Andreas Stangenes Skrevet 11. februar 2011 Skrevet 11. februar 2011 Hei Er det noen som er gode på Access 2007 her? Jeg ønsker å lage en database over forskjellige personal-data på jobben, men jeg har egentlig ikke satt mine ben i Access på mange år... Jeg har lest brukerveiledningen, men den er ikke alltid like lett å forstå. Eksempel: Jeg lager en hovedtabell som skal inneholde alle variabler (ID, navn, stilling, stillingsprosent, ferie, perm m lønn, perm u lønn, kurs, osv). Så lager jeg en tabell som heter Ferie som inneholder ID, navn og ferie. Deretter lager jeg en relationship mellom ferie i begge tabellene. Likevel blir ikke dataene overført mellom tabellene. Hvorfor ikke? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 11. februar 2011 Skrevet 11. februar 2011 Bruker du wizzard for å lage tabeller og relasjoner? og hvilken vei er det du ønsker å hente data? Siter
Andreas Stangenes Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Skrevet 11. februar 2011 Nei jeg har ikke brukt Wizard. Jeg ønsker å ha en egen tabell for ferie, og at hovedtabellen blir oppdatert fra den. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 11. februar 2011 Skrevet 11. februar 2011 Da kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Jeg hadde et eget fag i to år på Videregående (for et par år siden), som gikk nesten utelukkende på access. Desverre var det ikke kompetanse der til å lære oss noe utover det man kunne gjøre med forskjellige wizzards. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Skrevet 11. februar 2011 hmm Kanskje du kan hjelpe meg med følgende i stedet? Jeg har 1 tabell som lister alle oppgavene i bedriften, og 1 tabell for ansatte. Nå ønsker jeg å "parre" disse to slik at jeg kan lett se hvilke ansatte som kan gjøre hvilke oppgaver. Problemet med dette er at multiple ansatte kan gjøre multiple oppgaver. Ansatt 1, 2 og 3 kan gjøre oppgave A, B og C, mens ansatt 4 er den eneste som kan gjøre oppgave D. Forslag til løsning? =) Siter
Andreas Stangenes Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Skrevet 12. februar 2011 Fant visst ut av det til slutt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.