Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Driver å vurderer omlakkering av bil. Egentlig trodde jeg virkelig aldri at jeg skulle vurdere dette, men det er slik at det må gjøres om bilen fortsatt skal ha noe langvarig liv. Derfor lurer på hva prisene ligger på i Norge? Eventuelt om det er noen her inne med fagbrev og erfaring som bor rundt Trondheimsområdet? Ta kontakt på PM, hvis du vil :) .

 

 

Tenker også på å stikke til Polen i sommer(er utrolig glad i å kjøre og når det i tillegg er snakk om bil med enestående kørekomfort er det ikke noe problem ;) ). Men vet ikke om dette er mer "verdt" det? Og hva gjelder når det kommer til garantier? Og til slutt, jeg vet ikke av noen verksteder der nede, om noen vet av noe som er bra er det bare å slenge ut :) .

 

 

Selvsagt blir dette hellakkering, der jeg får tatt den rusten som er. Dessuten skal fargen skiftes fra midnattblå til svart var tanken.

 

Takker for svar/forslag, og har vel i grunnen funnet ut at detter er noen jeg ikke får gjort selv :)

Skrevet

Garantier kan du bare glemme Keneth om du gjør det i Polen. Med mindre du gjør det på ett merkeverksted men det tviler jeg på er planen din. Hvilken bil er det snakk om egentlig? For en kvalitets hellakering bør det være en bil som er verdt den påkosten. Må vel regne med minimum fort 25 lapper men det avhenger jo mye av farge og litt biltype.

Skrevet

Ville ikke satset så mye på Polen, har et par kompiser som har vært der og fått opplakert bil, og kan ikke si at arbeidet ble bra, Ok, men ikke bra.

 

Anbefaler deg og ta telefonen fatt og ta en ringerunde på alle lakerings verksteder i ditt nærområde, pris kan variere veldig på slikt arbeid.

Og når du ringer så kan du prøve på denne hvis du synes prisen er for stiv: "dette synest jeg ble litt dyrt, fikk en bedre pris et annet sted" da bruker di som regel og komme med en noe lavere pris, og mere grunn arbeid(fjerner pyntelister, antener, grill, osv) du gjør selv før bilen blir levert til lakking jo mere sparer du.

Skrevet

Ok, tenkte bare hvis noen hadde et godt verksted i Polen som de hadde god erfaring med.

 

Da må det nok bli i Norge tenker jeg, og det jeg har hørt er at det er mulig å få dette til 10-15 lapper om man gjør arbeidet selv. Om det stemmer så føler jeg det er hvert det.

 

Det er en C180 sedan, 97 modell ;) . Feilene som er; rust, steinsprut, og litt sliten lakk...

 

Tenkte også jeg skulle forhøre meg litt på jobben i dag, godt mulig noen der har noen kontakter.

Skrevet

I Polen bor det 40 millioner mennesker, så man skal vel være litt forsiktig med å skjære alle over en kam, både der som her. Men ja, kvaliteten på den slags jobber varierer enormt, og før du eventuelt begynner å spørre om priser bør du tenke gjennom hva det er du er ute etter, og hva du forventer. En hel-lakkering er ikke en hel-lakkering...

 

Vær forresten også obs på at et fargeskifte er en god del mer omfattende hvis man skal ha det skikkelig. Da må det i tillegg lakkeres inni alle døråpninger, innvendig på alle dører osv, som både medfører mye demontering, og mye jobb ifm selve lakkeringen også.

 

Ellers er jo mye av forskjellen på en bra/jalla lakkjobb både hvor grundig grunnarbeid som gjøres, og hvorvidt man demonterer alt, eller bare maskerer og maler rundt. Skal det blir strøkent må alt demonteres, og da må man ofte også regne med litt ekstra utgifter til nye skrapelister, klips, ol. Tror ikke din bil er av de aller verste i så måte.

