Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. Jeg jobber sinnsykt mye for tiden. Bedriften er midt i en flytteprosess. Jeg har en lederstilling, og blir nødt til å finne ut av alt i fra hvor binderser skal i det nye lokalet, til alvorlige personalkonflikter. Nå er jeg skikkelig sliten.

Trenger noe *gode* tips til "pick me up". Hva gjør du når du er sliten? Tar imot alle forslag. Er nesten litt desperat.

Andreas

PS! Sykemelding eller mindre jobbing er ikke aktuelt... Alt mulig annet tas imot med takk.

Skrevet

Første jeg tenker på er litt mer strukturering, at du lager flere mindre grupper med forskjellige ansvarsområder, og med en utvalgt leder i hver gruppe. Du bestemmer hva de forskjellige skal gjøre, og en leder der tar ansvar for at det du vil blir utført. Da skal det vel bli mindre folk for deg å forholde seg til, ettersom du primært kun forholder deg til "underlederene".

Ellers vet jeg ikke helt hva jeg vil anbefale, er jo å slappe av mest mulig på fritiden, evt. finne på noen sosiale aktiviteter med venner som får deg på andre tanker enn jobben, viktig å ikke tenke for mye på den på fritiden.

Skrevet

Nå er vi en ganske ulik situasjon ettersom jeg er i Garden og du i en lederstilling, men...

Har tidvis slitsomme dager med befal som kjefter, umulige tidsfrister, lite søvn, uvisshet og fysisk arbeid.

Det jeg har funnet ut for min del er å gå/jogge en tur, gjerne med musikk, langsiktig sett er den beste terapi. Kanskje også sammen med andre.

Kan avkrefte at en pizza i sofakroken er en løsning som fungerer over lengre tid.

Ellers gjelder det som vanlig å få en god start på dagen som mulig, senke skuldrene, ikke kverulere for mye på deg selv og ta en ting a gangen.

Og når ikke alt blir som ønsket: "Synd, trist, leit. Drikk vann. Sett i marsj." :-)

Kanskje litt åpenbare ting, men påminnelser er aldri feil.

Skrevet

Stå på. Det funker i det lengste. Bit tenna sammen, glem verden en stund og få ting gjort. Alt blir meget mer behagelig når jobben er gjort og ting normaliserer seg. I en sånn situasjon hadde jeg heller valgt gratis overtid på jobben kveldstid enn sykelig stress i normal arbeidstid. Trøsten er at du vil føle deg mer solid når det værste er gjort. Det er i motbakke det går oppover.

Skrevet

Takk dere. Nå snakket jeg nettopp med ei venninne og fikk sagt en hel haug om grums som hoper seg opp i løpet av hektiske dager. Om urimeligheter, ansatte som ikke gjør jobben sin og en rekke ting som gir meg reaksjoner jeg i dag tydeligvis ikke har fått bearbeidet før jeg gikk hjem.

Og det blir for mye pizza når jeg først kommer hjem... Jeg må gjøre noe med livet mitt *smiler* Men nå må vi først komme oss i havn i nytt bygg, og så kan 450 ansatte begynne å vende tilbake til normalen. Da kan jeg helle konsentrere meg om de vanlige umulige fristene.

Takk for gode råd. Keep 'em coming!

Skrevet

Hiver meg på treningstipset faktisk. Egentlig ikke vært noen treningstype, men da jeg hadde en 3 mnd tid med eksamensstress her i høst begynte jeg å trene. Jeg trente vel 5 ganger pr uke på kveldstid sammen med en venn. Det ble det lille sosiale jeg fikk ut av hverdagen samt en god økt som gjorde at jeg VIRKELIG fikk koblet av fra alt annet. Og best av alt så har jeg holdt på disse treningsvanene videre også ;)

Skrevet

Tror du allrede her har innsett noe av det aller viktigste Andreas, nemlig å få snakket om og dermed få luftet ut til en annen om ting som irriterer, gjør deg frustrert og forbannet ifm. jobben og andre ansatte (evt. andre ting som også skulle ligge under "å murre").

Ingen klarer å fungere optimalt med et følelsesbarometer som er iferd med- eller allrede har flytt over av ting som har fått bygge seg opp over tid. Å ha muligheten til å lufte ut dette med en du kan stole på og kan være helt ærlig overfor er viktig ift. å få "nullstilt seg" og å kunne fungere mer rasjonelt og rolig isteden for at alt bare surrer rundt kaotisk i hodet og man knapt nok vet hvor man skal starte hen med alt som venter av arbeidsoppgaver.

Et annet råd, som bygger på at man har fått luftet ut gørra, er å kunne legge arbeidet helt fra seg når man kommer hjem. Da å kunne koble ut å gjøre ting som er helt annerledes og ikke jobbrelatert i det hele tatt. Trening er et eksempel, men også en god bok, høre på litt rolig musikk og slappe av med en god film vil bidra til å øke roen og å restituere deg raskere enn å ha jobben kvernende i bakhodet hele tiden.

En absolutt nødvendighet for å fungere er selvfølgelig at man også sørger for å sove godt om natta. Har man søvnproblemer kan evt. hjelp av søvnprodukter fra helsekostforretning, melatonin eller korttidsvirkende innsovningstabletter være akseptabelt å bruke i kortere perioder.

Skrevet

Det jeg gjør er at jeg finner ut av hva som haster og hva som kan vente til i morgen. Samme om det er små eller store oppgaver. Det jeg gjør jeg tar en lapp, skriver ned en 5-10 ting som jeg vet jeg må gjøre i dag. Og setter i gang. Stryker ut en etter en etterhvert som jeg jobber. Om jeg blir ferdig med lappen før jeg er ferdig for dagen lager jeg bare en ny, og begyner på nytt.

Det er noe med at det å stryke ut noe gjør at du får en god følelse, og jeg merker at jeg får mer og mer motivasjon for hver ting som blir gjort.

Lykke til!

Skrevet

For min del er trening og prioritering det som fungerer i hektiske perioder.

Ikke overdriv treningen, men sørg for å få kroppen i bevegelse og at man får svettet ut. Samtidig er løsningen for meg å nedprioritere andre ting i perioder. Er det hektisk på jobb så får man la være å være sosial flere kvelder i uken. I perioder med mye reising er det virkelig viktig å ta seg tid til å ikke gjøre noe. Bare puste med magen. Det er uvurderlig.

Skrevet

Hei !

Noen mener sikkert at zagens ungdom kun krever og krever av alt de kan få og er late som få. Selv går jeg VG1 studiespedialisering, og vet at det blir hardere på VG2 og 3. Jeg innrømmer lett at jeg synes en ni timer lang dag i tillegg til lekse og lesing tærer hardt på kreftene over tid. Spesialt var det en stor overgang fra fem og en halv time som vi hadde før. Flere uker har vi opptil fire prøver på fem dager pluss pluss. Da er det viktig å tenke over en del ting for ikke å gå helt tom.

Vær nøye med det du putter i munnen. Spis regelmessig og heller mindre mengde. Gjerne frukt. Tren litt så ofte du kan, og dersom det lar seg gjøre; glem jobben i små perioder. Koble av. Tenk på noe annet. Dyrk egne interesser. Vær med venner. Om ikke bare kun for noen timer. Jeg har meg ofte en rask powernap rett etter middag før jeg starter lesinga. Det funker for meg, og jeg tror det gir mer overskudd enn et sofaliv med burger og pommes frites over lengre tid.

Jeg tror at for deg som må ta stilling til så mange forskjellige ting så er det viktig at du stoler på deg selv og dine avgjørelser. Vær din egen aller beste venn og stell godt med deg selv. Våg, tørr. Ting blir nok roligere etter hvert. Lykke til!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...