Andreas Martel Feragen Skrevet 19. februar 2011 Skrevet 19. februar 2011 hei folkens jeg har oppkjøring på bil fredag den 25 februar, jeg lurer på om dere har noen gode råd angående oppkjøringen, og kanskje på hvordan å ikke begyne å stresse Siter
A L Skrevet 19. februar 2011 Skrevet 19. februar 2011 Lykke til. Er kun noen uker unna oppkjøring selv. Alle som har lappen kan vel svare her, men nevner noen tips som jeg har fått av min kjøreøærer. Hvis du skulle kjøre forbi en skole så kjør saaaakte. Kjør dobbelt så sakte som du tenker er ok fart. Pass på og sakk farten i god tid før rundkjøringer og kryss. Ikke stress og tenk du ikke skal sakke trafikken. Fordi det gjør du ikke. Sørg for at du vet hva du skal gjøre hvis du møter på utrykkningskjøretøy. Dette er bare noen ting som jeg har blitt fortalt. Selvsagt må du passe på alt annet også. Men dette er visstnok ting folk bommer på under oppkjøring for ikke å stresse kan det være ok og prate med eksaminatoren din om ting som ikke har noe med oppkjøring og gjøre. Hvis det er ok for han/hun. Lykke til nok en gang Siter
Paulo Fernandes Skrevet 19. februar 2011 Skrevet 19. februar 2011 Ta det rolig og kjør som du ville gjort til vanlig. Men vær ekstra oppmerksom på skilt og på hvilket område du kjører (forkjørsvei, ikke forkjørsvei, tettsted, ikke tett sted osv). Min første oppkjøring var i vanskelige deler av byen, og da gikk det litt dårlig. Andre gangen kjørte jeg rundt i bærum og da gikk det smooth Lykke til! Siter
Andreas Martel Feragen Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Skrevet 19. februar 2011 har oppkjøring kl 08:10 på billingstad, så forhåpentligvis blir det bare asker og bærums kjøring Siter
Kai Dreyer Skrevet 19. februar 2011 Skrevet 19. februar 2011 Sørg for at du har litt kunnskap om bilen teknisk, for du skal trekket et kort hvor du skal svare/demostrere hvordan du sjekker at alt er som det skal. Bare ta det med ro, tenk på at dette er en helt vanlig dag hvor du kjører med en passasjer, det funka for meg og jeg stod på første forsøk. Hvis at du tydelig ser inn på veier hvor du har vikeplikt, slakk av i god tid før du kommer til kryss, rundkjøringer etc. Og om du har en bra eksaminator som du kan prate litt med går dette mest sannsynligvis bra. Jeg kjørte selv opp midt i oslo i all trafikken, så det går fint an å stå på første Siter
Kenneth Rønning Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Kjør rolig, gir på lavt turtall, ikke gir i svinger, bruk speil, tilpass farten etter område/forhold, vær ikke redd for å gi gass ved påkjøringsrampe eller om du skal ut på vei i 80-sone. Du skal raskt opp i fart her! Bruk blinklys i god tid, ha rolig fart inn mot kryss, stopp for fotgjengere uansett(selv om de sitter på sykkel og du ikke har vikeplikt. Har en kompis som strøk pga. at han ikke stoppet for syklist) Regner med du vet det, men never det uansett; egentlig så har man jo ikke vikeplikt så lenge en syklist sitter på sykkel eller har denne mellom bena. Men det er nok bedre å stoppe, og i etterkant forklare at det er bra å være vennlig i trafikken . Tror det vil være lettere slik. Eneste jeg selv fikk klage på var: - Brukte privat gårdplass når jeg skulle snu (Sensor mente latterlig nok at gårdeiere kunne bli sur. Vet ikke jeg, men jeg blir ikke sur om noen snur i gårdsplassen min...) - Bruk av gir i svinger. - Gjorde ting tungvint. Lykke til! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 For all del, ikke kjør rundt 10-20km/h under grensa med mindre forholdene tilsier dette! Et viktig element i forbindelse med trafikkflyt er hurtighet. Befinner du deg i en énveiskjørt gate, legg deg til kanten på den siden av veien som tilsvarer retningen du skal svinge ved neste kryss. Den mekaniske sjekken er temmelig simpel, type sjekke spylevæske, slitasje på dekk, lys, og sånne småting (jeg fikk dog ingen tekniske oppgaver, kun kjøringa, det er tydeligvis forskjellig hvordan de gjør dette). Husk å være observant, noe de særlig ser på er hvordan du leser trafikkbildet og justerer kjøringen din utifra dette. Se én gang til ned gata (gjerne etter at du har begynt å kjøre) du har vikeplikt for, selv om du er