Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lenger noe greie på hva som er lurest å gå for i dag, men noe som kan være relevant å ta med, eller reflektere over er hva annet du har. Dersom det kun dreier seg om å få liv i sub kan man feks klare seg fint med en monoblokk, eller en brokoblet stereo, men skal den også drive andre høyttalere trenger du noe med flere kanaler.

Som med det meste tekniske ting, så finnes det jo et helt hav av ting å velge i, og for å gjøre et reflektert valg bør man først vite hva behovet er. Hva du vil ende opp med, og hva du har, eventuelt av høyttalere og spiller, tilgang på linjeutganger, osv. :)

Skrevet

Forelopig har jeg kun stereo og sub. Stereoen er en Pioneer DEH-3200. Tanken var hovedsaklig å få liv i sub, og kanskje åsette i høyttalere etterhvert om jeg finner ut at dette er nodvendig. Jeg trenger da vel ikke forsterker for høyttalerne? Disse kan jeg vel koble rett ut fra spiller eller?

Skrevet

EDIT: du la akkurat ut den infoen jeg ville ha ;)

Men kan sånn for øyblikket anbefale Dynabel sine forsterker, knall kvalitet og knall lyd. Spesielt hvis du brokobler denne,

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=362&subgid=364&wwwalias=dynabel&pid=4013

Har 2 slike selv og er meget fornøyd.

Anbefaler egentlig og kjøre høytaler via egen separat forsterker. men i hovedsak så skal det og koble direkte til spiller være nokk. men det kommer alt andt på hvor mye høytalerene krever.

Skrevet

Ser forsaavidt greie ut de ja, prisen var heller ikke gal. Hehe.

Men hvordan i all verden vet jeg at effekter og verdier og slikt er riktige? Og at den passer til suben? Og er det ikke noe med at forsterker skal kutte foer sub eller noe sånt?

Skrevet

Det du må se på er hva forsterker og Sub Leverer av RMS watt og Ohm. ser det at suben du har er på 275 RMS og 4 omh, Mens den fosterkern jeg linket till leverer 260 RMS brokoblet på 4 Omh, så forsterkern vill kutte litt før du når maks på suben, noe som i og for seg er greit nokk, man skal ikke drepe sub'n heller, men mye har jo også og si på hvordan du stiller forsterken og spiller'n. noen liker og høre "donk donk" gjerne en 3-4 mil uten for bilen mens noen prøver og få en litt mere lukket og klarer lyd som er forbeholdt di som befiner seg i bilen.

Men den forsterken jeg ville ha anbefalt mest og som jeg kjører min sub på er denne: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=362&subgid=363&wwwalias=dynabel&pid=1957

Men den koster en del mere, men er også en del kraftigere, den leverer 450 RMS på 4 Ohm, men dette er vell og merke en Mono forsterker. altså bare en utgang, så du trenger ikke og brokoble, og du kan gjerne vrenge og blåse elemente i sub'n med den :grin:

Skrevet

Har en Phoenix Gold forsterker stående i et skap. Kan sjekke data på den om det er interessant.

Må nok bare innse at den ikke kommer inn i noen av mine biler. Ikke det at jeg har flere biler, men hadde forsterkeren når jeg hadde min forrige bil og.

Skrevet

Flott om du tar det tid å sjekker dette Geir. Og om den passer må du gjerne varsle igjen, for da er jeg intressert så fremt jeg ikke finner noe annet.

På samme tid vil jeg takke svært utfyllende svar fra folket, som ga meg forståelse for hvordan dette fungerer.

:) :)

En siste ting, om noen har eller vet av en billig forstreker som leverer tett oppunder de rette verdier må dere gjerne slenge de ut :) .

Takk.

Skrevet

Vil tro at du klarer deg rimelig greit med en slik en:

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=1832

Evt. denne:

http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k1200d-p333293/

Det er bedre å kjøpe en overdimensjonert forsterker. Du kan faktisk ødelegge spolen(e) i elementet med en underdimensjonert forsterker ettersom den ikke vil spille rent ved høye påkjenninger.

Og etter erfaring med w202 C-klasse (er det ikke det du har?) så ville jeg oppgradert frontsettet hvis jeg var deg. Og hvis du har tanken om høyttalere i hattehylla så dropp det ettersom du skal ha sub. Den vil bare forstyrre dem, og lyden skal uansett komme forfra. :)

Skrevet
Geir Pettersen

Har en Phoenix Gold forsterker stående i et skap. Kan sjekke data på den om det er interessant.

Her blir man kastet rett tilbake til det glade 90-tallet, og på listen over gadgets jeg virkelig har blitt glad i finner vi Phoenix Gold. :D

Det var noe av det ypperste man kunne stappe i bagasjerommet den gangen. Siden de var av de veldig få som opererte med reelle Watt-tall og en M50 2x50W kostet mer enn en Pioneer 2x120 ble de vel stort sett bare solgt til folk med litt innsikt. Resten lot seg blende og kastet seg på Watt-karusellen isteden.

