Olaf Ghanizadeh Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 Og hva er poenget med de om du justerer de ned på veien? Sannsynligvis lyser de ikke 70%-bedre, men de lyser opp mye mer foran bilen, som gir deg illusjonen om at de lyser opp mye bedre... Siter
Espen Sæther Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 jeg har hatt halogen i nærlys før, så jeg vet hvordan det lyser, har nå etter montert xenon å jeg kan GARANTERE deg at det er en ENORM forskjell på halogen å xenon. halogen er ikke i nærheten av xenon. poenget med å ha lysene på veien? sier ikke det seg selv? i såfall kanskje du burde prøve det selv;) Siter
Kenneth Rønning Skrevet 24. januar 2011 Forfatter Skrevet 24. januar 2011 Og hva er poenget med de om du justerer de ned på veien? Sannsynligvis lyser de ikke 70%-bedre, men de lyser opp mye mer foran bilen, som gir deg illusjonen om at de lyser opp mye bedre... Er ikke sikkert du vet det, men nærlysene skal liksom være ned på veien da. Er liksom det som er poenget med N-Æ-Rlys. Langlys derrimot er noe annet, de skal lyse opp forran bilen, og framover. Ellers vil jeg si at jeg også har møt biler med xenon i reflektorer beregnet på halogen, og nei, det ser ikke spesielt bra ut. Helt forjævlig å ha i mot seg, spesielt om de er stilt opp i lufta. Det er værre en halogen, det er ikke noe å diskutere en gang. Men om de er stilt ned i bakken, veel da går det faktisk greit. En ting jeg lurer på er hva det er med volvos lykter, er nesten hver gang jeg tenker at der er en som har ettermontert xenon i nær helt til at jeg faktisk ser at det er en volvo? Tenker spesielt på disse V70, Cross-country bilene. Ellers vil jeg råde deg til å være forsiktig med xenon, og da spesielt kanskje i nær, de kan faktisk ta lappen din på det. På papiret er det nok like ille å ha det i fjern, men de skal jo også vise skjønn. Og om man absolutt må bedrive slike ulovligheter, så er det mye bedre om du kjøper deg xenonfarget LED-parklys(som er godkjent for gatebruk) og kombinerer dette med grøftelys. Dette mindre sjenerende ovenfor andre billister, pluss at det er en særnorsk regel som bare er tull. Og til slutt at politiet ikke slår så hardt ned på det som xenon i nær. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 Snakker om LED, er det noe krav til lysstyrke i de forskjellige lampene rundt om? Eller farge? LED-lampene jeg har i parklysene ble reine blålysa, men orker ikke bytte til glødepære igjen, venter til jeg får nye LEDs i posten. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Skrevet 25. januar 2011 Tja, det er sikkert noen regler på ditt og datt. Det er jo bare å lete til man finner noe som er E-merket og gategodkjent . fant noe i går, mener det var på dioder.no, om jeg ikke tar helt feil i farta. Også er det jo en gang slik da at heller ikke politet vet om alt som er godkjent eller ikke, og så lenge lyktene markerer og ikke lager faenskap for møtende trafikk så ser ikke jeg problemet . Selvsagt kan man jo være uheldig å møte en som er nøysom, men min erfaring er at de stort sett er greie og ha med å gjøre så lenge man selv viser folkeskikk. Siter
Espen Sæther Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 en ting er bombe sikkert å det er at knall blåe park pærer er ulovelig. blir du stoppet får du bot. Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 Espen Sæthernei ser ikke problemet med å ha etter montert xenon i nærlys, finnes nok av tullinger som faktisk har halogen å har stilt disse helt borti natta, disse blender jo vell så mye som de med xenon. ville heller møtt en med xenon lys som er justert rett, enn en med halogen som ikke er justert. Dette blir en litt merkelig måte å argumentere på syns jeg. Men siden du bringer det på banen, så er dette du nevner i eksempelet enda en regel jeg også syns er fair nok, og helt på sin plass. Det er fornuftig og ikke tillate lys som er feiljustert. Uavhengig av om de er halogen eller xenon-basert. Det vil definitivt variere med reflektor/lampe/glass, så derfor skal jeg ikke skjære alle over en kam, eller uttale meg om din bil spesifikt. Men det jeg tenkte på med lysbildet var nettopp problemer med å juster dem på noe vettugt vis. Av hva jeg kan komme på så er det bare 2 biler (med xenon i halogenlampe) jeg har forsøkt å justere lysene på, altså med lysjusterings-apparat. Og