sikker på at det ikke er noen der. Det du ser kan du lettere forholde deg til. Sørg også for å ha en kortere stopplengde enn synsrekkevidde (at du kan stoppe for noen som springer frem forran en buss, en bil rundt en krapp sving, etc). Stress er noe jeg ikke kan gi veldig gode råd om, da jeg sjeldent opplever stress (ikke fordi jeg er kul eller tøff, det bare forekommer svært sjeldent). Men generelle råd er vel å passe på å være uthvilt, trygg på bilen, og prøve å være bevisst på at dette er kun en kjøretur med observatør, personen ved siden av deg er like mye person som du er. Ingen blir sint eller kjefter på deg om du gjør feil, bedre sjåfører enn deg har feilet på dette før. Tenk trafikkflyt, tydelig plassering & tegngiving. Cluet er at du skal kunne tolke trafikkbildet på andres kjøring, og de andre skal tolket det på din kjøring. Har du i tillegg HAV-regelen i hodet, så går nok dette bra. Lykke til! Siter
Andreas Martel Feragen Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Skrevet 20. februar 2011 HAV regelen ? Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Hensynsfull Aktpågivende Varsom Siter
Christian Paulsen Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Kenneth Rønning- Brukte privat gårdplass når jeg skulle snu (Sensor mente latterlig nok at gårdeiere kunne bli sur. Vet ikke jeg, men jeg blir ikke sur om noen snur i gårdsplassen min...) Da har du nok bare ikke møtt tilstrekkelig antall gårdeiere enda Kenneth. :grin: Nest etter felling av trær, er vel bruk og bruksrett av private veier og plasser noe av det det krangles mest om her i landet. Ellers er vel det meste sagt her tror jeg Andreas, du har fått mange gode råd. Billingstad er et fint utgangspunkt for oppkjøring, sørg bare for at du kjører rundkjøringer som om du aldri skulle gjort annet, så skal nok det gå bra. At man er litt nervøs er helt normalt, det er jo for de fleste en big deal, og man vil gjerne gjøre alt riktig. Noen stryker på å ha blitt litt for komfortable, og feks glemme den litt tungvindte rattbruken sensorer er så veldig opptatt av. Begge hender godt platet på rattet. Lykke til. Siter
KJ Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Nå har jeg ikke lest igjennom hva alle andre har sagt, men tenk framover. Løft blikket å se lenger fram i svinger, ikke se bare rett foran bilen. Sett deg godt i setet og still inn sånn at du sitter riktig. Prøv å slapp av i skuldre og tenk på hvor du har hendene, 10 på 2. Prøv å huske skilt, for det kan hende du blir spurt hva slags skilt du passerte akkurat. Minske farta når du skal passere busser i busslommer. Ellers lykke til. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Knut: 10 på 2? Er det så lurt da, når airbag'en kommer? Jeg holder begge hendene lavt på rattet. På den måten slipper jeg å få venstrehanda trykt inn i vinduet og høyrehanda smelt inn i kjeften til passasjeren/sensor dersom airbagen skulle løse seg ut :grin: Og som vi ser her så trenger man ikke å kollidere for å utløse airbag'en, hehe: Siter
Morten Ruud Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Ti på to er veldig lurt faktisk, dersom noe uforutsett skulle skje. Du får bedre rattutslag uten å flytte hendene, bedre kontroll dersom du skulle punktere og sikkert endel annet smart. Er nok en grunn til at sjåførlærere, sensorer, rallysjåfører og andre som kjører fort med bil bruker den måten å holde hendene på rattet på. Og, to brukne armer pga. airbagen er vel det minste problemet dersom den skulle løse ut. Og den videoen du henviser til, er vel ikke noe annet enn en morsom greie. Det er ikke mulig å løsne en airbag på den måten, med unntak ved en teknisk/elektrisk feil som mennesker mest sannsynlig ikke kan fremprovosere. