Kenneth Rønning Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Hei, Lurer på om noen vet av hvor man kan få tak i xenonlys i Bodø? Må være slikt for type ombygingskit. Trenger en ny pære da den ene har begynnt å fuske, og ikke vil gi særlig mye lys lengere. Tror iallefall det er pæra som er problemet, og ikke reflektoren. Håper iallefall det. Fordi det er ganske så dyrt om jeg kjøper feil, og igjen etterpå må kjøpe reflektor. Og en ting, er dette et kjent problem? At den ene pæra skal fungere dårligere enn den andre? Takk Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Bytt tilbake til originale pærer du. Har du montert det i hovedlysene er det ulovlig å bruke. Uansett er det sikkert noe til/eller pæra som er feil, for reflektoren kan ikke generere lys. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Skrevet 14. januar 2011 Jeg er fullstendig klar over at det ikke er helt lov, men jeg har det KUN i langlys. Disse er avslått uansett når man passerer andre biler så jeg ser ikke problemet når man uansett har lov å ha 1000 metre xenon. I nærlyset har jeg selvsagt halogen. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Ok da skjønner jeg. Dybvik Trading kan sikkert hjelpe deg med problemet. ser ikke problemet når man uansett har lov å ha 1000 metre xenon Møter du opp på EU kontroll med 1000 metere som kommer originalt med xenon, får du beskjed om å ta de av grunnet for mye lys. De har en lysverdi på 37,5. Vanlige Hella Luminator er og ulovlige å montere og bruke. Såfremt du ikke har veldig dårlige hovedlamper da med verdi under 12,5 på lyseffekt. For samlet verdi på alle tall på alle lamper har ikke lov å overstige 100 Så det er ikke uansett lov å montere 1000 metere med xenon Å kjøre med xenonbøtter og blende ned til vanlig halogenlamper er ikke helt bra. Det blir utrolig "mørkt" når du blender ned :whistle: Men du får prøve å se om du finner en løsning på problemet ditt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Skrevet 14. januar 2011 Jeg har fått ordnet det, heldigvis. Har straks 80 mil forran meg, i delvis mørke. Og nei forsatt ikke, jeg synes det er helt greit så lenge det ikke blender andre bilister. Hadde jeg derimot hadd xenon i nærlys på halogen reflektor så hadde det vært noe annet, fordi da hadde jeg blendet alle jeg hadde møtt. Men det jeg har er, xenonlys i halogen reflektorene til langlyset. Jeg synes dette handler om sikkerhet, og det gir et særs godt lysbilde blandet med halogen. Meget behagelig å se og kjøre med. Så hvorfor det skal ligge så strenge restriksjoner på langlys forstår jeg ikke, men men. Problemet løste seg iallefall, og det ble funnet at xenon pæra var brent. Med dette som tilfelle var det lukrativt for meg som har 2 års garanti på de . Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 www.vvme.com Billig og rask frakt. Bestilte og fikk varen 3 og en halv dag etterpå. Da var den sendt fra Kina... (DHL Express). Det er de samme kitene som ofte blir solgt her hjemme for rundt 1500kr. Originale pærer fra fabrikantene ligger på rundt 5000K i fargetemperatur. 4300K ansees for helt hvitt lys og gir det sterkeste lyset og ser mer originalt ut på en eldre bil, men mange kjører med 5-6000K da det gir et litt mer blåaktig skjær og ser litt kulere ut. Du burde også ta en titt på Osram sine NightBreaker (eller Philips sine tilsvarende) halogenpærer. De skal gi nesten 90% bedre lys enn vanlige pærer. Hadde dem selv da jeg plukka av xenon kitene på merca før jeg solgte den og var kjempefornøyd med dem. Og til dere (ikke nødvendigvis noe her men uansett) som vil montere xenon i nærlysene så bruk for Guds skyld 35W xenon og IKKE 55W. Det holder i massevis med 35W da de lyser nesten dobbelt så sterkt som vanlige halogenpærer. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Jeg hadde et billigsett tidligere, men tok det av ettersom strølyset ble for mye selv om jeg har klarglassreflektor. Nå kjører jeg med Osram Nightbreaker i hovedlys og ekstra langlys både på privat og firmabil. De pærene anbefales sterkt da de gir i mitt syn nok lys, og lovlig attpåtil. Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Kan vel i grunn si meg enig i at det virker noe i overkant strengt regulert Kenneth. Dette med begrensning av lysmengden antar jeg kan ha sammenheng med det Paul Andre nevner. At man feks ser det som lite hensiktsmessig å tillate 4 xenon-bøtter hvor man i praksis ved neddimming brått vil gå fra lysverdi 150 og ned til 25 med vanlig halogen nærlys. Det vil i stor grad bli som natt og dag, so to speek. Så helt uten logikk syns jeg ikke det virker, men det jeg likevel kan være enig i er at grenseverdien kanskje med fordel kunne blitt flyttet litt opp? Det virker så langt jeg har sett nærmest som en standard at ekstralys er merket 37,5 (xenon), og sammen med bilens egne lys noe rundt 20, så havner man typisk like over grensen. Det andre problemet du støter på her, og som er den reelle grunnen til at du ikke lovlig kan ha xenon i fjernlys i ditt tilfelle, handler vel ikke om lysmengde, men om godkjenninger, og en garanti for at noe er laget innenfor spesifikasjoner. Altså E-merking og at lykten er godkjent for bruk av den ene eller andre pæretypen. Om det kan være til trøst så får ikke jeg som har original xenon heller lov til å sette inn NightBreaker isteden, om jeg nå skulle ønske det... :grin: :crazy: Jeg vet ikke, jeg tror det er en viss fornuft i å ikke tillate alt av lykter med alle pærer, men det er mulig man burde se nærmere på de kravene, akkurat når det gjelder xenon i fjernlys, dersom det nå er slik at det eneste som endrer seg er lysstyrken, samme hvilken lykt det er..? Dette er såvidt jeg vet EU-regler, og ikke særnorske regler, men ellers har vi jo tradisjon for å bedrive papir-godkjenning, snarere enn å vurdere objekter individuelt. Feks ved ombygning av bil så er ikke trafikkstasjonen videre interessert i å teste eller gå god for hvorvidt en bil er sikker med en ettermontert sterkere turbo-motor. De dytter det ansvaret videre over til importør/produsent, og de er de som må dokumentere hva som er greit. Så sånn er det vel bare, xenon i dine fjernlys kan være så fornuftig, og se så bra ut det bare vil, har du ikke rette bokstavrekke på lykten er det ingen på trafikkstasjonen som bryr seg om hvor bra det er. Det er no go. Til slutt så kan jeg stille meg bak tips du har fått. Byttet til NightBreaker i en eldre Ford jeg hadde, og først bare i ene lykten for å se forskjellen, og den var faktisk ganske stor. Så skal man holde seg til halogen er det et godt tips. For fjernlysene og dårlige sådan, så er det jo gjerne enten dårlige gamle reflektorer, som isåfall må byttes, og en annen ting som ikke er helt uvanlig er at ledningene til lysene rett og slett er underdimmensjonert. Det er veldig lite spenningstap som skal til før lyset blir merkbart svakere, og har man dette kan det løses ved å legge opp nye strømkabler, med relee rett fra batteri. En siste mulighet som går på noen biler er høyere spenning. Til alle de gode gamle Bosch-dynamoene får man feks enkelt utskiftbar spenningsregulator ment for nordiske forhold, og som gir 14,2 Volt istedenfor 13,8V. Dette gir også bedre lys. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Kanskje jeg skulle klemt på med NightBreaker i Corollaen min, dersom dette er å anbefale? Finnes de i H4-utførelse? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 www.vvme.com Billig og rask frakt. Bestilte og fikk varen 3 og en halv dag etterpå. Da var den sendt fra Kina... (DHL Express). Det er de samme kitene som ofte blir solgt her hjemme for rundt 1500kr. Hadde dette settet faktisk. H-4 Bi-Xenon 6000k Søppelprodukt var det. Langlyset var helt feil' date=' så måtte stille ned lykta for å få lyset ned på veien. Lyste alt for langt opp. Nærlyset var normalt forsåvidt. For mye strølys i tillegg ettersom skjerming var feildimensjonert. Er en grunn til at det er billig. Det er billig laget i Kina. Kanskje jeg skulle klemt på med NightBreaker i Corollaen min, dersom dette er å anbefale? Finnes de i H4-utførelse? Jepp. Har H-4 i begge bilene. De finnes i alle utførelser utenom HB4 (9006) og 9005 Siter
Åge Storli Berg Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Hvem forhandler disse over disk, og hva ligger prisen på ? Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Jeg kjøpte de H4 jeg har prøvd på Torshov Bil, men mener å ha sett dette ganske mange steder. De var forholdsvis dyre (ifht vanlige), men husker ikke pris. Noe rundt 200 kanskje... Siden de kostet 3x vanlig, og jeg trengte en ny pære på den bilen, så kjøpte jeg bare en som erstatning for den som var røket. Litt som et eksperiment for disse nye oppskrytte sakene. Satte den på i Phuset under butikken, og etter å ha prøvd det, så gikk jeg rett opp å handlet til den andre siden også. 90% mer lys er muligens sant i en eller annen teoretisk form, men jeg vil ikke si jeg oppfattet det som dobbelt så bra. Men det ble klart hvitere lys, og noe jeg oppfattet som kanskje 25% bedre/sterkere. Det var i mine øyne mer enn nok til å bytte, selv om reklamen muligens bør tas med en liten klype salt. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Bestilte meg fra Ebay nå, 140 kroner med frakt for et par Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Hadde dette settet faktisk. H-4 Bi-Xenon 6000kSøppelprodukt var det. Langlyset var helt feil' date=' så måtte stille ned lykta for å få lyset ned på veien. Lyste alt for langt opp. Nærlyset var normalt forsåvidt. For mye strølys i tillegg ettersom skjerming var feildimensjonert. Er en grunn til at det er billig. Det er billig laget i Kina.[/quote'] Sikker på at det ikke er fordi reflektoren ikke er laget for xenon? Xenonlys sprer lyset på en helt annen måte enn halogen. Det er derfor xenon som oftest lyser i alle retninger når de blir montert i lyskastere laget for halogen. Det er en av grunnene til at de ikke er lov å montere i halogenlyskastere. Men nå vet jeg ikke hvilken bil du hadde det på så det er selvfølgelig opp til hver bilmodell på hvor bra dette vil fungere. Lysene fra vvme har forøvrig fungert meget bra for meg og mange andre jeg kjenner. Men kvalitet og levetid er selvfølgelig i en annen skala i forhold til originaldeler eller andre dyrere kit. Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 15. januar 2011 Premium Medlem Skrevet 15. januar 2011 Sikker på at det ikke er fordi reflektoren ikke er laget for xenon? Er der en spesiell reflektor for Xenon????.Trodde reflektors oppgave var å samle opp lyset for så å kaste det fremover.Brytningen i lampeglasset er vel det som gir lysbildet og ikke reflektor??? Derfor er det forskjellig mønster (Brytning) i glass for høyre og venstre for att du skal få riktig lysbilde. Grunn til att der ikke er lov å uten videre å sette inn xenon er att visse krav må oppfylles. Der skal være lyktespyling.(Xenon produserer mye mindre varme enn halogen så derfor renner t.ex.sne ikke av lykteglassene p.g.a.varmen fra lykteglassene) Der skal være automatisk regulering av høyde på lysene.(Ikke manuell styring innenfra kupe) Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Jo reflektorene er også annerledes. De er laget for å spre lyset mye mer mot kantene og lyser lengre og samtidig ikke blender motgående trafikk. Selve lysstyrken er ikke så mye kraftigere målt på ett punkt ettersom de, som sagt, sprer lyset mye mer.. Eksempel: Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 15. januar 2011 Premium Medlem Skrevet 15. januar 2011 Mulig jeg er på bærtur her men det var vel her snakk om xenon i halogeninnfatning.H4.og jeg kan selvsagt ta feil,men jeg har aldri vært ute for noen spesiell reflektor for xenon som du kan sette inn i en slik lykt.Det du refererer til er lykter som er fabrikkbygd for xenon.Derfor kan du og se att slike lykter har bare ett klarglass som ikke er oppdelt slik ett lykteglass i en halogenlampe er. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Er ikke helt sikker på hvor du vil, men jeg mente generelt om selve lykta i bilen... Altså forskjellen mellom xenon og halogen reflektor og selve lykta. Du har jo også de gamle lyktene der mønsteret i glasset var forskjellig på xenon og halogenlykter for å blende mindre. Edit* Ja jeg mener selvfølgelig fabrikkbygde reflektorer. Jeg har aldri hørt om utskiftbare reflektorer jeg heller. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 15. januar 2011 Skrevet 15. januar 2011 Jeg har en 2002 Octavia med klarglassreflektor H-4. Problemet var at fjernlyset var motsatt lysbilde enn nærlys. Forestill deg at du står inntil en vegg med nærlyset på. Da har du en flat linje og en brytning opp til høyre. Når jeg slo på fjernlyset var nedre del av fjernlyset der øvre del av nærlyset var, og ikke overalt som med vanlig halogenpære. Nærlyset var akkurat samme bildet som vanlig, men oppbygningen av tildekningen rundt pæra var feil for bruk til langlys. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 22. januar 2011 Skrevet 22. januar 2011 Fikk mine Osram Night Breaker Plus i dag, foreløpig ser det veldig lovende ut! Gleder meg til mørket senker seg slik at jeg får sjekka de skikkelig. Merka tvert at det var et mye hvitere lys enn de gamle pærene. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 22. januar 2011 Skrevet 22. januar 2011 Osram Night Breaker fungerer i alle biler sine hovedlykter. Det er helt vanlige pærer med annerledes tråd enn andre pærer. Et tips. Würth selger disse pærene til halv pris i forhold til bilrekvisitabutikker. Sist betalte jeg 58,- +mva for ei H-4 pære hos de. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 22. januar 2011 Skrevet 22. januar 2011 Betalte 110 kroner for et par fra Ebay Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. januar 2011 Skrevet 23. januar 2011 Bra tips Paul-André. Har i ettertid sett at disse pærene er å få til forholdsvis hyggelige priser, ifht hva de kostet da det var helt nytt. Tror nok dette pr idag er de beste pærene man kan ha som er fullt lovlig, og uten fare for å skade reflektorer. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 23. januar 2011 Skrevet 23. januar 2011 Det finnes mange andre aktører som leverer lyspærer som skal gi bedre utbytte eller hvitere lys. Har prøvd flere, men har opplevd de som søppel alle sammen. Lysbildet blir forvrengt og kortere på mange av de, og mot en vegg ser det ut som om lyset er ute av fokus. Derfor holder jeg meg til Osram. Phillips går og bra. Styr unna alle andre merker er mitt råd. Siter
Espen Sæther Skrevet 23. januar 2011 Skrevet 23. januar 2011 sier ingen ting annet enn at Xenon i nær å fjærnlys er det ultimate. kan si hva man vill men at en får BEDRE å ikke minst behageligere lysbilde med xenon må man bare innrømme. 70% mer lys med Xenon mener jeg det var. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 Det er vel ikke å legge skjul på at Xenon gir bedre lys, men nå har det seg slik at dette ikke alltid er lov å ettermontere, og derfor har vi drøftet noen alternativer Siter
Christian Paulsen Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 Neida Xenon er jo veldig bra det, men at det alltid gir så bra lysbilde med Xenon i halogen-nærlys lamper syns jeg ikke jeg har sett. Det finnes mye rare bestemmelser for bil, men akkurat denne regelen som hindrer fri bruk av Xenon i nærlys syns jeg i grunn er fair nok, og på sin plass. Siter
Espen Sæther Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 nei ser ikke problemet med å ha etter montert xenon i nærlys, finnes nok av tullinger som faktisk har halogen å har stilt disse helt borti natta, disse blender jo vell så mye som de med xenon. ville heller møtt en med xenon lys som er justert rett, enn en med halogen som ikke er justert. men igjen denne slår jo begge veier, men ser ikke problemet med å etter montere xenon så lenge en justerer lysene på veien. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.