Frode Skibrek Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Har da bestilt meg SE Xperia Mini til 1390 kr via Komplett sitt VM-tilbud. Er det noe med Android jeg bør vite som IKKE står i manualene, og er det noen som har noen tips for maks utnyttelse av telefonen? Har bestilt meg 16 GB minnekort i tillegg,så minne har jeg nok av. Noen som har tips om ett UTMERKET bilnavigasjonsprogram til denne ala TOMTOM etc? Siter
Bjørn Petersson Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Første du laster ned til en android er AppKiller... Siter
Tom Knudsen Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Har da bestilt meg SE Xperia Mini til 1390 kr via Komplett sitt VM-tilbud Første bommert, SE er ikke en telefon som nytter Android godt Prøv f.eks CoPilot Live Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Som Bjørn sier. Appkiller er et must. Stenger av åpne apps slik at de ikke står på nett og bruker data. Handcent. Mye bedre sms/mms klient enn default. Opera Mini. Webleser uten sidestykke for telefoner. Kart. Norgeskart er fin. Utrolig nøyaktig og med digitalt kompass. Problemet her er at kartet lastes etterhvert som man flytter seg, så det krever datatrafikk. Usikker om man kan lagre hele kartet på minnekortet. Og et annet must. Angry Birds :grin: Tom. Pappa har en X-10. Den fungerer godt med Android, så vil gjerne høre hvorfor ikke SE er noen bra telefon. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Vil anbefale deg å sende denne i retur, min bror har den og den er ikke mye å skryte av....min gamle tlf. som jeg bruker på jobben(Nokia fra 2000 elns) er mye bedre... Telefonen er generelt treg og har mange barnesykdommer... Hvordan denne mobilen i test etter test har fått terningkast 6 er meg et under.. Siter
Gøran Lindberg Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Totalt feil å bruke task-killer. Det man oppnår med å bruke task-killer er å bruke masse unødvendig batteri. Android lukker selv apper og tjenester etter behov for å frigjøre minne. Apper bruker ikke data med mindre du selv vil. Ved å konstant lukke apps og tjenester skjer følgende: hyppige Force Close siden tjenestene som kjører trenges av systemet Apps som ligger uvirksomme i minnet bruker null komma null batteri, men tlf må bruke CPU-sykler for å åpne dem på nytt Opplevelse av lagging siden ting tar tid å åpne på nyttDet er kun ved problem-apps at appkiller kan være kjekk, men da er det bedre å avinnstallere og velge noe tilsvarende Google "[color:#FF6666]why not use taskkiller[/color]" for utfyllende svar Norgeskart som er nevnt kan bufres opptil 10.000 kart-tiles, men pga lisenser og avtaler blir disse liggende i 14 dager. Utrolig bra kart forresten. Sjøkart er også der. Mine must-have apps: -Norgeskart - LauncherPro (for å skreddersy homescreens og docks - Spotify hvis du har premium-abb - Folder Organizer (for å lage aktive mapper på homescreen) Standard app-drawer er mildt sagt uoversiktlig - Hancent SMS (husk å disable notifications i standard SMS-app da) - 3G Watchdog for å holde oversikt over databruk hvis du ikke har ubegrenset databruk - Dolphin HD. Browser som er milevis foran Opera Mini og standard browser. (sett plugins til "on demand" for å ikke laste inn flashreklame på sidene. Kan bli tregt å surfe på mob med all den skiten). Opera mini eller Opera Mobile er kjekk hvis du vil unngå databruk siden du får komprimerte sider fra Opera sin server. - Beautiful Widgets for å få andre klokker og værtjeneste på homescreen. (Eller 'Make your Clock Widget' for å lage en klokke-layout selv) - Mobilbank - MSN Talk - Norsk TV-Guide (streamer også Nrk sine prog. Flere også kanskje) - Pocket Cloud. (remote desktop) - Root explorer (filbehandler) - YouTube - Zedge (wallpaper og ringetoner) - Quick Settings (de fleste settinger pent samlet på en enkelt side) Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Vil anbefale deg å sende denne i retur, min bror har den og den er ikke mye å skryte av....min gamle tlf. som jeg bruker på jobben(Nokia fra 2000 elns) er mye bedre... Latterlig utalelse. Hvis den nokian din er så bra, kan du jo sende iphonen din i retur og da Siter