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Morten: Vel, bedre rattutslag får man nok, men personlig så føler jeg at jeg har et mer fast og stabilt grep om rattet når jeg holder lenger nede. Hvis jeg overdriver "10 på 2" litt og holder begge henda på toppen av rattet, så blir jeg mer "vaklende" i styringen, hvis du skjønner hva jeg mener. Det har å gjøre med at jeg kan støtte hendene mine på lårene når jeg holder nede på rattet. Dermed blir jeg heller ikke sliten under langkjøring, men det er jo noe annet enn bykjøring. Jeg ser i hvert fall på det som veldig urealistisk å holde hendene 10 på 2 hele tiden når jeg kjører 50 mil fra Tromsø til Honningsvåg... Dersom jeg er i en sone med noe lavere fart enn 50, så blir det gjerne til (selv om det ikke er slik man egentlig skal gjøre det, så dette er fy fy, trådstarter! :grin: ) at jeg har venstrehånda på toppen av rattet og høyrehånda nært (men ikke hvilende oppå) girspaken. Da har jeg maks rattutslag og giring på kortest mulig tid, selv om jeg da ikke følger "regelen" om å holde to hender på rattet til enhver tid. Ang. den videoen så var den ment som nettopp det du sier, en morsom greie Siter
Paulo Fernandes Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Vel, bedre rattutslag får man nok, men personlig så føler jeg at jeg har et mer fast og stabilt grep om rattet når jeg holder lenger nede Jeg fikk beskjed fra sensor på min oppkjøring at det var dumt at jeg holdt langt nede på rattet når vi kjørte på motorveien osv. Hvorfor vet jeg ikke, men anbefaler deg å ikke holde rattet sånn på oppkjøring. Hold begge hendene på rattet ja, men over midten. Siter
Andreas Martel Feragen Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Skrevet 21. februar 2011 Tusen takk for flotte svar gutta Siter
Magnus F. Meese Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Nå bringer vi posten ut av kurs her, men dog: Vel' date=' bedre rattutslag får man nok, men personlig så føler jeg at jeg har et mer fast og stabilt grep om rattet når jeg holder lenger nede. Hvis jeg overdriver "10 på 2" litt og holder begge henda på toppen av rattet, så blir jeg mer "vaklende" i styringen, hvis du skjønner hva jeg mener.[/quote']Vel, tenk enkel fysikk: Hva er lettest, å dra rattet oppover, eller nedover? Hvilken av de to gir deg mest kontroll, stødighet og bedre reaksjonsevne, samt gjør det mindre enkelt å glippe rattet? Og om rattet ditt begynner å vakle ved bruk av 10 på 2, bør du oppsøke noen som har en klokke med visere, da "10 på 2" og "5 på 1" ikke er det samme. Det har å gjøre med at jeg kan støtte hendene mine på lårene når jeg holder nede på rattet.Dette hjelper vel ikke de faktorene jeg nevnte ovenfor, du holder vel ikke mer fast i rattet om du hviler hendene dine på lår eller armstøtter Merker at jeg har blitt hypokrat her nå, for jeg holder nede og har hendene på håndstøttene selv ved langkjøring, men det er filosofien jeg vil til livs her, jeg er ikke ute etter å klage på kjøringen din. Så kan man jo diskutere i uendelighet hva som er verst; Å gjøre feil mens man mener at feilen er riktig, eller å gjøre feil når man vet at det er feil Siter
Andreas Martel Feragen Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Skrevet 21. februar 2011 er det noen av dere gutta som er kjørelærer eller sensor ? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Jeg fikk beskjed fra sensor på min oppkjøring at det var dumt at jeg holdt langt nede på rattet når vi kjørte på motorveien osv. Hvorfor vet jeg ikke' date=' men anbefaler deg å ikke holde rattet sånn på oppkjøring. Hold begge hendene på rattet ja, men over midten.[/quote']Da kan du få svar fra en som har kjørt nesten daglig på motorvei (100km/t) i en 3-års periode; Høye hastigheter på veier med mange biler betyr ofte at ting skjer fort. Problemer kan skyldes alt fra deg selv, bilen du kjører, andre bilister eller værfenomener. På sistnevnte punkt skal du være særlig oppmerksom på vind, både naturlig vind og den som skyldes andre kjøretøy på veien. Et "10 på 2" rattgrep legger et godt grunnlag for å kjapt korrigere for slike eventualiteter. Hvis jeg overdriver "10 på 2" litt og holder begge henda på toppen av rattet' date=' så blir jeg mer "vaklende" i styringen, hvis du skjønner hva jeg mener.[/quote']Så ikke overdriv... :grin: Til kandidaten har jeg følgende tips: - Stress ned. - Følg med på det som skjer rundt deg, og husk blindsonen og speil! - Tegngivning og plassering av bilen i kjørefeltet. - Vikeplikt, høyreregel, forskjørsrett. Men husk: ikke påkjørsrett... :whistle: Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Men etter to timer med "10 på 2"-grep er det begrenset hvor mye krefter du har igjen i armene til å korrigere for noe som helst Siter