Og det bringer meg til poenget for denne gang, jeg har som sagt ikke fulgt godt nok med til å gi noe kvalitative råd ifht konkrete modeller, men noe som ikke er nevneverdig endret i senere år er dette med Watt. Mitt generelle tips er at du ikke skal henge deg for mye opp i det, og det sier mye mindre om både lydkvalitet og opplevd trøkk, enn man kanskje skulle tro. I tillegg lyves det, og oppgis med så forskjellige kriterier at sammenlikninger i praksis er ganske verdiløst.

Et eksempel er spilleren din, som jo er oppgitt å kunne levere tilsammen svimlende 200 Watt!, eller like mye som 4 stk av den gamle og minste 25W PH forsterkeren;

board_overall.JPG

Det holder å ta en liten titt på kjøle-elementer, og strømforsyning, ledningstykkelse, kondensatorstørrelse, sikringer, eller bare alminnelig sunn fornuft, så skjønner man nok at det er noe som skurrer litt i påstanden om at den lille innebygde forsterkeren i spilleren, drevet med "sprengtråd-tykkelse" 10A sikret ledning og en tommelstørrelse kjøler, skal kunne levere 4 ganger det på bildet... :)

Skrevet

Men det er da heller ingen hemmelighet at spillerne ikke leverer 4x50W. I hvertfall ikke RMS watt. Er du heldig så vil en dyrere spiller kanskje levere rundt 4x20W RMS i beste fall. Men det er ofte nok til at Ola Dunk blir fornøyd.

Selv har jeg 6.5" Focal frontsett sammen med en relativt dyr Pioneer spiller som jeg kjøpte til halv pris og jeg synes det faktisk spiller greit nok for min del. Men nå har jeg original sub i bagasjerommet som hjelper til i bunn og det holder i massevis til vanlig musikk.

Planen var egentlig å kjøpe en to kanals Dynabel forsterker som vist på forrige side her til frontsettet, men jeg føler ikke at jeg trenger det. Det blir så mye jobb med å trekke kabler at det gidder jeg ikke.

Jeg må i såfall også forsterke dørtrekket så det ikke skrangler da høyttalerne er festet til det og ikke i selve døra på disse bilene... :crazy:

Skrevet

Fikk meg aldri PG forsterker i de glade gamledager da jeg ragga i Mazda626, men hadde en Harman Kardon som heller ikke var så værst.

Kikka i skapet her akkurat nå, men fikk øyeblikkelig et flashback at jeg rydda den ned i boden her i høst.

Orker ikke å kle meg for turen ned i boden nå, så jeg må komme sterkere tilbake i morgen.

Med de forsterkerne som er linka til oppi tråden her, skjønner jeg at det er litt sånn "lowered expectations". Kan nesten love at den forsterkeren jeg har liggende vil gi mer Bang for Bucks. Det er jo Bang du er ute etter siden vi snakker om en sub.

Skrevet
Kenneth Rønning

Ok, la oss si jeg går for den øverste forsterkeren der, og kjøper den. Hva når jeg da senere skal skaffe høyttalere, som tåler mer en det spilleren kan levere av effekt. Hva gjør jeg da?

Da angrer du på at du ikke kjøpte Geir sin isteden...

Hehe, nei, men du har jo flere muligheter. Du kan fint bruke hvilken som helst av de nevnte forsterkere til å drive basskassa, og forsette å bruke spillerens forsterker på fronthøyttalere. Som andre allerede har nevnt kan det ofte være litt å vinne på å bytte ut de originale høyttalerne med noen bedre, selv om de bare skal drives av spillerens forsterker.

Så lenge det ikke er snakk om noe skikkelig skrot ville jeg ikke vært spesielt bekymret over effekten de skal tåle. Flaskehalsen og begrensningen vil bli hva spillerens forsterker klarer å levere rent.

Skal man gå noe videre derifra, så blir det jo å få forsterker på front-høyttalere også. Det gjør man da enten med en forsterker til, eller ved å velge noe som den Geir har, hvor man har 2 linje-innganger og 4 høyttaler-utganger. En kanal til sub, og en kanal til frontsett. Såvidt jeg fikk med meg skal din spiller ha to separate linje-utganger, så muligheten er der.

Skrevet

kan noe innafor lyd, da jeg har bygget anlegg i min egen bil å hjulpet til å plukket ut utstyr til andre.

men i bunn å grunn bør du vite om du skal ha forsterker til høytalerne åå.

hvis du kunn skal ha til subb, bør du gå for monoblokkene de er laget for subb spesielt.

en annen ting er jo hvor mye er du villig til å betale, en får hva en betaler for. tro meg jeg har gjort billige kjøp før som til slutt ikke ble så billig likevell:p

uansett kvalitets forsterkere som jeg virkelig kan annbefale er;

Alpine. utrulige goe å holdbare forsterkere som gir en fantastisk respons bruker selv alpine til 2stk 12", pen utførelse også.

