Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Skrevet 4. mars 2011 Med TallinkSilja og "M/S Romantika" til Riga, samt Suite på Radisson Blu: Royal Viking Hotell i Stockholm ("Wasa Suite"). Ombord på "M/S Romantika" som seiler under "Tallink"-varemerket i TallinkSilja, reiste vi med Suite nedover til Riga - og med DeLuxe-lugar tilbake fra Riga til Stockholm. Her kommer en rapport (med fler bilder enn tekst denne gangen) fra turen til Riga, turen ble gjort 20-22. Februar 2011. Avr. Stockholm, kl: 17:00 Ank. Riga neste dag, kl: 11:00 (lokal tid). Avr. Riga samme dag, kl: 17:30 Ank. Stockholm neste dag, kl: 09:30. "M/S Romantika" er søsterfartøyet til "M/S Victoria" (som går på Tallinn-linjen), Romantika er bygget/satt i drift i 2002. Har en kapasitet på 2500 passasjerer, har totalt 727 lugarer (med totalt 2172 sengeplasser). "M/S Romantika" vel fortøyd ved havnen i Riga, og med is godt pakket rundt fartøyet allerede. De-Luxe lugarene ligger både forut samt midtskips, på Dekk: 8 og Dekk: 9. Vi hadde som sagt DeLuxe lugar på returen, og tar disse bildene først: Over: egen inngang for DeLuxe og Suite-lugarene, både de som ligger midtskips (avbildet her) og for de forut. Over: DeLuxe-lugarene er ca. 14 kvm. store, og har alle dobbeltseng, tv, kjøleskap/minibar med forfriskninger, fruktkurv, spesialfrokost m.m. Over: lugargang utenfor DeLuxe-lugarene på styrbord side, Dekk: 9. Så over til beste lugar ombord, nemlig Suitene - totalt åtte Suiter totalt; fordelt på to hjørnelugarer forut på Dekk: 8 og Dekk: 9 - samt to Suiter midtskips på styrbord side på de samme dekkene (disse kan sees på dekksoversikten på bildet litt lengre opp). Vi hadde en av hjørnesuitene på Dekk: 9, som hadde navnet: "Captains Suite" (som er helt lik "President Suite" på samme dekk - men speilvendt selvsagt, siden den ligger i motsatt hjørne): Over: velkommen inn i "Captains Suite", lugarnr.: 9718. Suitene er ca. 29.8 kvm. store, og har bl.a. dobbeltseng, soffagruppe, tv, kjøleskap og fri minibar, spesialfrokost m.m. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Skrevet 4. mars 2011 Over: badet er dog kun såvidt litt større, enn badet på DeLuxe-lugarene (dvs. ikke særlig stort). Over: utsikten fra det lille vinduet på soverommet, her nærmer vi oss Riga - JA, det er MYE is rundt oss. Var faktisk ikke så lett å sove på seilingen nedover pga. støyen som oppstår når skroget går gjennom det ganske så tykke islaget. Over: er mulig å få servert frokosten direkte på lugaren, dog ikke så mange valgmuligheter kan man se. Over: her sees en utvendig standardlugar (A2). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Skrevet 4. mars 2011 Så til noen bilder utenfra og fra fellesområdene innvendig: Over: kakedisken var rikholdig og fristene i cafeen ja, to store stykker med sjokoladekake ble innkjøpt - og kan bekrefte at den smakte like godt som den så ut, mums.. Nevnte jeg at det var mye is rundt oss på seilingen? Her er noen få av "isbildene" som jeg tok, er sjelden jeg har sett så mye is under hele overfarten og såpass tykk: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Skrevet 4. mars 2011 Så har vi startet innseilingen til Riga, isen er tykk - så vi er ca. 45 min. etter rute når "M/S Romantika" ligger fortøyd. De fikk problemer med å legge til pga. all isen, så til slutt ga de opp forsøkene - bakket ut igjen, og seilte i en liten halvsirkel slik at man bedre kom i posisjon for å legge til. Over: pilkere er ute på isen, velbekomme sier nå jeg. Over: her er litt av islaget vi måtte "pløye" oss i gjennom for å kunne komme frem til havnen i Riga. Over: her er vi tilbake i Stockholm, vi har nettopp lagt til i Frihamnen med "M/S Romantika" (Riga-fartøyene går ut fra Frihamnen) mens Silja Line her representert med: "M/S Silja Serenade" som kommer fra Helsingfors, passerer oss på vei opp til Värtahamnen som ligger like ved (hvor Helsingfors, Åbo, og Tallinn-skipene går ut fra). Så over til hotellovernattingen vi hadde i forbindelse med Riga-turen, pleier ikke å poste såpass mye bilder fra et hotellrom - men så var ikke dette rommet som "alle andre" rom: Over: i steden for å skrive så mye om selve Suiten, så har jeg tatt med info direkte fra Radisson Blu ovenfor. Over: velkommen inn i "Wasa Suite" (Romnr.:835) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Skrevet 4. mars 2011 Over: fint og romslig uteplass, denne er nok ekstra fin å ha på sommeren ja. Over: bilder av utsikten i Stockholm-sentrum, fra den private balkongen. Over: oppholdsrommet var såpass stort (ikke minst takhøyden) så her var det montert en stor lyskaster som ga et flott mønster ut over veggen (slike man ofte ser montert på scener osv.). Over: og for de som liker litt "ledelys" i fothøyde, så kunne man stille inn graden av lysstyrke for denne belysningen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Skrevet 4. mars 2011 Over: badet inneholdt både separat dusj, stort jacuzzi-badekar, samt badstu/sauna (med flott utsikt). Over: her ser man Radisson Blu: Royal Viking Hotel utenfra, på det siste bildet er det Suiten helt til venstre på bildet som bildene i denne serien er fra. Her ser man tydelig den fine uteplassen, samt ikke minst de "tre etasjene" med vinduer som tilhører disse Suitene. Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Når jeg ser en heading på tråden med sute og avsender er Lars, da setter jeg meg ned med kaffe og er alltid spent, setter umåtlig pris på disse repotasjene Lars. Ha en strålende dag. Goffen Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Skrevet 5. mars 2011 He he, tusen takk Gofi! Det setter jeg virkelig pris på, takker så mye for tilbakemelding og de vennlige ord! Siter
Åge Storli Berg Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 For en suite Jeg har sagt det mange ganger før, og her kommer det enda en gang! Flott reportasje, du dokumenterer bra, og dette er bra reklame! Kom med flere! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Skrevet 5. mars 2011 Tusen hjertelig Åge! Ja denne Suiten var rimelig rå, ingen tvil om det. Kan også varmt anbefale Elite-hotellene, de har flere flotte både i Göteborg og Stockholm. Neste båttur blir enten med søsterskipet til tidligere "M/S Color Festival" nemlig "M/S Silja Festival" som også går mellom Riga og Stockholm. Evt. blir det flotte "M/S Baltic Queen" mellom Stockholm og Tallinn. Siter
Lars Hassel Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Som alltid så er dine trip-reports av høyste klasse! Det er rett og slett gjennomført ned til hver minste detalj, med flott tekst og noe veldig flotte bilder! Venter allerede på neste! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.