Christian Paulsen Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Jeg ser i hvert fall på det som veldig urealistisk å holde hendene 10 på 2 hele tiden når jeg kjører 50 mil fra Tromsø til Honningsvåg... Men det var i grunn nettopp derfor jeg nevnte at noen stryker på å ha blitt for komfortable, og feiler på den rattbruken sensorer er så opptatt av. Når man skal ha førerkort lønner det seg å legge til side alle egne meninger. Kjør slik kjøreskolen har sagt du skal kjøre, og svar de svarene på teoriprøven som staten har bestemt at er riktig svar. Det er faktisk eneste måte å få førerkort. At de fleste legger om stilen noe i ettertid er vel ganske klart, det er stort sett ikke så veldig vanskelig å se hva som er skole/oppkjøring der de sniler seg rundt alle rundkjøringene i Billingstad-området. Men samtidig finnes det jo genuine grunner for hvorfor det, også etter at sensor/lærer er kastet ut av bilen, ikke er så veldig smart å la venstre hånd subbe i asfalten ut av vinduen, mens høyre har et avslappet grep på toppen av rattet... For å sette det litt på spissen. :grin: Så for denne trådens vedkommende er vel det viktigste å få frem hva som er korrekt oppførsel under en oppkjøring, og for alle andre kan den være til ettertanke for hvilke uvaner man har lagt seg til i årenes løp. :whistle: Siter
KJ Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Det er riktig som Christian sier, gjør som kjørelærer sier. Så kan du kjøre akkurat som du vil når du har fått førerkort. Men jeg anbefaler at du tar til deg noe av det du lærer. Hvis ikke kan du lett ende opp i avisa under dødsannonser. For en ting skal du vite, det er et enormt ansvar å føre en bil rundt i trafikken. Skal ikke skremme deg, men jeg bare tenker med skrekk på hva jeg og mine kamerater gjorde når vi fikk lappen. Det er et under at det gikk bra noen ganger. Det er nesten så jeg skulle ønske jeg kunne gå tilbake i tid, og fortelle meg selv et par alvors ord. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Meese: Hehe, du har rett der, og her er jeg en av dem som mener at galt er rett :grin: Hva er lettest' date=' å dra rattet oppover, eller nedover?[/quote']Jojo, men jeg føler meg fortsatt mest komfortabel med å holde slik jeg gjør. Når jeg holder henda lavt på rattet, så synes jeg det er enkelt å bare slippe den ene hånda og sveive rattet rundt med den andre. Like forbanna om det er det stikk motsatte av det som står i teoriboka, så er det det som funker mest effektivt for meg Dette hjelper vel ikke de faktorene jeg nevnte ovenfor' date=' du holder vel ikke mer fast i rattet om du hviler hendene dine på lår eller armstøtter [/quote']Nei, men bøkene i hylla står stødigere med bokstøtter. Jeg unnlot kanskje å nevne noe som jeg som nordlending tar litt for gitt, og det er at det kan være veldig sporete på veien nå om vinteren. Derfor så liker jeg å ha mer støtte, fordi det gir meg mer stabilitet og jeg blir ikke like enkelt "overrasket" av humper og drit i veien. Det er enklere å skyte med rifle i vind når man bruker støtte. Så ikke overdriv... :grin: Huff.. Men etter to timer med "10 på 2"-grep er det begrenset hvor mye krefter du har igjen i armene til å korrigere for noe som helst Ditto! Når man skal ha førerkort lønner det seg å legge til side alle egne meninger. Ja, selvsagt! Tråden skled nok litt ut for min del her lenger oppe Knut Jensen: Noen krumspring etter at man har fått lappen blir det alltids. Men som du sier så er det desverre noen som tar det litt langt. Her oppe i nord så er vi mange som mener at det er veldig nødvendig å kunne mestre glatte kjøreforhold og kjenne bilens grenser på slikt føre. Derfor så fant vi oss en tom parkeringsplass/fergeleie til det! Det var kjempeflott, og vi lærte oss hvordan vi skulle håndtere en sladd uten å sette noen i fare. Folk i f. eks. Oslo har kanskje ikke muligheten til å gjøre det samme overalt, men så er Honningsvåg en relativt liten plass ift. Oslo... Noen fordeler må da vi ha her oppe også :grin: Siter