 

Det siste er jo denne rusten du nevner. Dersom det kun er overfladisk som fra steinsprut og midt på en plate blir det sjelden noe problem, men dersom det er klassisk sen 90-talls rust hvor man har rust i platefalser feks i bunnen av dørene, så er det i praksis ikke permanent reparerbart, og jeg tviler på at du finner noen som vil gi deg garanti noe særlig lenger enn "ut porten", på "reparasjon" av den type rust.

 

Som en kuriositet kan det nevnes at vanlig timesats for lakkeringsarbeid i forbindelse med forsikrings-skader er 1100 + MVA. Da skjønner man jo fort hvorfor det er økonomisk lønnsomt å dra til Polen. Nå er det vel snart bare polakker som lakkerer her også, men prisene har ikke rast nedover av den grunn... :whistle: :grin:

 

Lykke til.

 

Skrevet

Men Mercher ruster da ikke? ikke ifølge dem selv vaffal :grin:

 

Kan sikkert ha noe for seg å sjekke litt over kjølen til søta bror også. Dem ligger jo godt under Norske verkstedpriser og kvaliteten parerer nok våre og vel så det. Men seriøst så er vel en 97 model C180 såpass tilårskommen att jeg heøller hadde rusla rundt kassa med pensel for å tette steinspruten. Men det er nå bare meninga til en som kjører rundt i Brazilobilen sin (gul L300 m/blått tak :grin: )

Tenk hvor mye morsomt du kan få for de penga Kenneth om du bruker dem på andre ting ;)

Skrevet

Riktig det dere sier alle sammen, og ja jeg kan sikkert ha det mer gøy for pengene. Men nå er det slik at jeg faktisk synes å sette penger i bil ikke er en dum ide.

 

Dessuten kan jeg nevne at jeg har funnet meg lakkerer med lang erfaring gjennom jobben ;) . Og jada Christian, det har begynt så smått nede ved dører og slikt. Men om dette sandblåses skikkelig må det da kunne bli bra? :P

 

Og bare for å ha det nevnt så har jeg ingen problem med å fjerne alt som må fjernes før en slik jobb ;)

 

Men nå er jeg på jobb, så dette ble skrevet i all hast.

Skrevet

Nei altså som Berge påpeker vil det neppe kunne kalles "økonomisk forsvarlig", så det bør jo ligge et element av interesse her. I Norge er vi jo av forskjellige grunner generelt glad i å flekke på og holde liv i gamle biler, men prisen på både arbeid og deler er tildels latterlig.

 

Slutter aldri å la meg fascinere av priser på ting, feks nylig i forbindelse med lakkering av en bakskjerm på en Jeep Grand Cherokee måtte det settes på nye emblemer. Små merker på siden der det står; "4x4". Pris; Kr 1775,- pr stk. :o . De er gullfarget, og jeg antar det må dreie seg om ekte gull... :)

 

Så har man limte lister, eller lister der klips som knekker er del av selve listen, eller enda bedre, hvor klips er like hele fordi de sitter så hardt at selve listen knekker lenge før klipset, eller skrapelister som bøyer seg, vindus-lister som er vulket fast i glasset, og diverse sånne morsomheter, så baller prisen fort på seg. Det er forståelig om man på gammel bli da heller velger Per Bs metode; ta en sprit-tusj og skriv 4x4, eller la det forbli en hemmelighet at Jeep'en er 4x4... :grin:

 

Og jada Christian, det har begynt så smått nede ved dører og slikt. Men om dette sandblåses skikkelig må det da kunne bli bra?

Ja, det kan bli bra, men det kommer litt an på hva som har skjedd. Grunnen til at mange av de store produsentene har byttet tusenvis av dører, bakluker, og panser, på reklamasjon på biler fra denne tidsepoken var at det ble tatt i bruk en ny type kitt som etter noen år viste seg å skape rust.

 

Du vet selve den yttre dørplaten er bare brettet rundt innerplaten/rammen på døren, og inni denne bretten er det kitt som skal gjøre det helt tett, holde det sammen, og hindre rust. Problemet når dette ruster er at man ikke kommer til. Dersom feks innerplaten som dørplaten er brettet rundt har begynt å ruste, så må alt kitt fjernes, bretten tas opp, rust fjernes, og platen på nytt kittes og brettes. Det er mulig det høres enkelt ut, men det er det altså ikke.

