Sivert Indergaard Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 God morgen! Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en eller annen billig lang (Min 50cm) antenne? (Til en Maycom AR-108) Noen som har linker til de? Takk Siter
Audun Fikke Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Snakk med en radiogeek, så lager han en til deg for under hundrelappen på 10minutter. Alt du trrenger er riktig plugg, 50ohms coax og et stivt elektrikerrør + tape/vulk og kanskje en vinkork. Det som er tricky er at du trenger spesialverktøy for å feste pluggen til coax. Den andre enden er piece of cake. Ta kontakt hvis du trenger byggeanvisning. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Ikke nødvendig at 50cm antenne er det beste for ditt bruk, det spørs litt på frekvensområdet den skal brukes til. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Skrevet 7. februar 2011 Denne + overgang ? Er det ikke vaskeligere nei Ikke nødvendig at 50cm antenne er det beste for ditt bruk, det spørs litt på frekvensområdet den skal brukes til. Var meningen den skulle brukes til flyradio, en sånnen Even linket til Takk for svar! Siter
Even Moe Egenes Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Kontakt Comrod. De er den største aktøren på sitt felt, den beste når det komme til antenner - og er norske. Dog tviler jeg på at du får kjøpt kun en antenne - og får du gjort det så blir det sikkert skamdyrt :grin: Siter
Audun Fikke Skrevet 8. februar 2011 Skrevet 8. februar 2011 Du kan jo prøve deg på en frekkas hos Comrod og be om en gratis vareprøve. Du vet aldri..... ikke før du har forsøkt iallefall Siter
Sivert Indergaard Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 Har nå motatt antenne og adapter, men det virket ikke så mye bedre, kansje litt... Lagget også litt. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 hvilken kjøpte du? Denne + overgang ? Jaja, vet det er "billig skit" men... Ganske plagsomt at jeg bare hører ATC på værnes, mens jeg hører kun fly på 125.7 (Bodø south) :grin: Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 det er vel ikke den verste antennen du kan ha, hvis den sitter på radioen. Og går du opp på taket med radioen i hånda, blir det sikkert kanon. Men den antennen egner seg ganske sikkert ikke til å kobles til en kabel.. Så skal du ha noe futt, bør du kjøpe/lage en utendørsantenne, med kabel til radioen din. Nå vet jeg av erfaring at den Maycom'en ikke takler all verdens signal før den overstyrer (du får inn P1, P2, brann, drosjer), så du bør prøve deg fram med noe hjemmelaget før du kjøper en dyr utendørsantenne. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 Ok det skal jeg gjøre! Takk! Siter
Even Moe Egenes Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Gi oss en tilbakemelding når du har testet det da Siter
Sivert Indergaard Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 I will Even bør du kjøpe/lage en utendørsantenne Skal jeg bare kjøpe en tilfeldig antenne da eller? Er det snakk om slike antenner: NetOnNet.no Eller er det andre typer det er snakk om? Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 nei, du må kjøpe/lage en som svinger på den frekvensen du skal ha, nemlig omtrent 125MHz. Her er en superenkel løsning, men denne oppskriften er for en høyere frekvens, så hvis du lager denne slik at den totale lengden av antenna blir rundt 1.14 meter, blir det bra. Den blir kanonbra når du får plassert den utenfor huset. (Hvis ikke da Maycom'en får fnatt av de sterke signalene og begynner å ta inn alt mulig på samme tid;) hjemmelaget dipolantenne Siter
Even Rognlien Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 En slik atenne Sivert er vel bygget for frekvensområdet ca mellom 400 og 800 MHz, mens flybåndet er på 108-137 MHz. Det optimale er å ha en antenne som er bygget for 125 MHz, som ligger omtrent på midten av dette området. Her har du en god baseantenne for flybåndet, men den er veldig grei å bygge selv Har laget en slik selv etter denne oppskriften - fungerer topp!: EDIT: En slik antenne blir vel omtrent det samme som den han allerede har kjøpt, Tore? Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 der kom vi med hver vår oppskrift;) Nei, den han har kjøpt er en til å sette på apparatet, og den fungerer dårlig når den er i enden av en kabel. Den jeg viser til, er en enkel dipol-antenne. Den du viser til er en ground plane antenne. Min oppskrift er vel enklere å få til, og koster jo ingenting, man trenger heller ikke noe utstyr. Men de funker topp begge to. Det har jo alt å si å få antennen over hustaket! Siter
Sivert Indergaard Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 Den du linket til Even sender kun til USA -.- "Hater" slike annonser. :grin: Hva trenger jeg for å lage Tore "sin"? Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 da trenger du bare koax-kabel med en plugg i enden til å sette i radioen. 50 ohms RG58 koster rundt 8 kroner pr. meter og kan vel kjøpes mange steder, f.eks Permo i Fredrikstad eller Elfa i Oslo. Så må du sette på den han-pluggen, og det kan jo være en utfordring hvis du ikke er god til å lodde. Kanskje man får kjøpt en koax med ferdig påsatt bnc-plugg? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.