Bjørn Svendsen Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 bare husk veitrafikkloven paragraf 3, så går det nok bra Siter
Lars Hassel Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Folk i Oslo og område har nok glattkjøringsbane Til trådstarter: Lykke til med oppkjøringen, vær rolig og avslappet så går det nok veldig bra. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Jojo, men glattkjøringsbaner koster penger som studenter vanligvis ikke har... Siter
Marius Granli Skrevet 22. februar 2011 Skrevet 22. februar 2011 Selv kjørte jeg opp til lett mc på høsten i fjor. Blir noe annet enn bil, men skal love deg at jeg var nervøs. Jeg sørget for å være uthvilt, og "gå gjennom" uforutsette situasjoner i hodet. Jeg tror det kan være smart å ha helt klart for seg hva du skal gjøre hvis noe skulle skje. Kjør "mykt" uten brå bevegelser, og dersom sensor legger opp til en samtale underveis så kan det være smart, selv om noen vil ha det stilt rundt seg. For min del var "alt-muligpraten" vår med å dempe nervøsitet. Kjør pent, så går det helt sikkert bra. Vi sees på vegen, lykke til Siter
Christian Paulsen Skrevet 22. februar 2011 Skrevet 22. februar 2011 Ja' date=' selvsagt! Tråden skled nok litt ut for min del her lenger oppe [/quote'] Ja nei, for all del, jeg har da sjelden noe i mot litt romslig "tråd-bredde" jeg, så det var ikke snerpete ment. Kun et velment tips til tråstarter om å ikke lytte til råd fra deg akkurat for oppkjøringen. :grin: Faktisk deler jeg langt på vei ditt syn, og holder sjelden akkurat det famøse "10 på 2"- grepet selv. Og at det finnes noen fordeler i Honningsvåg tror jeg forresten også er riktig, dere har vel bla mindre salt på veien, ferskere fisk, og høyst sannsynlig høyere tetthet av folketomme plasser. Det finnes dog slike muligheter i Oslo-området også, men uten at jeg har egne erfaringer med det fra dette århundret, så har jeg inntrykk av at det er blitt mindre og mindre populært, og blir slått temmelig hardt ned på. Som feks inndragelse av førerkort. Det er forøvrig noe jeg i grunn savner, realistiske glattkjøringsbaner, noe som kunne vært nyttig ikke bare for de aller ferskeste sjåførene. Glattkjøring slik det foregår idag har nokså begrenset effekt tror jeg. Ja, man lærer at glatt kan være veldig glatt, men banene er for små, og farten alt for lav. Med større, mer realistisk glatte baner, og 3 ganger så høy fart, kunne man lært noe om den eksponentielle effekten fart har when the sh*t hits the fan, og man kunne lært noe om å kontrollere bilen i grense-situasjoner. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 22. februar 2011 Skrevet 22. februar 2011 Christian: Hehehe, du har riktig i det, ja Kanskje bortsett fra det med saltmengden, for vi får så mye sjøsalt opp på land med vinden at det halle kunne vært nok. Vindusruter og husvegger bør egentlig vaskes en gang årlig pga. saltmengdene som kommer unner uværsesongen... Men nok om salt! Realistiske glattkjøringsbaner er jeg helt for! Glattkjøringsbanen i Alta, som jeg var på, var utrolig liten, og når vi kom opp i 60-65 km/t så ga vi virkelig bånn gass i den tredjegenerasjons Golfen. Det er en urealistisk hastighet å få skrens på bilen i, mener nå jeg. Det greier seg til bykjøring, men er det noe man burde øvd på, som man verken får øvd på på parkeringsplasser eller dagens glattkjøringsbaner, så er det skrens i 80 km/t. Det er de som er farlige for vi som sitter i bilen. De aller fleste, tror jeg, vil da bare Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. februar 2011 Skrevet 22. februar 2011 Glattkjøringsbanen i Alta, som jeg var på, var utrolig liten, og når vi kom opp i 60-65 km/t så ga vi virkelig bånn gass i den tredjegenerasjons Golfen. Det er en urealistisk hastighet å få skrens på bilen i, mener nå jeg. 1. Tviler på at bånn gass virkerlig var nødvendig for å nå 60-65km/t. Nå kjørte jeg riktignok en Audi på samme bane, men kom opp i 60km/t lenge før jeg kom til "glatta". 2. Om føret er lumsk nok holder 60km/t lenge til en skrens. Såvidt jeg vet er autovernet ennå ikke fikset utenfor Rafsbotn etter at jeg selv fikk skrens i nettopp den hastigheten... :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.