Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Geheime Staatspolizei opererte nok på en ganske annen måte enn PU gjør.

Forøvrig: hun har ikke oppholdt seg lovlig her i landet, og da må hun vekk. At hun har klart å ta utdannelse og skrevet en bok er absolutt ingen unnskyldning. Reglene gjelder for alle, enten du har skrevet bok eller ikke.

Skrevet

Men hvorfor skal hun få bli? Hun er da ikke

i fare, og trenger ikke beskyttelse - ingenting

skulle tilsi at hun vil befinne seg i noen fare

når hun blir returnert til Kaukasus.

Dersom hun skulle få innvilget opphold i Norge,

hva slags signaler skulle det gi til andre? Dersom

du har klart å oppholde deg fem til ti år i Norge,

ja da skal du jommen få lov til å bli også - dette

hadde ikke gått!

Dog synes jeg det er ille, at man samtidig har

folk som Mulla Krekar fortsatt i Norge - det er

i allefall enn person som skulle vært sendt ut

for flere år siden!

Skrevet

Kan ikke sammenligne hun og Mullah Krekar. Han er kriminell, men kan ikke reise til et land i krig (Irak).

Hun er ikke kriminell, men skal reise til et land i relativ fred (Russland).

Sammenlign heller hun med de hundrevis av barnefamilier vi har sendt avgårde med annen etnisitet som somalier og andre afrikanske land, bosnier, serber, albaner, you name it..fra alle verdens fredelige og ikke fredelige land. Vi har sendt avgårde mange fredelige mennesker ut av landet som har oppholdt seg like lenge eller lenger i dette riket.

Jeg så ingen demonstrasjoner eller sinte nordmenn da, selv om enkelte av familiene var i nyhetsbildet og de snakket godt norsk og var velintegrerte. Er det fordi hun ser norsk ut?

Også bare fordi hun har kommet ut i media, og vist hvor flink hun er så skal hun få lov til å bli? Når hun fikk avslaget for 8 ÅR siden, så var hun 15. Da ante man ikke hva det ville bli ut av henne. Hun kunne gått på trygd, og alskens annet hvis hun fikk oppholdstillatelse da, og dere hadde kjeftet enormt på politikerne fordi de lot den familien bli i landet. Hvor kriminell skal man være for at man ikke får oppholdstillatelse? Hun er kriminell. Hun har brutt en lov eller to allerede.

Også Høyre som kom med en påstand om at Regjeringen ikke burde fjernet muligheten til at Regjeringen kunne instruert UNE (Utlendingsnemda) til å la enkeltmennesker bli. Hvis man da skulle hatt en regjering som snudde etter vinden (som opposisjonen gjør) hadde det blitt en enorm forskjellsbehandling. La heller etatene og rettsystemet avgjøre dette, slik meningen faktisk er.

Hun er papirløs. "Hei, jeg kastet papirene mine. Jeg vet ikke hvilket land jeg kommer fra. Jeg er statsløs. Jeg vil bo her." Det betyr at ingen kjenner hennes virkelige identitet eller hvor hun kommer fra. Bortsett ifra at hun kom fra Russland etter å ha vært innom Finland. Det er hundre/tusenvis av mennesker hvert år som kommer inn uten papirer i Norge. De skal kanskje få bli?

Da familien hennes fikk avslaget for 8 år siden, rømte de fra asylmottaket de var på. Er det greit at alle andre også gjør det da? Og gjemmer seg til de kan språket, og har fått en utdanning og norsk kjæreste?

Kjæresten visste at hun var en papirløs asylsøker uten oppholdstillatelse. Han kjente risikoen for at hun kunne bli uttransportert. Kanskje han heller burde flytte etter henne?

PU har så langt i år (Desember 2010) uttransportert ca 4.400 personer som ikke har returnert frivilllig. Hvor mange av disse tror dere Norge hadde hatt behov for? I tillegg til de som reiser hjem frivillig?

Ikke bli blind på dette bare fordi media vinkler dette i hennes favør. Man må faktisk se det store bildet her.

Dette er en viktig debatt, og jeg ønsker debatten velkommen.

Gjest Per Aksel Brustad
Skrevet
At Norge er en fristat for kriminelle og terrorister.

Og nynazister.

Skrevet

Det jeg mener saken handler om her er mer en prinsippsak. Hvorfor skal vi la akkurat HUN bli, når vi kastet ut nærmere 60 mennekser til Irak for noen uker siden? Greit nok, hun har tatt utdanning og skrevet bok, men hu er i Norge på ulovlig vis selvom hun på en måte blir straffet for sine foreldres valg. Men det bør jo være likt for alle, selvom NOEN saker kanskje kunne blitt behandlet med en underbyggende etikk og logikk.

Rønningen: du skriver at Norge er trangsynt, men i denne saken vil jeg være så ugrei å si at det er du som virker litt trangsynt med tanke på at du sammenligner en anonym, utdannet og intigrert Russer med en Krekar. Sendes Krekar hjem, vil det være store sjangser for at han blir tatt liv av, mens Maria Amelie blir sendt til et relativt trygt sted som Morten nevner i sitt innlegg. Blir også litt feil å trekke Gestapo inn i denne saken, da Gestapo var et hemmelig nazistisk politi under Hitlers Tyskland.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...