Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har de siste flyturene begynt å spørre om å få lov til å sitte på klapp. 2 ganger på SAS-turer og 6 ganger på Norwegian (så vidt jeg husker).

 

Den første gangen jeg spurte på SAS fikk jeg lov. Den andre gangen fikk jeg ikke lov fordi jeg måtte ha slektninger i selskapet.

 

I Norwegian har jeg bare fått avslag:

Noen ganger fordi jeg ikke hadde slektninger i selskapet.

Noen ganger fordi de mente jeg måtte studere noe innenfor flyfag eller en pilotutdanning.

Og den siste gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte være medlem i en flyklubb...

 

Ser at det er flere her inne på forumet som har lagt ut bilder og video fra sine klapp-turer. Hva er deres sitte-på-klapp-triks?

Er dere med i en flyklubb? I så fall, hvilken type flyklubb er det snakk om?

 

Eller er trikset at SAS-pilotene er mer løsslupne med reglene og tillater klapp-turer mye oftere enn Norwegian?

Skrevet

De fleste's tips vil vel være noe som:

Møt opp i god tid, prøv å kom tidelig inn på flyet. (Da de ikke er optatt med checklister osv.)

Si til pilotene at du er flyinteressert.

 

Var vel noen som "ga" et tips, kom inn i cockpit, si "ja mhm er det NORPO3A dep. idag ja? mhm." Prøv å komme i god kontakt med dem.

 

Er vel noen som kommer med mye bedre tips en "mine". :blush:

Skrevet

Tjaa..jeg viser mitt Luftfartsskolenkort når jeg snakker med de.

Ellers så er jeg også medlem i NLF og Møre Flyklubb ;)

 

Har vel til dags dato rundt 20 klappturer og har til dags dato fått 2 "avslag" herav 2 kom pga. av "overskuddscrew" i cockpit :)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Med SAS har jeg alltid spurt i gate'n. Har funket 100 % så langt for min del. Med Norwegian spurte jeg ombord i flyet, fikk nei.

Gjest Erik Olsen Bru
Skrevet

Jeg har ikke mange tips, men spør ihvertfall ikke flyvert(innene)ene om å få sitte framme under turen! :)

Gjest Erik Olsen Bru
Skrevet

Spør flyvertinnen om du kan få komme inn og snakke med pilotene eller få ta noen bilder..

Skrevet
Den første gangen jeg spurte på SAS fikk jeg lov. Den andre gangen fikk jeg ikke lov fordi jeg måtte ha slektninger i selskapet.

 

I Norwegian har jeg bare fått avslag:

Noen ganger fordi jeg ikke hadde slektninger i selskapet.

Noen ganger fordi de mente jeg måtte studere noe innenfor flyfag eller en pilotutdanning.

Og den siste gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte være medlem i en flyklubb...

 

Lenge siden jeg har hørt noe større tull og vås!

 

Det er alltid opp til piloten og avgjøre dette, om du har slektninger, studerer noe innenfor flyverden eller er medlem av en flyklubb er direkte irrelevant. Selvsagt kan det da være et fint kort å dra fram, men det er absolutt ikke noe nødvendighet.

 

Dog må jeg også si at jeg vet det er til hjelp å gå noe skole innenfor flyverden, slik jeg har gjort. Det er et kort jeg spiller på for det det er verdt, selvsagt. Og noe jeg også har lyktes svært så godt med. Ellers er det nok en ting som gjelder og det er å være tidlig på flyet. Og gjerne først av alle om det lar seg gjøre.

 

Det som er viktig å huske er at det er stor forskjell på hvor nøye de forskjellige flyverne er med ID-sjekk, hvor du egentlig sitter osv. Noen driter regelrett i det å sier "Jaja, bare sett deg du"

Andre igjen er mer påpasselige å sier gjerne "Ja? Har du noe bevis på det da eller? Jaha, jaaaa.....vi får se da vettu." Før de deretter gjerne kontakter de som sitter på kontoret, og sier "Du vi tar 11F på klapp i dag vi, om det ikke ser ut til å være noe i veien for det? Ok, Flott det. Hei" Deretter vil man få beskjed om at "Ja, det er greit du sitter her i dag." Før det tilslutt kommer en siste sjekk "Har du sittet her før eller? Trenger du hjelp med klappsetet? Vet du hvordan du bruker maska?" Osv, osv.

