Audun Fikke Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Hei, er det noen som driver på med dette? Skal i nermeste fremtid forsøke å sette opp en slik radio. Har hatt stor suksess med mottak av AIS meldinger fra skip. Lurer egentlig på hvilken distanse jeg kan klare å motta. Med skipene som sender 20W tar jeg inn 40nm med nogenlunde fri sikt. Pluss at skipene forsvinner under horisonten på denne avstanden. Siden ACARS mottas med fri sikt håper jeg på bedre range. Noen som vet hvor kraftige senderne er på flyene? AIS mottaket mitt kan de som er interessert se her: http://vindkast.no/wx_ais Siter
Even Rognlien Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har drevet en del med dette i det siste. Har brukt en Uniden USC 230 med en ganske god antenne på taket og programmet ACARSD. Bor i Hurdal, ganske nedi dalen og ca 30nm unna Gardermoen og får inn massevis. Har fått inn fly nesten helt nede ved Malmø, det er vel den retningen med lengst sikt. Ellers så er signalene ganske kraftige tror jeg, og ACARS dekoderen er ganske flink til å fange opp "pip" som er litt utydelige. Mye interessant man kan få inn. Crew-lister, text-oceanic-clearence, div. beskjeder fra pilotene til bakken, METARer til pilotene, loadsheets +++ Men det viktigste er jo å få inn reg-og fligtnummer(noe som følger med i alle meldingene) og evt. koordinatene til flyet. Ganske morro å sitte å følge med på Her er et lite klipp fra dekoderen på PC'en min... [video:youtube] Eks. på noe jeg har fått inn. All infoen fra hvert fly leser ACARSD fra et enkelt pip: ACARS mode: V Aircraft reg: G-EUXK [Airbus A321-231] Message label: 10 [user defined messages/No header] Block id: 1 Msg no: M69A Flight id: BA0779 Org: BA779C [ARN-LHR] [] Message content:- FTX01.OPS.OPC TLS BOOK ON AC DATED 4TH NOV 2010 PAGE 10-2 TOP LEFT HAND SIDE SAYS NO TKOF-LNG 22-06 LT PLS ADVISE IF THIS IS INCORRECT ----------------------------------------------------------[ 27/11/2010 17:07 ]- ACARS mode: E Aircraft reg: .G-EUUX Message label: B3 Block id: 5 Msg. no: M29A Flight id: BA0767 Message content:- /ENGM.DC1/RCD 040 BAW767-ENGM-GATE 51-EGLL ATIS K -TYP/A320 -RMK/EVENING ALL F2F2 -----------------------------------------------------------[27/11/2010 16:32] ACARS mode: V Aircraft reg: .G-EUXK Message label: 10 Block id: 8 Msg. no: M67A Flight id: BA0779 Message content:- FTX01.OPS.OPC NXT FLT 374. TLS NJB 22-06 LT. DUE INBOUND TIPPING PROB ETD 374 FRM US NOW 19.20-19.30. VRY TIGHT ON MAKING LIMIT PLS ADVISE -----------------------------------------------------------[27/11/2010 17:02] ACARS Mode: 2 Aircraft reg: .N19130 Message Label: A1 Block ID: H [uplink] Message content:- /REKCAYA.OC1/CLX 1044 101128 BIRD CLRNCE 291 COA39 CLRD TO KEWR VIA VALDI RANDOM ROUTE 62N010W 61N020W 59N030W 57N040W 57N050W LOACH FOXXE FM VALDI/1108 MNTN F340 M080 ATC/MACH CHANGE END OF MESSAGE 6377 ----------------------------------------------------------[28/11/2010 11:43]- Siter
Audun Fikke Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Flott Even. Antar du har laget en 'discriminator tap', og ikke bare bruker headset utgangen? EDIT: Fant ut at discriminator er uvesentlig siden signalene er AM. Har titta litt på acarsd selv. Får se hva jeg ender opp med. Regner med at det går å legge posisjonene på google kart også, slik jeg har gjort med skipene. Og DA må det jo til slutt ende opp på en nettside. Kjekt å ha Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 11. januar 2011 Skrevet 11. januar 2011 Jeg er ikke skråsikker på at du bør drive å legge ut dekodede ACARS-meldinger med navn i. Siter
Even Rognlien Skrevet 11. januar 2011 Skrevet 11. januar 2011 Scanneren er koblet rett til line-in på PC'en. I acarsd kan du i hvertfall legge inn faste kart hvor acarsd legger inn flyene automatisk, så lenge det ligger koordinater i ACARS-meldingen. Litt upraktisk, for så fort du har krysset ut kartet er oppmerkingene borte for godt. Vet ikke om du kan få punktene på google maps med acarsd, men kanskje med noe payware saker. Nei jeg får kanskje fjerne de crew-listene.. Siter
Audun Fikke Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Skrevet 11. januar 2011 Skal bli moro å prøve. