Julian Barratt-Due Skrevet 10. november 2002 Skrevet 10. november 2002 Jeg sitter og hører på radioen, og det jeg hører er METAR report for Norske flyplasser! Hva er dette? Det er veldig broken lyd, men jeg får det med meg... Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 10. november 2002 Forfatter Skrevet 10. november 2002 Glemte å si at det ikke bare er norske flyplasser, men også for EKCH osv. jeg flyr online, så nå slipper jeg kanskje å spørre en ATC om METAR`n hehe Men seriøst, noen som vet hva dette er?? Siter
Peter Nørkjær Skrevet 10. november 2002 Skrevet 10. november 2002 Jeg har engang jeg var i Bodø fået radiokommunikation ind på min transistorradio (sådan en normal radio med en CD-afspiller på størrelse med en sko-æske). Dette er ikke on-line men i real life. Når man satte radioen helt op til 108.00 MHz og gav den et tvist ekstra, så kunne man høre en METAR. Men det kunne kun lade sig gøre hvis man havde radioen i retning mod flypladsen og der ikke var nogle huse i luftlinien mellem flypladsen og min transistorradio. Er dette et fænomen som er kendt i Bodø, altså reflektioner på disse frekvenser, eller har den været gal med min radio? Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 10. november 2002 Skrevet 10. november 2002 Julian, Det er er nok "Oslo Volmet" du hører på.. 128.600. Den sender ut siste METAR for følgende flyplasser: ENGM, ENBR, ENZV, ENCN, ESGG, EKCH OG ESSA. Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 10. november 2002 Forfatter Skrevet 10. november 2002 quote: Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen: Julian, Det er er nok "Oslo Volmet" du hører på.. 128.600. Den sender ut siste METAR for følgende flyplasser: ENGM, ENBR, ENZV, ENCN, ESGG, EKCH OG ESSA. Ja, det stemmer nok Siter
Andreas Eriksen Skrevet 10. november 2002 Skrevet 10. november 2002 Jeg kan høre ATIS fra en helt vanlig cd-spiller/radio her i bodø Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 10. november 2002 Forfatter Skrevet 10. november 2002 quote: Opprinnelig postet av Andreas Eriksen: Jeg kan høre ATIS fra en helt vanlig cd-spiller/radio her i bodø Har også en helt normal radio, nå hører jeg på jazz, og skrur jeg den ett hakk høyere opp så kommer ATIS. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 12. november 2002 Skrevet 12. november 2002 Dette er et "vanlig" fenomen og noe som i fagkretser kalles dårlig immunitet, dvs. radioen mottar signaler som den ikke er beregnet for å kunne motta. Generelt er det slik at dårlig/billig radio har dårlig immunitet ("skjerming") og åpner lett for slike "uønskede" signaler. Rundt om oss svirrer det et utall signaler og enhver mottakers oppgave er å sile ut det/de signalene den er innstilt for å skulle motta. Når den ikke klarer det, er det fordi den har for dårlig kvalitet. Det finnes andre andre fenomen, f.eks. overstyring som oppstår når det forstyrrende signal har svært høy signalstyrke i forhold til nyttesignalet, men resultatet er det samme; du hører et signal som radioen ikke er beregnet for å kunne motta. Over tid kan dette forverres bl.a. p.g.a. støv i radioen og da kan en løsning være å rengjøre radioen innvendig (støvsuging). Jeg har også vært hos kunder i Bodøområdet som får inn ATIS på telefonen, men det er det samme som gjelder der. Siter
Ole Martin Wangen Skrevet 14. november 2002 Skrevet 14. november 2002 Man får inn "Bodø Volmet" her i Bodø,på rundt 107.00-108.00. Greit nok men ikke sånn at man hører på det over lengre tid..slår over på radio3 istede Om det er no bedre Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.