Mads Hjemmen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Bra du har kjøpt telefon med Android! Nå vet jeg ikke med Sony Ericsson, men min er faring med Android er bra! Jeg liker Android av flere grunner, og da spesielt fordi det er så mye måter å tilpasse den etter eget bruk. Man kan også få tak i en hel haug av apps på nettet, som kanskje ikke ligger inne på Market (appstore for Android). Min eneste dårlige erfaring med Android er at de er dårlige på batteri. Vet ikke om det har noe med telefonene å gjøre (HTC og Galaxy Tab i dette tilfelle), men har inntrykk av at Android sluker batteri raskere enn f.eks. Nokia og iPhone. Jeg vil tro dette batterisluket har noe med den multitaskinga man får i en telefon med Android kontra den multitaskinga man har i en iPhone, iPod eller iPad. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvilken Android som ligger på den telefonen du har bestilt, men vil regne med at det er Froyo (Android 2.2) eller Gingerbread (Android 2.3)som ligger på den! Mest sannsynlig 2.2 Uansett, det er ikke lenge til det kommer ny Android 3 så da får vi se om telefonene som finnes i dag har muligheten til å oppgradere om ønskelig! Kos deg med Android! :grin: Siter
Gøran Lindberg Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Tja... dårlig batteri vil jeg ikke si at det er på Galaxy S. Når jeg bruker den som en telefon + litt knatting her og der, har jeg batteritid på 6 døgn. Da er det gjort tre timer med samtaler og skriving av rundt 50-60 SMS'er. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Hm, mulig det er HTC som er problemet? Og Samsung? Siter
Tom Knudsen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Tom. Pappa har en X-10. Den fungerer godt med Android, så vil gjerne høre hvorfor ikke SE er noen bra telefon. Derfor (ref. 16.Jan.2011) Sony Ericsson has confirmed to Android Community this morning that the XPERIA X10, X10 mini and X10 mini pro will see no further Android OS updates beyond Android 2.1 Eclair. The news is likely to come as a significant disappointment to early-adopters of Sony Ericsson’s Android range. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Sony Ericsson has confirmed to Android Community this morning that the XPERIA X10, X10 mini and X10 mini pro will see no further Android OS updates beyond Android 2.1 Eclair. The news is likely to come as a significant disappointment to early-adopters of Sony Ericsson’s Android range. Tom, det vil jo ikke automatisk bety at det er en dårlig telefon og at den fungerer dårlig med Android? Det kan jo hende Sony Ericsson har planer om å lage eget OS og eget system for alt vi vet? .) Siter
Tom Knudsen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Hvorfor tror du SE ikke velger å oppgradere da? Jo for de Android fungerer dårlig, dvs ikke opp mot hva SE selv ønsker. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Android er da fortsatt i oppstartsfasen. iPhone kunne ikke gjøre mange tingene samtidig den heller når den kom første gang. Mulig at SE ønsker å gå over til Windows Phone 7 med tiden, men det betyr ikke at SE er dårlige telefoner. Beste telefonene jeg noengang har hatt var SE. Tipper at du ikke har SE etter de uttalelsene der, og da er alle andre telefoner enn den du har dårlige. Tipper du evt. har Samsung grunnet grafikken skjermene deres leverer. Siter
Tom Knudsen Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 HTC HD2 med DFT_LEO_MAGLDR113_DAF Android bulid 2.2 HSPL3 Leo 2.15.50.14 Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Testet Ultimatedroid 3.0 Tom? Liker den veldig godt for øyeblikket! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Det var en anbefaling, ikke en utalelse. Du er vel ikke akkurat den her på fora som skal fortelle hvem som kommer med latterlige utalelser og ikke. Siter
Joakim Hagen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Har da kjøpt HTC Desire HD. Noen tips? Apps, noen tiltak for å ha batteriet lengst mulig? Skal fikse ChessOn Flex. 253 kr i mnd. 180 min pr. mnd 79,00 180 SMS pr. mnd 49,00 Fri bruk(data) pr. mnd 125,00 5 MMS pr. mnd 0,00 Din månedspris: 253,00 Greit for meg som ikke ringer og tekster så alt for mye. Er det noen tips om andre abonnement tar jeg imot :0) Siter
