Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann! :)

 

Jeg går nå 1 året på elektro, og det er på tide å søke linje for neste år. Men jeg er litt i tvil hva jeg vil videre, valget står mellom flyfag og automasjon. Og i den sammenheng så lurte jeg på om det er noen som har noe å fortelle om flyfag linja? Setter pris på alt av innspill. Jeg er klar over at det bare er 4 steder i Norge hvor det er flyfag, og det er bodø som frister mest. Så jeg er også interessert i hvordan det er og bo osv. Jeg er også litt skremt av tanken på å flytte for meg selv langt vekk. Er det vanskelig? mye teori? Jeg fikk 4,6 i snitt første termin, og regner med at jeg kommer til å nærme meg 5ern i snitt til sommern. Og jeg føler jeg mestrer det meste på elektro så langt. så all informasjon om flyfag mottas med glede!

 

-Emil

Skrevet

Flere her inne som har gått flyfag på Bodø, som sikkert kan gi litt mer info om akkurat den skolen.

 

VG2 preges av lange dager med mye kjedelig teori. Fagene er veldig flytende og omhandler alt man kan komme på innen elektronikk, vedlikehold, mekanikk osv... Samt fysikk, litt mer pilot relaterte fag.

 

VG3 skal man velge mellom flyteknisk og avionikk. Her må du bare føle deg litt frem på hva du selv liker. VG3 omtales som året hvor man har massevis av praksis og dagene går fort. Det ikke rart med tanke på hvor mye teori man hadde på VG2.

 

Første året skal du igjennom 7 av 14 eksamner.

- Aerodynamikk

- Matte

- Elektrisitetslære

- Digitalteknikk B1/B2

- Materiallære B1/B2

- Analog Elektronikk B1/B2

- Fysikk

 

Som du ser har jeg skrevet B1/B2 på noen av eksamnene.

B1 = flyteknisk

B2 = avionikk

Hvis du skal gå avionikk må du velge B2 eksamner på Digitalteknikk og Analog Elektronikk. Disse eksamnene vil derfor være litt vannskeligere. Det blir derfor en fordypning. Du vil på en annen måte få en enklere eksamen i Materiallære. Der vil flyteknisk få en fordypning. (Det gir jo mening mtp på hva de forskjellige yrkene innebærer)

 

Norske skoler er unnerlagt EASA og baseres på Part-147 opplærningen. Det innbærer litt av hvert. Blandt annet at du skal ha minst 2400 timer på skolen innen de 2 årene. Vær forsiktig med fraværet! Du vil også få muligheten til og ta Part-66 utdanningen. Det vil kaller for "teknikkern". Hvis du får 75% eller bedre på alle 14 eksamnene vil du kunne utdanne deg til Flyteknikker. Ellers er det vanlige krav om 2 eller bedre for og ta fagbrev. 2 = 42% på eksamen.

 

Det er ikke skremmende og flytte for seg selv. Lærere er flinke til og motivere deg. Og det trengs. Så vær forbredt. Men det er på ingen måte noe og bli skremt av. Så lenge du er motivert :)

 

Lykke til med valget!

 

Skrevet

Hei!

 

Jeg går VG3 Flytekniske Fag i Bodø nå, storfornøyd med dette. Alexander har gitt en god "innføring" i systemet, men dersom du er interessert i høre mer spesifikt om Bodø og mer generelt er det bare å kontakte meg :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …