelen er at alle varer skal legges frem for tollbehandling ved innførsel. Dette gjelder også for ovennevnte utstyr. Mesteparten av utstyret kan innføres uten beregning av toll (tollsats = 0), men merverdiavgift på 25% av varens verdi tillagt frakt og forsikring (tollverdi) til norsk grense vil bli oppkrevd, med mindre importøren sitter med et merverdiavgiftsfritak for slikt utstyr fra skattemyndighetene. Komplikasjoner i forbindelse med tollbehandlingen kan medføre at det tar lengre tid enn beregnet før varen når mottaker. Dette er blant annet avhengig av hvor raskt speditøren kan fremlegger alle relevante opplysninger som tollvesenet trenger i forbindelse med tollklareringen. Her ville jeg tatt kontakt med FedEx representant i Norge for å få avklart om det er dette firmaet eller annen speditør som skal stå for klarering. Når det er avklart hvem, bør vedkommende kontaktes for å få en hurtigst mulig ekspedisjon når det haster med å få varen i hus. RuneG Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.