AMO Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 I forbindelse med en søknadsprosess, er jeg bedt om å gjennomføre en språktest, enten TOEFL eller IELTS. Er det noen her inne som har tatt en av disse, hovedsaklig IELTS? På grunn av Confidential Statement skal jeg ikke spørre spesifikt om noen av testene, men jeg har noen generelle spørsmål: 1. Hvordan ser du på dine egne ferdigheter i engelsk? 2. Opplevde du testen(e) som krevende, eller relativt enkle? 3. Hvilke forberedelser gjorde du i forkant? Håper noen kan hjelpe med svar på noen av disse spørsmålene, det hadde vært strålende! Siter
Tommy Hansen Skrevet 29. januar 2011 Skrevet 29. januar 2011 1. Fikk 5 på VGS Allménfag. Tok TOEFL testen 4-5 år etter det. Så noe mer kunnskap en VGS hadde jeg jo. Fikk en score i øverste lag. Ca 95% av max. 2. Jeg opplevde testen som relativt enkel. Jeg vet at noen som ikke så så veldig mye engelsk/amerikanske serier/filmer på tv, hadde litt mer problemer på lyttetesten enn de som gjorde det. Jeg så mye på MTV,Sky Channel bl.a hvor det var engelsk og ingen teksting. Det hjalp meg definitivt på lytteprøvedelen. Jeg leste også en del faglitteratur på engelsk ca fra jeg begynte på VGS. Det var nok også en veldig god hjelp. 3. Jeg kjøpte prep bok med øvelsestester og CD'r på Tanum i Oslo. De har prep bøker til alle slike tester. Jeg gjorde alle de prøvetestene flere ganger. Brukte en times tid 5 x i uken i to uker før selve testen. http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=0071624058 IELTS er ikke noe særlig annerledes eller vanskeligere. Noen syns den er litt vanskeligere fordi du har en snakkedel. Slags type intervju setting hvor man må svare på spørsmål av varierende art. Samme forberedelsesmønster der som TOEFL. Tanum har alt du trenger. http://www.tanum.no/content.aspx?type=cat&typeid=2&value=7287 Siter
Andreas F Berger Skrevet 30. januar 2011 Skrevet 30. januar 2011 Artig at du skulle spørre, for jeg tok TOEFL testen i går. Så nå må jeg passe meg for hva jeg sier Først må jeg nevne at jeg i utgangspunktet tok testen for å se hvordan jeg ligger an. Den var ikke noe "must", hadde derfor ikke veldig lang og mye forberedelse. Jeg kjøpte en sånn TOEFL guide samtidig som jeg meldte meg på testen. Må si det var nyttig å gå igjennom den, da men får en ide om hva som venter. 1.Generelt ser jeg på mine ferdigheter som gode. Har aldri vært noen stor fan av språk. Har derfor det siste året gjort en innsats for å øke nivået, noe jeg også vil gjøre framover også. 2. Jeg synes testene var til tider utfordrende. Det varierte litt fra test til test. Lesestykkene var litt varierende, og kommer nok mest an på om du har en interesse av det du leser eller ikke. Samt at det sikkert finnes lettere tekster enn andre. Lytte og snakkeprøvene synes jeg var greie. Skrive testen, var litt mer krevende, mest pga at jeg ikke hadde skrevet og lest så mange engelske akademiske tekster før. 3. Det er nevnt i starten Tror ikke jeg tråkket over noen hemmelige grenser der. Hvis jeg gjorde det får dere sende en PM fort som fy Siter
AMO Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Skrevet 1. februar 2011 Takk for svar, karer! Jeg får vel titte litt rundt og vurdere hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal forberede meg, men det er vel ingen tvil i at det å forberede seg ikke ødelegger noe i allefall! Hvordan er TOEFL-testene "gradert", er det som med IELTS at du har en "General training"-versjon og en "Academic"-versjon? Studiet jeg søker på krever en IELTS Academic 6.0 score, men jeg fikk vite i går kveld av søknadsveilederen min at de mest sannsynlig ikke krever noe ettersom nordmenn generelt er over gjennomsnittet gode i engelsk, og ettersom jeg har en grei karakter fra videregående. Hvilke krav var det for deg, Tommy? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. februar 2011 Skrevet 1. februar 2011 Vet ikke med Tommy, men jeg har selv studert ved et Massey University som krevde følgende; Students from a country where English is not the first language, must obtain a minimum English Language competency level. Some programmes require a higher level of English Language competency than the minimum requirement indicated. Massey University recognises the following English Language examinations: International English Language Testing System (IELTS) Only Academic IELTS scores are acceptable. A copy of your academic IELTS scores is acceptable as Massey is able to verify your results online. Test of English as a Foreign Language (TOEFL) A copy of your TOEFL scores is acceptable as Massey is able to verify your results online. ... men med 5 i standpunkt og 6 i muntlig eksamen for engelsk på andre år Videregående ble dette kravet ignorert fra Universitetets side. Så jeg ble aldri nødt til å ta noen TOEFL/IELTS. Massey krever også IELTS 6.0 ordinært.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.