Gøran Lindberg Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Når du har fått deg android, er XDA-forum et godt sted å henge rundt på. Velg det underforumet som matcher tlf din. Her er et svar jeg la inn der i går om akkurat batteri-tips: Yes, poor reception drains battery faster. Especially poor reception while being connected to 3G drains a lot. In the cases where I get 5 days and more of battery, I have chosen "GSM only" (2G) and have a strong signal (50dBm). -3G uses just about twice the battery compared to 2G during standby, phone calls and use of data. Maybe even more when it comes to data. I also always tap the power-button to turn the screen off when I put the phone away after use and do not let it go auto off after a given time. The screen is the major culprit when it comes to drainage. By the way, I have set my screen to lowest brightness. There is one more thing about the display: When I set the brightness to lowest it seems that it remains on 10% or so. After I installed "Quick settings" I can set the brightness to 0. Whenever I can, I use black themes in those apps that have this possibility i.e Handcent SMS. Same goes for the background. Here I choose the ones with a lot of black in them When it comes to wifi, I activate this only when needed and turn it off as soon as I am done, and 2G goes back on automatically. Sync is off. Background data enabled. When I use Spotify, I tap the return-button (not homebutton) till I get to the homescreen. This way the program closes, but the service remains active and I control the music from the widget instead. I have noticed that when spotify is open, the cpu uses from 6-20% and drains fast. There may be apps that you use that have the same characteristics. One last thing that can drain ENORMOUSLY is if you have corrupted mediafiles on your phone. A process called mediaserv or something like that will then hang and drain at a staggering speed. If this is the case, this process will show up in the battery-stats-page. Edit: Remember to turn off wifi when you leave your wifi-zone. It will keep scanning for networks if not. As for your last question, jebise, I would guess that having data enabled in a no service area will drain faster. But this is just guesswork. I guess the phone will scan for both data- and regular cell connection then. Edit 2: I have noticed that from 2.2., almost all use of the phone's cpu is listed as "Display" and not the specific app. If I play certain games they are listed as "display" also. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Beste tipset jeg har er egentlig å alltid ha med deg usb-ladekabelen. Min HTC Desire HD er en uke gammel, og må lades hver dag. Blir jo mye testing de første dagene, og da tappes batteriet kjapt. Dealextreme.com har forresten mye billig tilleggsutstyr til telefonen Siter
Joakim Hagen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Har revurdert abonnementet litt. Trenger vel ikke mer en 500mb i mnd med HTC Desire HD vel? Har Wifi hjemme osv, så er når jeg er på buss evt. osv. Hva sier dere som kan? Takk for tips Siter
Daniel Klepp Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Har også Desire HD og må stort sett lade hver dag. Min gamle nokia E71 varte i 5-6 dager Men trykker jo mye mer på denne en den gamle da Kanskje jeg skal prøve å skru av 3G, dersom det tar såpass mye batteri. Har lagt snarvei til Wi-Fi og Mobilt nett på en av fremsidene, praktisk! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Trådløsnett = 27% Celle-Standby= 30% Telefonen ikke i bruk= 29% Android-system= 10% Skjerm= 5% Batteriforbruk på min HTC Wildfire :whistle: Da er det 19t 41 min siden sist lading, og jeg har 68% batteri igjen. Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Hvorfor tror du SE ikke velger å oppgradere da? Jo for de Android fungerer dårlig' date=' dvs ikke opp mot hva SE selv ønsker.