det ble det aldri noe orden på noen av dem. Det manglet et klart og definert skille for høydejusteringen, og det var heller ikke mulig å få mønsteret ("bøyen" opp på høyre siden) der den skulle være. (lux-måleren var dog på grønn sone, det manglet ikke på lys.. :grin: ) Litt av problemet er vel at halogen-lamper er laget for å gi en god del "strølys", for å lyse opp skilter, osv, og dette lyset får du ikke tatt kontroll over samme hvor mye ned du justerer lampene. Det har en tendens til å bli uhorvelig mye mer av det med xenon-pærer. Til slutt vil jeg jo berømme ønsket om å gjøre bilen tryggere med bedre lysutstyr. Det er forsåvidt en god tanke. Men på mange av bilene jeg ser langs veien med ettermontert xenon, kan man få et lite inntrykk av at det muligens dreier seg om en liten dragning mot det stålharry, snarere enn sikkerhetsoppgraderinger. Det er blått, det lyser all over the place, og noen syns tydeligvis det ser sinnsykt tøft ut. Men dem om det, hvis du har fått xenon-lysene til å gi et korrekt lysbilde, og uten plagsomt strølys, kan jeg jo forstå mangelen på forståelse for denne regelen. Da rammer den kanskje "urettferdig" på akkurat din bil. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 Men på mange av bilene jeg ser langs veien med ettermontert xenon' date=' kan man få et lite inntrykk av at det muligens dreier seg om en liten dragning mot det stålharry, snarere enn sikkerhetsoppgraderinger.[/quote']Går en grønn BMW 320 her i Trondheim. Han har montert xenon med 36.000 kelvin. Det lyser grønt :crazy: [video:youtube] Det lyser ikke så sterkt at det blender, men ser heller kjempeharry ut. Mrk. Er ikke han på videoen Når det gjelder LED pærer som parklys, så er det kun lov med hvit/superhvit farge. Alle andre farger er ikke lov. Selv har jeg parklys med 5 LED's på http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4983 Lyser noe helt enormt, og har xenonfarge :grin: Og men intern spenningsregulator vil de aldri ødelegges Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 Haha, ja det var jo ikke noe dårlig eksempel det Paul-Andre. :grin: Men si meg, hva skal man egentlig med så supersterke parklys, eller altså hva er hensikten med de W5W "pærene"? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 25. januar 2011 Skrevet 25. januar 2011 Når det kommer til W5W, så er det sokkelen til pæra. I samme grad som BA15S, BA15D, BAU15 Vanlige parklyspærer lyser kjedelig gult. Grunnen til 5 stk led er at den skal lyse opp hele reflektoren istedet for enkelspot rett fram. Pæra vil aldri bli ødelagt da jeg har prøvd led's med spenningsregulator i 4 år no. Det var enkelspotpære Og til våren skal jeg montere DRL, og da vil de stå litt i stil med fargen de avgir Alt dette er selvfølgelig lov Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Skrevet 25. januar 2011 Hehe, jeg driver også å tenker på DLR lys eller grøftelys. Men vet ikke hva jeg skal velge av dette og grøftelys. Si meg, kan disse kan brukes på dagen i kombinasjon med parklys lovlig eller? Og hvor sterkt lyser de, kan de på noen måte erstatte grøftelys? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Disse er godkjente kjørelys på dagen sammen med parklys. Skal visstnok være en ny EU-regel som trådde i kraft at alle nye biler etter 1/1-2011 skal leveres med DRL som substitutt for konvensjonelle kjørelys. Ref: Dybvik-Trading DRL lyser ikke like sterkt som grøftelys nei, så det erstatter ikke det. Så hvis du vil lyse opp veien istedet, velg grøftelys. Siter
Christian Paulsen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Når det kommer til W5W, så er det sokkelen til pæra. I samme grad som BA15S, BA15D, BAU15 Vanlige parklyspærer lyser kjedelig gult. Grunnen til 5 stk led er at den skal lyse opp hele reflektoren istedet for enkelspot rett fram. Pæra vil aldri bli ødelagt da jeg har prøvd led's med spenningsregulator i 4 år no. Det var enkelspotpære Ok, takk for den oppklaringen. Er forsåvidt kjent med sokkelen fra disse vanlige glasspærene, men det var mer dette fokuset på "unormalt kraftig lys", "tre ganger sterkere enn gammel LED", osv, jeg ikke helt forstod meg på ønsket om. Det med fargen kan jeg jo forstå ut fra rent estetiske hensyn, og forskjellig smak. Mulig jeg har en utdatert og old fasion oppfatning av bruksområdet til parklys, for