Geir Teigo Skrevet 17. januar 2011 Skrevet 17. januar 2011 Noen som har prøvd å fly FSX med racing wheel? Hvordan oppfører rattet seg når dere flyr via autopilot? Har jo bare en akse, altså ailerons, på et slikt ratt, men for det jeg tenker på trengs det ikke mer La oss si at du flyr en 737 på autopilot og endrer heading på MCP... svinger rattet da?.. Uten at man tar i rattet? Hvis noen av dere sitter med et ratt i skapet, kan dere være så snille å gjøre denne testen for meg? Siter
Geir Teigo Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Skrevet 19. januar 2011 jøss.... ingen som kan hjelpe? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 19. januar 2011 Skrevet 19. januar 2011 Hadde jeg enda hatt et ratt så... Siter
per berge Skrevet 19. januar 2011 Skrevet 19. januar 2011 Har liggende ett MOMO ratt jeg geir, men må innrømme jeg har lite lyst til å legge inn driver for dette på sim PCn, Du kan derimot få låne det av meg og teste det ut selv. Siter
Christian Paulsen Skrevet 19. januar 2011 Skrevet 19. januar 2011 Vet bare at jeg av og til har prøvd å fly når jeg har glemt å koble ut (eller ta strømmen) på mitt G25 ratt, og da flyr rattet frem og tilbake og ødelegger hele flyturen. Men hva som skjer i det spesifikke scenariet du nevner husker jeg ikke. Kan godt teste det for deg, men det kan ikke bli akkurat nå i kveld. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 20. januar 2011 Skrevet 20. januar 2011 I fs2000-dagene hadde jeg et FF-ratt fra Logitech. Hvis det var koblet til når jeg fløy mener jeg å huske at det beveget seg motsatt av stikkeinput. Har dessverre ikke rattet lenger, så får ikke testet. Siter
Geir Teigo Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Skrevet 20. januar 2011 Flott folkens. Skal bli artig å "forske" litt på dette her. Som dere kanskje skjønner er målet å få den bevegelsen inn på yokene på sikt. Mekanikken i et slikt racing ratt er nok muligens for pinglete for å sette inn i mitt oppsett, men om et slikt ratt oppfører seg riktig og godt nok, kan jeg kanskje bruke elektronikken og bytte resten mot litt stødigere saker. Kommer meg ikke ut til Per før litt ut i februar, men om det finnes et ratt til låns i Oslo eller noen andre tester litt før dette er det knall. Jeg vil nok benytte tredjeparts software for kontroll, men basisfunksjonene håper jeg ligger i FSX. Siter
Christian Paulsen Skrevet 20. januar 2011 Skrevet 20. januar 2011 Fikk tatt en kjapp test nå Geir, og det er forsåvidt korrekt som Erlend sier; FF og rattet jobber motsatt vei av stikke-utslag. Det som skjer hos meg i praksis dersom flyet fly med autopilot og "kommer til en sving", eller jeg endrer heading, er at rattet begynner å skru motsatt vei av flyet, og deretter kobler autopiloten seg ut. Ratt og fly oscillerer deretter kraftig frem og tilbake i selvsving, og flyet styrter... Prøvde å holde rattet løst igjen, og da unngikk jeg at AP koblet seg ut, men da ble plutselig både ratt å stikke stående på skrå, selv om flyet fløy rett frem. Det er jo ikke umulig at du kan få temmet, og bruke dette til noe, men særlig perfekt virker det ikke sånn helt uten videre. Du må vel isåfall både invertere signaler, og du må sørge for at stikke-utslag ikke kobler ut AP. Problemet her blir vel såvidt jeg kan se at FF i prinsipp ikke driver stikka og hjelper oss å svinge, men skaper motstand, og jobber mot det mest man gjør. I tillegg vil jeg si at et skikkelig FF ratt er helt klart på MEL-listen for bilsimulator, kunne aldri tenke meg å kjøre uten fordi man trenger å kjenne om hjul er i ferd med å skli osv. Men FF-følelsen i FSX har aldri imponert meg, og jeg savner ikke FF stikka ut fra min opplevelse av FF-effektene. [size:8pt](Det jeg dog savner er moving throttles, og stall-warning i stikka, det hadde jeg likt å ha!) [/size] Men håper du får til det du ønsker, enten via FF, eller om det kanskje finnes noe andre output i FSX, FSUIPC, eller noe, som du kan lage levende yoke av. Siter