Harman kardon også et veeldig bra merke med tanke på lyd å kvalitet. men også veldig dyr.

Kicker. er jo et merke som skal tåle litt mer "juling" om du skjønner, laget mer for rock å slik musikk men veldig fine på lyd forde, bruker selv en slik på høytalere.

MTX. dette er vell kanskje det nermeste man kommer alpine kvalitet.disse skal også tåle en del "juling". men absolutt et kjempe produkt til en billigere pris enn alpine, ser kanskje ikke like fin ut utvendig, men det teller jo ikke.

dette er alle flotte produsenter som virkelig leverer. å som sagt en får hva en betaler for;)

er flere produsenter som å leverer varene som det holder, men de over er produkt jeg selv bruker å har anbefalt vidre til andre, til syvende å sist er det du selv å pengboken som avgjør.

ellers vill jeg ikke anbefale sony. de ser kanskje veldig pene ut, men lyden kan bli en smule "innestengt". å skal heller ikke tåle all verden.

ellers når du kjøper forsterker får du oppgitt effekten i Watt som regel. det er RMS watt som er den "sanne" effekten du får ut.

så se altid på RMS watt på subb å forsterker før du kjøper, disse bør være rimelig likt. om du har et par 300Watt i forskjell er det ikke farlig.

det som skjer om du har en for stor forsterker i forhold til subb, vill du til slutt kunne brenne spolen på subben. da er subben i bunn å grunn ødelagt.

om du har en for stor subb igjen, vill du kunne brenne opp "utgangene" fra forsterkeren, eller at du ikke får utnyttet subben til det fulle. så pass på å ha en god kombinasjon av Watt og RMS watt.

skrevet i full fart men spørr gjærne, å tro meg ingen ting er så morro som å ha sikkelig lyd i bilen, selv har jeg tatt i å brukt nærmere 30000,- på anlegg. (ja til tider er jeg helt gal)^^

Skrevet

Hei, var på onsdag å snakka med bilradiospesialisten anngående forsterker til min basskasse(JBL GT5-1204BR). Han jeg snakket med sa at en forsterker til 2400 var det jeg trengte, men så har jeg nå i ettertid sett denne pakken på hjemmesiden deres:

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=234&katid=40&mid=m436&id=&vn=736 Og i denne pakken er det alldeles ikke den forsterkeren jeg ble anbefalt av han i butikken :crazy: .

Så nå lurer jeg på, var det bare salgstiks? Og er denne forsterkeren nok til å drive sub?

Skrevet

Basskassen jeg har er: GT5-1204BR

• Polypropylene membran

• Gummi oppheng

• Custom-tunet lukket system

• Maks effekt: 1100Watt

• RMS effekt: 275Watt

• Følsomhet: 92dB

• Frekvensområde: 45 - 150 Hz

• 4 ohm

• Dimensjoner: (H x B x D) 37 x 57 x 30,5 cm

Jeg trenger en forsterker til denne, og tidligere i tråden er det kommet tips til forsterker, men jeg bare lurer hvorfor han i butikken sier noe mens de selger en pakke med en mye dårligere og svakere forsterker :confused:

Skrevet

For å være presis, så sa han: "Det blir litt puslette med annen forsterker enn den til 2395 kr."

Og på samme tid selger de en pakke(dvs. forsterker, basskasse, strøm og signalkabler) samlet.

I denne pakken finner man samme basskasse som jeg har sammen med annen forsterker enn den han sa jeg "måtte" for å utnytte basskassen.

Hvorfor sier han da at jeg må ha en annen forsterker? Hvorfor kan jeg ikke kjøpe den forsterkeren som er med i pakken? Passer ikke pakkene bilradiospesialisten selger sammen? Hvorfor må jeg på død å liv ha den forsterkeren han sier og ikke den som er med i pakken?

Det er hva jeg lurer på :) Skjønner godt at dere blir forvirret, blir nesten det selv også :crazy:

Skrevet

Aha, da gav det spørsmålet mer mening. Vel, du kan sjanse på to ting, at pakken er fornuftig satt sammen og at selgeren snakker tull, eller at pakken er tøvete/ikke optimalt satt sammen og at selgeren vet hva han snakker om. Personlig ville jeg gått for siste alternativ, basert på erfaring og logikk (detaljkjeder av alle slag pusher jo ofte dårlig sammensatte ferdigpakker til butikkene sine fordi det er noe de kommer til å tjene bedre på enn å sette sammen det helt optimale), Men man vet jo aldri. Du har ikke specs på pakken vs det han anbefalte?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...