jeg bruker dette hvis jeg feks må stoppe i en lomme langs veien, eller lignende. Da er det et poeng at de er svake fordi jeg ønsker å bli sett uten å sjenere trafikken. Så usedvanlig/unormalt kraftig ser jeg umiddelbart ikke nytteverdien av, tvert i mot høres det mer ut som en ulempe. Men derimot er dette du nevner med levetid desto mer interessant og forlokkende. På mange nyere biler er det jo blitt en saftig blanding av såre knoker og IQ-test å bytte pærer, så lang levetid er stort pluss. Forresten må jeg le litt av den nettsiden; "OBS OBS; pærene må ikke sammenliknes med annet billig ræl alle de andre selger". Rett under; "PS, regn med å måtte slipe pæra for å få den nedi i sokkelen..." :whistle: :grin: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Vet ikke om det er et norsk fenomen, eller et "moldisk" fenomen, men jeg irriterer meg i allefall gul og blå over alle hardingene som har missforstått kjørevett så til de grader at de mener at parklys er fint til kjøring, og nærlys er fint til stopp ved veibanen. Poenget er jo at man ikke skal blende andre, så blir det lettere å unngå påkjørsler og slikt. Dessuten syns jeg at tåkelys ved kjøring er blodharry, da liker jeg heller eyebrows eller andre ikke-forstyrrende modifikasjoner på nærlys. Nærlys er designet for å se så langt som mulig uten å blende medtraffikantene, tåkelys er designet for å se langsmed bakken et stykke ved dårlige siktforhold. Nå er ikke min intensjon å henge ut dere som finner glede i å opperere slik, men jeg trengte å lufte litt furstrasjon om dette temaet. Back on topic Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Trengte ikke slipe sokkelen jeg. Passet perfekt den. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 En ting jeg har oppdaget med LED rundt om kring på bilen er at lysene får noen rare tendenser. Hvis jeg trør ned bremsen mens tenningen er av, kommer dashbordlyset på i tillegg til bremselysene. Hvis jeg dimmer ned dashbordlyset kommer fremre parklys på i stedenfor. Mistenker at det har noe med koblingen i glødetrådsvakten å gjøre. Skal prøve å montere dioder på lednigene til bremselyset for å ha litt bedre kontroll på hvilken vei strømmen tar EDIT: Så lenge fargene stemmer, er det noe problem å kjøre med billige LED-pærer fra f.eks Dealextreme.com? Eller må pærene igjennom byråkrati og fordyrende mellomledd først? Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 26. januar 2011 Premium Medlem Skrevet 26. januar 2011 En ting jeg har oppdaget med LED rundt om kring på bilen er at lysene får noen rare tendenser. Det kan så absolutt gi problemer dette og særlig på moderne biler med CANBUS.http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_area_network Det er mye annet rart som kan hende også foruten merkelige lysfenomen som her fortalt En kamerat av meg kjøpte ledlamper bak på sin VW Transporter T5 men kunne ikke bruke disse. Det er i dag heller ikke bare å hente seg strøm hvor som helst i bilen p.g.a.dette om man skal instalere noe ekstrautstyr.Det sikreste er da å hente direkte fra batteri.Dette vil gjelde mer og mer for nyere biler som kommer.Er det ikke fabrikksbygd risikerer du all mulige slags feilkilder og problemer. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Er dårlig med CANBUS og andre fancy systemer på bilen min :grin: Men har funnet ut at det er glødetrådvakten, eller måten pærene er koblet sammen der som gir problemer når jeg satte inn to-pols LED i bak/bremselys. Rettet det opp ved å sette dioder på alle +12V ledningne fra de to pærene. Dermed unngår man at strømmen har andre lure veier å gå Ble ganske stilig med LED i parklysene, bare synd at nærlysene er så gule i forhold. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Da kan du innstallere DRL i tillegg. Kun for bruk i dagslys da. Kanskje ikke rette bilen å montere det på :whistle: Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Skal ikke si noe stygt om Volvo, men 240... :crazy: Eneste Volvoen jeg har et godt forhold til, er 9700. :grin: (Ikke skyt meg, Jan Tore!) Interessant å følge med på denne tråden, forresten, eneste tråden på lenge jeg har sett ikke har gått OT! Ellers vil jeg si at ettermontert og ikke godkjent xenon er bare harry. Men jeg er fan av xenon generelt sett, da jeg klart ser fordelene ved det i mørket. Men at grøftelys er oppskrytt, sier jeg meg ikke enig i! Å kjøre i dagslys med det på, syns jeg i alle fall er stilig. Men å kjøre med "full pakke" (grøftelys+hovedlys) og det spesielt i mørket, er meget sjenerende og distraherende syns jeg. Å ettermontere xenon i langlysa er faktisk en bra ting å gjøre, så lenge lysverdi ikke overskrider 100 da. Har en kamerat som eier en Opel Vectra, og han har det. Den er til og med blitt godkjent av Biltilsynet, så det er ikke forbudt, nei! Ha en fortsatt fin kveld! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Så jeg må ha noen ekstralys i tillegg til parklys for å få kjøre uten nærlys på dagtid? Mulig jeg slenger inn et par rektangulære tåkelys i frontspoileren. Siter
Christian Paulsen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Eirik Mikal AronsenÅ ettermontere xenon i langlysa er faktisk en bra ting å gjøre, så lenge lysverdi ikke overskrider 100 da. Har en kamerat som eier en Opel Vectra, og han har det. Den er til og med blitt godkjent av Biltilsynet, så det er ikke forbudt, nei! Kan si meg enig i det. Kan vel faktisk si meg enig i alt du skrev (riktignok måtte jeg søke opp den Volvoen for å skjønne hva du snakket om, men den ser bra ut den også! :grin: ) Men tilbake til disse lysene har han vel enten vært heldig med kontrolløren, eller med sine lamper. Som du sier er det i og for seg ikke forbudt med ettermontert xenon i langlys så lenge samlet lysmengde er grei. Men de fleste langlys-lamper for halogen har ikke den nødvendige merking/godkjenning for xenon-pærer, og dermed er det ikke lov likevel. (Hvis vi altså snakker om ettermontering i bilens lamper) Er jo ikke nødvendigvis noe det fokuseres så voldsomt på under en kontroll da, så mange går nok gjennom likevel. Magnus F. MeeseNå er ikke min intensjon å henge ut dere som finner glede i å opperere slik, men jeg trengte å lufte litt furstrasjon om dette temaet. Hehe, joda, litt uthengning må da være lov! Kjenner dessverre ikke noe til Molde, men har bodd noen år i Østfold så det skulle vel gi kompetanse nok, og vel så det, når det gjelder kjennskap til blodharry virksomhet med, eller i, bil... :grin: Fant forresten noen litt illustrerende bilder av det jeg snakket om lysbildet, og problemer med å justere det korrekt. Problemet jeg har sett i lysjusteringsapparatet har ikke vært fullt så ille, men man ser prinsippet godt nok; Først Xenon i xenon-lamper; Så et grelt eksempel på xenon i halogen-lamper; Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Stemmer det, Erlend. DRL Står vel for Daytime Running Light, og parklys er ikke godkjent som det. Det handler om å ha lys som er synlige for andre medtrafikanter, men som nødvendigvis ikke lyser opp vegen foran deg, da det allerede er lyst. Derfor er tåkelys og LED-rekker lov som kjørelys. Men i mørket er det kun hoved- og langlys som gjelder. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Skrevet 26. januar 2011 Må si meg enig i alt du sier der ja. Liker heller ikke når folk kjører med xenon i nær, eller med grøftelys sammen med hovedlykta. - og om noen gjør det har jeg ikke noe problem med å bruke lyshornet mitt gitt... Om man dogh gjør dette sammen parklys er det greit nok, og det ser absolutt pent ut, ja. Og det må jeg si, Bilt(trang)ilsynet overrasker stadig! :cool: Vet du forresten om han med Vectran har reflektorer var godkjente for xenon i langlys? Kanskje jeg også skulle prøve å skaffe meg en slik godkjenning, slik at den dagen politet eventuelt måtte komme å kreve sin rett så kunne jeg kort forklart han at: "Nei kjære onkel p, disse er godkjente de. Var det noe mer dere ville?" :grin: Evetuelt om han kjente han som godkjente lysa? Heh... :grin: Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 26. januar 2011 Skrevet 26. januar 2011 Til opplysning, så er det siste bildet med langlys på, og ikke nærlys. Kjenner igjen lysbildet fra billigsettet jeg hadde :whistle: Siter