[/quote']Jeg er forsåvidt enig med deg et stykke på vei, men jeg tror kanskje den konklusjonen er litt for kjapp. Jeg tror dette handler om forretnings-strategier mer enn om tekniske begrensninger og problemer. Både Sony og Sony E lager mange gode fine produkter, men de er også av de aller mest bedritne når det kommer til proprietære saker og lock-in/produktlåsing. Og under dekke av å såkalt være kvalitetssikring, sørge for funksjonalitet "opp til vår standard" og denslags BS brukte de fryktelig lang tid på å kneble og lukke Android 2.1 nok til å slippe den inn på Xperia Mini. Jeg mistenker at de i likhet med mange andre dingse-produsenter heller vil at du skal kjøpe en ny, enn å la deg fritt utnytte hardwaren i den dingsen du allerede har, og at de A; skal gi slipp på kontroll, B; skal gjøre ny telefon øverflødig, og C; bruke masse resurser på dette uten å få noe annet enn fornøyde men gjerrige kunder. Det er etter mitt syn i stor grad slik teknologi-verden fungerer. Av dingser jeg selv eier kan jeg i grunn bare komme på en produsent som har latt meg få utnytte hardwaren et godt stykke forbi stadiet da jeg kjøpte den, og det er TomTom, og en i sin tid svindyr GPS. Nå er det stopp der også for min del, men fikk en god del ny funksjonalitet en god stund. Av verstinger som går motsatt vei og elsker kunstige begrensninger kan nevnes Microsoft, Intel, Sony, Creative, Apple, og mange fler. Men nok om det, var bare noen tanker og en kommentar til ditt poeng. Xperia Mini, eller Mini Pro som jeg selv har er etter mitt syn en telefon man må ta litt for hva den er. Det er (eller var) verdens minste Android telefon, og dermed har den feks en knøttliten skjerm, og et knøttlite batteri, med de fordeler og ulemper det naturlig gir. Det er vel også den billigste Android-telefonen, og den er forholdsvis resurs-svak. For meg blir det helt meningsløst å sammenlikne denne med feks iPhone-4, eller for den saks skyld de beste full-size Android-telefoner. Det er helt forskjellige produkter. Selv vil jeg ikke ha en sånn stor kloss i lommen, og er tålelig godt fornøyd med Mini Pro. Men som Tom er inne på lider den noe av å være SE-besudlet, og man trenger ikke late som, eller forvente, at den gjør alt like bra som de som har dobbelt så mye av alt og til dobbel pris. Det gjør den ikke. Siter
Tom Knudsen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Testet Ultimatedroid 3.0 Tom? Liker den veldig godt for øyeblikket! Ja, satt og lekte i root akkurat nå med den utgaven, men fant ut at den jeg har er langt mer stabil, versjon 1.3 har nå vært oppe å kjøre siden den kom ut i Desember 2010, aldri hatt noen som helst form for problem med den. Clean, ryddig og svært rask siden den kjører i leddet etter OSPL/HSPL, nå venter versjon 1.4 Siter
Mads Hjemmen Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Angående root... Jeg postet noe her en gang, men fikk ikke roota telefoen min... Lyst å sende en PM Tom? HTC legend Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=593 Siter
Tom Knudsen Skrevet 9. mars 2011 Skrevet 9. mars 2011 What he said Selv vil jeg ikke ha en sånn stor kloss i lommen, og er tålelig godt fornøyd med Mini Pro. Men som Tom er inne på lider den noe av å være SE-besudlet, og man trenger ikke late som, eller forvente, at den gjør alt like bra som de som har dobbelt så mye av alt og til dobbel pris. Det gjør den ikke. Sant nok Christian, nå har vel alle dagens telefoner et eller annet å irritere seg over, det være seg apple, windwos eller symbian. Med dagens teknologifart tror jeg vi aldri blir helt fornøyd, men blir vi en gang det og tviholder på den duppeditten, ja så er vi forhistoriske når andre har nyere og bedre modeller med x antall flere funksjoner og applikasjoner. Nei, jeg liker min telefon der den nå befinner seg, nemlig i en konstant utforskningstilværelse hvor koder og flashing går omhverandre og hverken tellerskritt elller sms blir brukt flittig. NER*D*VANA Siter
Joakim Hagen Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Fikk Desire HD'en idag. Men det ser ut som om at det på noen måte er koblet mot T-mobil. Funker fint å bruke den med Netcom simkort. Men når jeg skal på nett så kommer Google i tysk. Når jeg skal på HTC Hub så kommer "reglene eller hva det heter" I Tysk. Når tlf skrur seg på er det T-mobile sin logo som vises. I språk så står det: Norsk Bokmål (Tyskland) Noen måte å fikse dette? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.