 

Men det kommer som sagt an på akkurat hva som har skjedd. Man vil forsåvidt uansett kunne få et fint resultat der og da, men problemet er varigheten. Litt av samme problem har man forsåvidt alle steder der plater er brettet, slik at man ikke kommer til med behandling på alle sider, som hjulbuer bak, eller kanaler.

 

Når folk snakker om å ha "tatt all rust" på bilen sin, så er det som regel en overdrivelse. All rust er sjelden "tagbar", enten fordi man ikke kommer til, eller fordi det ikke vil være plate igjen om man tar alt. Dog har man jo i dag ganske gode midler for å bremse utviklingen, som feks Brunox, gitt at man kommer til.

 

Dersom du selv fjerner alt av lister, dører, speil, fangere, dørhåndtak, lykter, antenner, gummilister, osv, osv, så vil jo det få prisen betraktelig ned. Det er først og fremst tid som er penger her. :)

 

 

Skrevet

Har nå funnet enda en person som var villig til å ta jobben. Selv synes jeg ikke prisen på 17-18 lapper for alt var så gæærn. Vet ikke helt jeg?(Selv har jeg hørt 35-40 for slike jobber)Eneste som løfta prisen for min del er at det er snakk om metallic lakk, slik han sa det. Nå snakka vi bare i full fart(siden jeg var på jobb), og jeg sa at motorrom og bagasjerom ikke trengte å lakkeres over, da dette er tectylert, og bare vil øke prisen. Dette var han enig i.

 

Hva synes dere?

 

Skal også snakke med en annen kar i morgen, så får jeg se om jeg ikke får pressa den ene litt. Hehe :D

Skrevet

Pussig det der Cristian att bilene blir konstruert slik att selv små skadewr koster skjorta i dag kontra for tjue år sida, men noe må jo fabrikkene tjene shilling på i og med bilene og veinette er blitt mer sikre ;)

 

For tjue år sida var en karoseriskade på 60 lapper en sjelden kjempeordre, mens i dag er slike skadesummer bare nok ett ordrenummer av de mange.

 

Var uheldig for 6-7 år sida og dytta borti en Audi A4 på en byens bilfertninger. dette resulterte i et knapt synbar ripe på snaue 2 cm, og ikke en gang gjennom grunninga men taksta fra karoseriversktedet lød på 4600. hel lakering med demontering sa vist listene deres. greit nok, rett skal være rett og jeg ville heller betale enn å miste bonus. da jeg skulle hente bilen min fra service dagen etter datt det bare ut av meg att jeg nok syntes den taktsa var høy, og før jeg fikk lagt til att jeg bare måtte bite i det sure eple så spurte verksmestern om hviljen skade jeg snakka om. Han gikk ut å kikka og dro rett inn til selgern (som han hadde ett par horn og vel så det i sida på fra før) og sa sin hjertens mening. Jeg slapp noe som helst utlegg :crazy: annan enn ei svær bløtkake til gutta på golvet dagen etter ;)

Noen ganger er en bare møkkaløkky og treffer på de rette folka i den rette settingen.

 

Vel det koster å virke i Norges fjødl og dalar uansett hva en skal ha gjort. Men jeg fatter ikke att ikke flere benytter seg av service i Sverige. Enkelte gjør det jo men det burde jo være mange flere.