Espen Sæther Skrevet 27. januar 2011 Skrevet 27. januar 2011 altså jeg bare klarer ikke e hva som er galt med å ha xenon ettemontert i nærlysene, en ska jo ikke sitte å stirre rett inn i lyktene men langs høyre veikant. klart man skal jo ikke kunn se dit slik at ting går galt, forstå meg rett. men om du holder synet litt til høyre veikant er det jo ingen problem, er jo ikke det i utgangspunktet når en møter biler. xenon gir et utrulig mye bedre lysbilde, nekter å gå med på noe annet siden jeg har det selv. å parklys kombinert med grøftelys er lov frem til gatelysene slåes på har jeg hørt. å ha grøftelys å nærlys klarer jeg heller ikke se problemet med, man ska ikke se rett inn i lysene uansett. til syvende å sist så er det jo opp til oss som monterer lysene hvordan vi justerer de, men så lenge de lyser ned på veien ser jeg ikke noe problem. Siter
Truls Hovden Skrevet 27. januar 2011 Skrevet 27. januar 2011 Den kommentaren viser jo bare at du overhodet ikke har skjønt problemet. Hva gjør tåkelys ? Jo, dem lyser opp veien MAKS 20 meter foran bilen (som oftest mellom 5 og 10). Hva er det du vil se i dette området ? Elgen som du kommer til å kjøre på om 0,3 sekunder uten å ha sjans til å reagere ? Og siden kontrasten til det som nå ligger i lyset som lyses opp av langlysene / nærlysene dine nå blir større (siden du har mere lys nærme bilen) vil pupillene i øynene dine trekke seg litt sammen, og du får vesentlig dårligere oppmerksomhet i området der nær / fjernlysene dine lyser (dvs. der du skal / bør se). Og for oss som møter deg så møter vi en vegg av lys like foran bilen din som gjør at kontrasten til området på siden av bilen din blir større, ergo vil vi ha vesentlig dårligere sjans til å oppdage ting der (f.eks. en fotgjenger, barn som kommer akende ut i veien osv). Og problemet blir bare værre om du justerer lysene slik at dem lyser ned i veien. Det er også værst når veien er blank, f.eks. sort asfalt med vann på, eller is. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Skrevet 27. januar 2011 Og siden kontrasten til det som nå ligger i lyset som lyses opp av langlysene / nærlysene dine nå blir større (siden du har mere lys nærme bilen) vil pupillene i øynene dine trekke seg litt sammen, og du får vesentlig dårligere oppmerksomhet i området der nær / fjernlysene dine lyser (dvs. der du skal / bør se). Ok, da må jeg bare si meg enig med deg . Har selv kjørt litt med tåkelys i mørket, og nei det er ikke spesielt til hjelp. Det eneste det gjør er å sjenere andre, samt at øyet mister fokus framover. Greit du ser godt nær bilen, men hva hjelper det? Og det gir gjerne inntrykk av at man ser bedre uten at man faktisk gjør det. Om man ser elgen 10 meter foran bilen i 80, er det irrelevant. Da er det faktisk kanskje bedre å ikke se den, fordi det brå bevegelser i en slik fart er vel så ille, og kanskje verre, samt at man kan treffe møtende trafikk. Samma hvor flink man er blir det i en slik situasjon fysisk umulig å unngå elgen. Siter
Espen Sæther Skrevet 27. januar 2011 Skrevet 27. januar 2011 tåkelys? sist jeg sjekket i innstruksjonsboken på MIN bil står det grøftelys. å hva skjer når jeg slår de på? jo de lyser myye mer ut til sidene(grøfta) enn fram på veien. hvem i søtten har sagt at man kjører kunn med grøftelys når det er mørkt? da kjører man med nær/langlys OG grøftelys. da vill du se de 100meterne å vell så det, med andre ord vill du ha mye mer tid til å stoppe. å komme på en landevei med kunn grøftelys er idioti selv jeg vet det, men å kjøre med grøftelys kombinert med lang/nærlys vill du kunne see myye lenger fram, selv du må si deg enig i det. Siter
Truls Hovden Skrevet 28. januar 2011 Skrevet 28. januar 2011 Kenneth: les hva jeg skriver før du åpner brødboksen da, jeg snakker IKKE om xenon, jeg snakker om TÅKELYS ! Espen: Grøftelys / tåkelys er det samme. Det er IKKE lov å bruke sammen med nær / fjernlys, og det er riktig at du lyser opp grøfta også, i noen få meter. Og hva vil du se der ? Elgen som du ikke rekker å svinge unna. Og du ser IKKE like bra 100 meter frem når du har tåke / grøftelys (eller hva du vil kalle dem) påslått, rett og slett fordi du lager en lysvegg like foran bilen som fanger oppmerksomheten din, og gjør at kontrasten til det som er lengre frem blir større (ergo virker mørkere). Dette er jo allerede for mange år siden slått fast i forskning. Husker jeg riktig så fikk du 28% dårligere syn på 60 meters avstand når du brukte tåkelys sammen med fjernlys. Det er forøvrig riktig at tåkelys kan være fint å bruke på SVÆRT svingete veier, når hastigheten holdes godt under 40 km/t. Over denne hastigheten har dem KUN negative virkninger på både deg selv og møtende trafikk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.