Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gunnar: 1. Med en godt brukt Golf 3 så trengs det ganske så god gass for å komme opp i 60-65 på den strekningen. Men jeg nevnte ikke at det var et tynt islag på asfalten, så med bånn gass så mente jeg forsåvidt så mye gass man kunne gi uten at hjulene spinner. Sorry, jeg glemte å si det :grin:

2. Hehe, jojo, jeg sier ikke at en skrens i rundt 60 km/t ikke kan være farlig. Jeg sier bare at det er urealistisk å kjøre i 60 over f. eks. Sennalandet eller Hatter.

Skrevet

Må være stusselige glattbaner dere har rundtomkring, her i byen var jeg oppe i 90 på strekka og 60 i svingen. Kontrollen i svingen var da null, bilen sjente feiende flott sidelengs til vi nådde grusen :whistle: . Men jeg tror dog at glattkjøring egentlig bare bidrar til at unge sjåfører tror de har erfaring på glatta, og gjør ting de overhodet ikke har kontroll på, og beste fall ender opp i grøfta.

Skrevet

Jo, det har du muligens rett i, Meese. Kjørelæreren min snakket også litt med meg om hvor mye vi egentlig burde kunne mtp. at vi selv kom til å herje på egenhånd senere.

 

Jeg tror at den debatten vil bli ganske ulik dersom man kjører den i en storby som Oslo eller i et utkantstrøk som Honningsvåg. Grunnen til at jeg tar meg en liten sladd av og til (om vinteren), er at jeg først og fremst synes det er morsomt og deretter fordi jeg faktisk har god tilgang på områder som er tomme for folk og ting, hvor jeg vet at det er trygt å gjøre det.

 

"Bieffekten" av dette er jo lærdom. Jeg har f. eks. lært at kjøreskolens tips om å trå inn klutsjen og styre ikke funker spesielt bra på glattføre med min forhjulstrekk. Da funker det mye bedre å trå gassen godt inn og styre mot sladden (det er jo en grunn til at rallyførere gjør det), så kan jeg heller senke farten når sladden evt. er avverget. Det anser jeg som verdifull informasjon når jeg kjører i halvannen time på glatt og dårlig brøytet vei fra Tromsø og inn til slekta.

 

I nevnte storbyeksempel så er jo denne situasjonen en del annerledes, hvor motorveiene er av en langt høyere standard og vedlikeholdes (skrapes, saltes, brøytes...) oftere, så der er kanskje ikke sjansen for en sladd og verdien av den ekstra informasjonen like aktuell.

 

Man kan kanskje lure på om jeg bare er ute etter å finne en unnskyldning for å herje med bilen når jeg sier at jeg anser erfaringen med å sladde som viktig, men jeg har dessverre sett flere eksempler på situasjoner hvor de involverte ikke har hatt god nok kunnskap til å rette opp sladder. Uten å nevne spesifikke situasjoner, så kan jeg jo opplyse om at en av plassene dette har skjedd på har fått kallenavnet Dødsdalen (Lavangsdalen i Troms).

Skrevet

Stort sett enig i det du sier, og vi skal kanskje ikke dra den lengre, da det er en tråd fra 2010 her som omhandler nøyaktig dette temaet. Problemet er vel bare at norske veier ofte kan plasseres under kategorien "smal og svingete", og om det er litt i trafikk i tillegg kan det også for de som kan å rette opp sladden bli vanskelig å gjøre dette før man plutselig er tom for fri veibane og havner i en grøft, eller i verste fall et tre eller en annen bils grill. Men jeg gjør det samme som deg, jeg synes også det er et poeng å ha litt erfaring med å styre seg gjennom sladder, selv om den erfaringen tilegnes på tomme parkeringsplasser.

Skrevet

Jepp, veiene er svingete og desto mer synes jeg det er viktig med god kjennskap til bilens og ens egne grenser.

 

Jeg kjenner bl.a. til to tilfeller som jeg vil trekke litt fram som eksempler. Begge handler om at bilen er i en sving, får en sladd og møter en annen bil. I det første tilfellet så gjør sjåføren alt riktig og greier å rette opp sladden noen få meter før de passerer bilen som kom i mot. Den sjåføren er av samme filosofi som meg, at trening på egnede områder kan lønne seg i slike tilfeller.

 

I det andre tilfellet så gjorde sjåføren det stikk motsatte av hva som burde vært gjort og greide ikke å unngå å treffe bilen som kom i mot, og det fikk desverre langt verre konsekvenser.

 

Men om man vil trene på å rette opp sladder eller ikke er jo en beslutning man må ta selv. Politiet er ikke de som blir mest glad for at man gjør det utenfor en lukket bane, og det kan jeg skjønne litt, men jeg føler meg mer komfortabel med å ha den ekstra kunnskapen jeg har nå.

Skrevet

Politiet er bare en flopp, mulig de gjør mye bra og det vet jeg de gjør. Men i forhold til bil og trafikk er de bare tragisk...Ikke at jeg kjører som en idiot, men jeg må bare si at jeg har mistet all respekt for de etter sist de stoppa meg, dessverre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...