 

Kenneth, ett tips før du velger er å sjekke referanser godt og vel. Ofte er det sånn att den billigste har to priser, en før og en etter opretting av den første. Det gjelder forøvrig alt av håndtverks tjenester ;)

Skrevet
Selvsagt blir dette hellakkering' date=' der jeg får tatt den rusten som er. Dessuten skal fargen skiftes fra midnattblå til svart var tanken. [/quote']

 

 

Det er helt ville priser på slike ting, det får meg til å undre på hvor mye man kunne spart om man la opp til enkelhet og økonomi fra børjan av. Jeg er også fan av gamle biler, herjer selv rundt med familiens '94 Caravelle. Det fine med slike biler er at det åpner mer for at man kan fikse ting sjæl. Jeg var uheldig og støtte borti en betongkant med baklykta og kåpa bak hjulet på samme side ved rygging i et mørkt smug i fjor høst. Dagen etter kjørte jeg opp på "Bi1 din" (bruktdeler) og handla baklykt for 150 spenn, jobben med å montere det og montere kåpa med alternative festemetoder (frem med drillen!) tok ikke mer enn et kvarter. Lurer på hvor mye som hadde flydd ut av lomma mi om dette var en 10-15 år nyere bil..

 

Lakkering er noe drit som jeg (heldigvis) ikke har noe særlig erfaring med, men det er snickers og twist at når man skal få slikt utført så må man være pinlig nøyaktig på å få de billigste og skikkeligste folka til å utføre jobben, det er mange som ser sitt snitt til å håve inn en god del ekstra lapper i den kategorien der. Og rust er ikke morsome greier, overflaterust er én ting, jeg tror jeg har berettet tidligere her inne om hvordan familiebussen vår ved høyre framre jekkepunkt spiste seg ned i jekken vår, senhøsten i fjor. Å putte på sminke er én ting, men å fjerne uren hud er ikke gjort i en fei!

 

Tenkte jeg skulle avslutte med en stødig sving ut i useriøsiteten; Hadde det ikke vært deilig om man suksessfullt kunne håndtere slike ting på denne måten?

 

Lykke til med lakkeringa ;)

Skrevet

Pussig det der Cristian att bilene blir konstruert slik att selv små skadewr koster skjorta i dag kontra for tjue år sida' date=' men noe må jo fabrikkene tjene shilling på i og med bilene og veinette er blitt mer sikre

 

For tjue år sida var en karoseriskade på 60 lapper en sjelden kjempeordre, mens i dag er slike skadesummer bare nok ett ordrenummer av de mange.[/quote']

Ja det er sant det, fortjenesten i ettermarkedet er tildels skyhøy. Hadde man kjøpt en hel bil i deler ville den kostet flere millioner.

 

Kompleksiteten på biler, og spesielt de såkalte premiumsmerkene har jo økt ganske voldsomt og det har blitt betydelig mer arbeidskrevende å reparere. Og verre skal det bli med mer og mer teknikk, og mer bruk av eksotiske materialer. Det brukes også mye tynnere plater enn for noen år siden, og disse er mindre rettbare. Selv en ganske liten bulk vil strekke platene, så da er det ikke bare å banke det ut igjen og hive på noe maling.

 

PS, Kenneth sa i første post at fargen skulle gå fra midnattblå til svart. ;)

 

Du får ha lykke til Kenneth. Sånn isolert sett høres det jo ut som en fin pris. Men som tidligere nevnt er det mitt syn at man ikke kan gjøre en fornuftig vurdering av det uten å vite mer spesifikt hva prisen inkluderer. Har sett mange hellakkeringer jeg ikke ville betalt 17000 for, selv om det har sett fint ut om man bare står langt nok unna og/eller ikke venter for lenge med å se på den... :grin:

 

Hud-analogien til Meese ifht rust, er i grunn ganske god. :)

 

Skrevet
Har sett mange hellakkeringer jeg ikke ville betalt 17000 for, selv om det har sett fint ut om man bare står langt nok unna og/eller ikke venter for lenge med å se på den... :grin:

 

Hehe, ja :grin: . Blir litt skeptisk når jeg leser slikt, så jeg vet ikke helt. Vedkommende som er tiltenkt at skal gjøre jobben eier og driver et lakkverksted, så jeg vil anta at han kan sakene sine? Eller er slikt farlig å anta?

 

Jeg vil jo gjerne at resultatet skal bli bra, sikkert ganske så forståelig...

 

Hud-analogien til Meese ifht rust, er i grunn ganske god. :)

 

Enig, synes det var en fin sammenligning!