Geir Teigo Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Skrevet 20. januar 2011 takker takker. Det er to offsets i fsuipc som gir verdier om hvor ailerons befinner seg, og det er disse verdiene jeg vil mate til rattet. Det fordrer at systemet får signaler tilbake om hvor i syklusen stikka/rattet befinner seg, og de tror jeg kanskje ikke finnes i disse rattene. Tror som du sier at motorene her bare pøser på med kraft for å skape motstand, så derfor blir det en motsatt bevegelse. A/P disconnecter fordi den detecter utslag på stikka. Det var interessant det du rapporterer her uansett. Siter
Christian Paulsen Skrevet 21. januar 2011 Skrevet 21. januar 2011 Å ja, men hvis du har slike verdier fra FSUIPC tror jeg det skal være håp for deg. Selve FF FSX produserer frykter jeg som nevnt ikke er presis nok, eller utpreget velegnet. Nå finnes det jo mye jalla-ratt, hvor FF er mer "rumble-effekt" enn FF, så de kan jeg ikke svare for. Men når det gjelder kvalitets-ratt som det Logitech G25 jeg tester med her (og forsåvidt også gode gamle MOMO), så har det svært høy presisjon. Så akkurat det skal du ikke bekymre deg for. Om det ligger inne noe ferdig feedback på rattposisjon som du kan bruke vet jeg ikke, men dersom det bare er dette det står på så kan du jo eventuelt lage det selv. Noe form for feedback internt har det definitivt. Det rattet gjør ved oppstart er å selvkalibrere seg ved hjelp av FF. Det kjører da fullt utslag til fysisk endestopp først til ene siden, så til andre siden, og deretter snurrer det seg tilbake og stopper på midten. Dermed vet rattet hvor det er, men om det deretter bare "lever på" denne grunninnstillingen, og at offset bare sendes uten feedbak tilbake vet jeg altså ikke. Men jeg tror kanskje det gjør det, for det hender en sjelden gang man ender med rattet på skrå, og må starte på nytt for å få rettet det opp. Det burde ikke være mulig om det ble brukt aktive signaler om posisjon tilbake. På den annen side kan det godt være spillet selv som har rotet seg til, det har skjedd så sjelden at jeg vet ikke. Presisjon her er helt essensielt i bilsimulator fordi alle biler jo er selvopprettende, så det er viktig at rattet drar seg til midten om man slipper det, og at rattet står helt rett når man gjør det. Disse rattene er forresten forbausende kraftfulle dersom man skrur opp effekten til maks både i driver og spill. Selv skrur jeg ned masse begge steder, da det ikke er parkering uten servo jeg liker å simulere... :grin: For å få mer kraft kunne du jo kanskje utnytte den lange vandringen rattene har, litt avhengig av utgangspunkt, og hvordan du har tenkt å løse det mekanisk. Momo-rattet Per nevner har såvidt jeg husker 270 grader rotasjon, så det er vel ikke så langt unna det du trenger. Mens ratt som G25 har 900 grader rotasjon, så det kunne du fint gire. Momo skulle være greit å få tak i rimelig, og bortsett fra rotasjon så er forbedringene til G25, ol, mest snakk om FF nyanser og egenskaper som du ikke har bruk for. Lykke til, håper du får det til. Siter
Geir Teigo Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Skrevet 21. januar 2011 Kanskje jeg skal bare kjøpe et momo ratt å teste videre... Siter
Christian Paulsen Skrevet 21. januar 2011 Skrevet 21. januar 2011 Det burde være rimelig greit å få tak i brukt også Geir. Min erfaring er i alle fall at kvaliteten på rattet er god, mens pedalene var det mange som fikk problemer med. (dårlig design) Verdien av ratt/pedal-sett til bilsim er nær null hvis man bare får gitt halv gass, men dette kan jo være gunstig for deg, dersom du trenger et for eksperimentering. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 21. januar 2011 Skrevet 21. januar 2011 Prøvde dette selv, ganske "morsomt" egentlig, med litt *risting" blir det jo enda litt mer realistisk Men skjønner ikke hvorfor rattet går til høyre når flyet svinger til høyre å slikt :crazy: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.