Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Riktig som Truls sier her, det er desverre ALT for

mange som fortsatt går rundt og tror (i ren uvitenhet

eller stahet) at dersom man kjører rundt med påslått

tåkelys/grøftelys sammen med nærlys - så får man enda

mer lys = enda bedre sikt. Dette er det heller egentlig

ingen unnskyldning å ikke vite i 2011, da dette stadig

blir repetert i ulike medier av eksperter innenfor

disse områdene. Tror desverre at man ikke

en gang skjønner at denne lysveggen gjør at sikten blir

utrolig mye lengre frem, men her vil nok mange

prioritere (harry)-moten - fremfor å tenke sikkerhet.

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

En ting jeg tenker på for tiden er hva som skjer om jeg sender bilen på Eu eller PKK (om du vil) med xenon i fjern? Vil den da fortsatt kunne bli godkjent forutsatt at det ikke er noe annet galt selvsagt? Og dette er vel noe de sjekker tenker jeg?

 

Ikke at det absolutt er at det er om å gjøre at de skal finne noe å sette fingern på, blir vel nok uansett. Iallefall for en student. Det er nemlig litt prakk med å få dette inn og ut av bilen, som dere kasnkje skjønner...

Skrevet

Jeg har ikke så mye mer å komme med her, men jeg vil bare understreke at grøftelys/tåkelys ALDRI er lov å bruke i kombinasjon sammen med nærlys i Norge. Kun sammen med parklys. Uansett hvor tjukk tåke det er, grøftelysene er jo montert så lavt nettopp på grunn av at nærlysene i tjukk tåke vil lyse for sterkt og for høyt. Grøftelysene vil bedre sikten ettersom de lyser nærmere fremfor bilen og bredere ut i grøfta enn det nærlysene gjør. Er det så tjukk tåke/snøfokk at du faktisk har bruk for disse lysene kjører man så sakte at den korte lyslengden aldri blir et problem.

 

En del eldre Mercedes modeller har grøftelys i selve hovedlyskasteren. Samme regler gjelder selvfølgelig for dem.

Skrevet

Det nærmeste man kommer en fasit på det Kenneth, må vel bli at den ikke blir godkjent uten anmerkning dersom PKK kontrolløren gjør det han/hun skal.

 

Men det hender jo rett som det er at biler likevel blir godkjent, enten fordi det ikke blir oppdaget, eller fordi det blir oversett. Strengt tatt skal ulovlige pærer såvidt jeg vet egentlig bare gi en "1'er" feil, mens feil justering av fjernlys, ulovlige lamper, eller for mye lys (lux) er "2'er" feil.

 

Men om man kommer noen vei med å klage over at "2'er" burde vært "1'er" jo en annen sak, og for alt hva jeg vet har man fått nye retningslinjer for ettermontert ulovlig xenon, siden det har blitt så utrolig populært de senere år. Reglenene slik jeg kjenner (kjente) dem, var nok mest myntet på å luke ut 100W pærer, ol, vil jeg tro.

 

Xenon i nærlys gir som vi har snakket om feil lysbilde, og kan dermed lett kvalifisere som 2'er feil av den grunn, men hvorvidt man også ryker på dette med fjernlys vet jeg ikke.

 

 

"1'er" feil betyr altså klapp på skulderen; "nei dette var ikke helt bra, du må love å fikse det snarest. Vi stoler på deg!"

 

"2'er" feil betyr; "nei dette var ikke helt bra, du må få dette fikset, og sørge for å vise bilen til etterkontroll innen den ordinære PPK-fristens utløp". Gjør du ikke det, vanker det begjæring om avskiltning!

 

Skrevet

jeg hadde min bil til EU kontroll i fjor vår, da hadde jeg xenon i fjærnlysene han sa INGEN ting. han jeg sa til han å at jeg har xenon til nærlysene hjemme å hva ville skjedd om jeg hadde de på. da fikk ejg til svar; det kvalifiserer til en 1`er.

thats it..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...