Skrevet

Hmmm, nja, jeg syns faktisk det kan være litt farlig og anta hvis man ikke kjenner noe nærmere til det. Samtidig har man ikke så mye valg, om det ikke finnes referanser. Da må man gå på mage-følelse.

 

Alle som skal lakkere en bil har et lakkverksted, man trenger en lakkboks/varmeboks, og man trenger utstyr til å blande farger. Uten dette er vi over på Biltema sprayboks, eller Bengalakk og rulle, så vi er vel tross alt over det nivået... :grin:

 

Men det er flere aspekter her. De fleste som har jobbet med dette en stund er i stand til å gjøre selve lakkeringen (sprøytingen) noenlunde bra, og retter opp i eventuelt lakk-sig ol før du får bilen. Det som nok varierer mest er grundighet ifht forarbeid/grunnarbeid, og også ting som renslighet. Det hjelper ikke om man er aldri så god lakkerer dersom jobben må gjøres i en lakkboks full av støv.

 

Men altså de fleste prøver vel, og ønsker vel, å gjøre en god jobb, så jeg sier på ingen måte at de du vil bruke ikke gjør det, men vær gjerne litt kritisk.

 

Det jeg først og fremst tenkte på var at jeg mener det er en god ide å ha god klarhet i akkurat hva det er du betaler for. Altså feks er det snakk om å levere bilen som den er og få den strøken tilbake, eller 100% ferdig demontert, med dører, fangere, håndtak, speildeksler, spylerdeksler, osv som løse deler. Blir små-bulker rettet, blir rusten tatt av de som skal lakkere, osv.

 

Noen ganger kan det jo være ønskelig å bare få det billigst mulig, og ikke alle bryr seg om bitte små detaljer som feks at det er mulig å se at det har blitt maskert rundt vinduer, eller hver minste lille ujevnhet er fikset. Men det essensielle er vel i alle tilfeller bare at man er på samme frekvens, at du har samme oppfatning om hvordan resultatet skal bli, som de har. Det er gjerne når det blir et sprik mellom forventet resultat og faktisk resultat at det er duket for problemer og konflikter.

 

Kort sagt hvem gjør hva, og hva blir gjort. Er det "ut porten-garanti", eller blir du lovet noe mer. :)

Skrevet

Jepp, det handeler nok mye om uklarheter, der man ikke er fornøyd med resultat som følge av det. Men jeg kommer til å snakke med han som skal gjøre jobben skikkelig, samt at jeg kommer til å stikke innom å sjekke hvordan det går med arbeidet ;) .

 

Og bilen er så å si bulkfri, har kun en liten en på bagasjelokket, men denne vises ikke med mindre man vet av den. Dessuten er den så liten at jeg tror jeg skal klare å ta den selv..

 

Eneste jeg egentlig ser på som problem er at dørene nokk må sandblåses og lakkeres både innvending og utvendig :S . Ny dør blir uansett for dyrt, med mindre jeg kan finne noe brukt som ser ok ut.

 

Håper bare det blir bra jeg :D

Skrevet

Brukte deler er jo absolutt et alternativ, så lenge du sjekker dem nøye. For å si det sånn, så er du jo ikke den eneste i Norge med 90-talls Mercedes som har litt rust i dørene... :grin:

 

Men da gjenstår det vel bare å ønske lykke til Kenneth!

Du får si fra hvordan det har gått dersom du går videre med dette. ;)

Skrevet

Har nå vært å snakket med enda en lakkerer, og han skulle ha 20 000 for jobben. Og for dette skulle han gjøre alt som måtte gjøres, prisen inkluderer følgende; behandling utvendig og på dørstokker + dører både inn og utvendig, nedriggnig, sandblåsing, noe spakkling, grunning(2 strøk), metallic lakk(2 strøk), klarlakk(2 strøk) og montering igjen.

 

Enkelt og greit; Jeg leverer og henter bilen igjen ;) .

 

Hva synes dere om denne prisen?

 

Og hva tror dere om å kontakte skole som driver med lakkering? Er det en billig mulighet?

 

Takk :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...