Posted November 10, 200222 yr Hei alle,og vel overstått helg. Har ofte lurt på hvorfor de "vanlige"flytypene har så mange ulike nummer.F.eks:En B737 ER da en 737,eller hva?ser ofte at 734 osv florerer.Visste ikke før i dag at en 744 var en 747.Hvorfor er det slik?Er det noe system idette som at f.eks en 744 er en 747-400?En 735 er en 737-500 osv? Kunne vært kjekt å vite litt mere om disse tingene. Ha en fin Søndagskveld. Asbjørn Furu AFIS`n
November 10, 200222 yr Javisst! Det er akkurat som du tror. 734 er 737-400. Er bare en kortere måte å skrive det samme på.
November 10, 200222 yr Må si at jeg også lærte noe nytt der. Men brukes slike forkortelser også i RL?
November 10, 200222 yr quote: Opprinnelig postet av Åsmund Rsok: Må si at jeg også lærte noe nytt der. Men brukes slike forkortelser også i RL? ofte men ikke alltid
November 10, 200222 yr Nei, dette tror jeg ikke benyttes i RL i det hele tatt. Var i tårnet på flesland en gang, og da var det en av de som var med meg som nevnte 734 og flygelederen lurte på hva det var for noe
November 11, 200222 yr Author Unge Jørgen:I følge innlegget ovenfor er det visst ikke bare jeg som lurer på dette Er nokså ofte innom den linken til Los Angeles International Airport,og der ser jeg ofte dette. Paradokset i dette var at igår da jeg snakket med Bodø Kontrollsentral,så spurte jeg etter disse flyene som går i "arctic route one".(Går forbi oss nemlig,en av dem) Da var det at han personen i Bodø som sa:det er en 744.Dermed var denne funderingen igang ser du Kan til slutt nevne at ifølge Doc 8643,som er ei bok over flytyper,så brukes disse benevnelsene. Jaja,man lærer stadig noe nytt... Asbjørn AFIS`n med begrenset flykunnskap
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.