Krister Bye Skrevet 12. november 2002 Skrevet 12. november 2002 heisann, Har sett at flere fly har en ETOPS "logo" på flykroppen. Hva betyr det? og hva må til for et fly skal være ETOPS sertifisert? [ 12.11.2002, 13:35: Endret av: Krister Bye ] Siter
Frank Petersen Skrevet 12. november 2002 Skrevet 12. november 2002 ETOPS Extended Twin engine OPerationS : If an engine failure occur during cruise forcing an engine shutdown, fly a descend profile on the remaining engine to FL160 (16,000ft) & hold speed between 300 - 420kts. Do not forget to trim to compensate for your lost engine. The B767 can fly the remaining trip on one engine & land @ MLW or lower. The Boeing 767 is fitted with engines certified ETOPS for 120 (200ER) & 180 minutes (300ER/400ER). This is very essential if you fly long routes over water i.e. LAX-Honolulu. If both engines go out on you then apply EROPS rule ' Engines Refuse to Operate, Please Swim' Siter
Erik H. Bakke Skrevet 12. november 2002 Skrevet 12. november 2002 Det viktigste kriteriet er nok at flyet har to motorer Fly med to motorer er underlagt strenge regler for maksimal avstand fra egnet/godkjent landingsalternativer når de flyr over hav. Den maksimale avstanden er 2 timer flytid, men flyselskaper kan søke om en godkjenning for å operere lengre fra flyplasser, og detter er da ETOPS. For å få ETOPS, skal flytypen være godkjent for ETOPS, sammen med motorer. Denne godkjenningen kan kun skje etter at flytypen har vist en meget høy pålitelighet. I tillegg skal flyselskapet være godkjent, dette inkluderer opplæring av personale, vedlikeholdsrutiner og dokumentasjon. De godkjennende myndigheter kan da innvilge ETOPS, og betegnes som 180 min ETOPS, 215 min ETOPS, etc. avhengig av hvilken utvidet operasjonsradius som er godkjent. Det har også skjedd at etter motorproblemer med visse flytyper at alle fly av samme type/motor hos flyselskapet har fått midlertidig indratt ETOPS-godkjenningen inntil problemet er løst. [ 12.11.2002, 19:56: Endret av: Erik H. Bakke ] Siter
Krister Bye Skrevet 12. november 2002 Forfatter Skrevet 12. november 2002 Takk skal dere ha, da ble jeg litt smartere Siter
Dag Johnsen Skrevet 16. november 2002 Skrevet 16. november 2002 Krister, du har faatt en god forklaring paa ETOPS allerede. Et fly kan vaere ETOPS sertfisert (primaert basert paa motor typer, systemer og back-up systemer. Mye fokus paa generatorer, brannslukning systemer osv. I tillegg maa flyselskapene faa godkjent ETOPS operasjon. Erik, reglene sier at 60 minutter til en "suitable airport" er max avstand for to motorer . Derfra foelger 90, 120, 138, 180 og i dag 207 minutter ETOPS. 90 minutter brukes veldig lite, 138 ETOPS brukes primaert av Europeiske flyselskap paa Atlanterhavet og 207 brukes kun paa nord Stillehav ruter. Vi bruker ogsaa noe som heter Polar ETOPS med B777 fra New York til Hong Kong. Grunnen til at vi maler ETOPS paa for eksempel nesehjul doerene er for aa gjoere teknisk personel oppmerksom paa at flyet er ETOPS konfigurasjon. Det vil si at en mekaniker kan bare jobbe med et av de samme kritiske ETOPS systemr av gangen. Vi proever for eksempel aa unngaa aa jobbe paa begge motorene samtidig og hvis du maa saa maa en annen mekaniker foreta den andre jobben. Det jobbes en del med aa gaa bort fra spesielle ETOPS regler og la flyene fly de rutene de er i stand til aa fly... ETOPS = Engine Turn Or Passengers Swim Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.