 

Sist jeg reiste med Sas passet jeg på å være først på flyet, og klappsetet ble mitt. Dog var det litt merkelig denne turen pga. at det ikke var noen flyvertinne som sto i døra, og dermed sto jeg der en stund å tenkte "Skal? Skal ikke?" Før jeg bestemte meg "Jo, faen." Dermed gikk jeg rett inn uten at noen hadde spurt for meg på forhånd, og startet med "Forstyrer jeg?" Pilotene så noe forfjamset ut, men tok det ganske så bra. Jeg fortalte etterhvert hvilken skole jeg gikk på osv. og spurte deretter om jeg kunne sitte der. Kapteinen spurte deretter F/O, og for hans del var det i orden. Og kapteinen bekreftet at "Ja, bare sett deg du"(Uten noe mer!) Ikke engang spurte han om jeg hadde sittet der før. Ei heller var det en sikkerhetsinstuks på noe, ikke at det gjør meg noe, jeg har fått de i fleng så det holder. Ingen fare slik sett, men uansett. Ellers var turen meget spennende for min del, og vi var innom mange tema som fly, vedlikehold av fly, bil, noe politikk, og til slutt: Hva det skal bli av oss nordmenn, faktisk. Det var en flott tur, tror jeg har flere turer med Sas som jeg husker som fine og flotte. Uansett så var det Norwegian som virkelig slo på stortromma en tur her i november 2010. Da ble jeg påspandert det meste man kan tenke seg. Dett var dett.

Skrevet

Takk for mange gode tips :)

 

Men hvis det er helt irrelevant at man må være medlem i en flyklubb;

Hva sier man så til piloten som sier det? "Dere har feil, jeg har rett..."?

Tror ikke det øker sjansene for å få sitte på klapp... :crazy: ;)

Skrevet

Intet er bare vås.

Stort sett hva som helst du har innen flyverden, Avinor-kort, PPL-bevis, medlemskort i flyklubb, arbeidsuke på flyplass osv hjelper positivt.

Og: du sier du har en slektning som er mekaniker, og du kan si at han er pilot. Tror neppe det å lyve vil hjelpe deg, tenk deg bare om de kanskje kjenner slektningen ;)

Skrevet

Ikke noe triks her i gården nei

 

Spurte på Vigra på siste tur med Norwegian av to karer med 2 striper på armen, disse fant jeg ut bare var noen sure talentløse og svært så femi flyverter som helt klart sa nei

 

Mitt tips, få tak i kapteinen og spør han, drit i femi-staben bak.

Får du ikke klapp da, vel da har du i det minste spurt rett personell.

 

 

Skrevet

Rule no. 1: Spør purser/cabincrew om å få snakke med kaptein/flight crew, ikke spør om klapp før du har hodet innenfør cockpit-døra :) Du kan alltids rissikere å møte en autoritetssyk CC som setter seg på bakbeina, slik du har opplevd, Tom.

Skrevet
Tom K

Alt er bedre enn feminine menn i kabinen

 

Nei nei nei, Tom, her feilbedømmer du situasjonen, og misser den sikre vei til klapp!

 

Det du skal gjøre her er å legge til side alle dine antifeminine homofobe ideer og snu situasjonen til din fordel. Skru på all din gutteaktige sjarm, og siden det tydeligvis (ifølge tråden) er slik at piloter lar seg blende og sjarmere voldsomt av at noen brifer med en eller annen SID-departure, så gjelder det bare og finne tilsvarende svake punkt hos disse "karene".

Så; på med guttesjarmen, blunk litt lekent, og si feks, åhh, så du bruker Cosmos Ultra Glowskin-X ansiktskrem du også ser jeg ja, -ja ja akkurat. :grin:

 

Så er du på gli før du vet ordet av det, og i cockpit like etterpå!

 

 

Det er verre med de høye mørke muskuløse, og maskuline cabincrew [size:8pt](hvis det finnes noen)[/size], med dem kommer du nok ingen vei.. :(

 

Det var mitt tips. Har dog ikke prøvd det selv, men gleder meg allerede til å høre hvordan det gikk med deg Tom.

Lykke til! ;) :grin:

Skrevet

Wikipedia:

Douche bag, or simply douche, is considered to be a pejorative term. The slang usage of the term originated in the 1960s.[5] The term usually refers to a person, usually male, with a variety of negative qualities, specifically arrogance and engaging in obnoxious and/or irritating actions, most often without malicious intent.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...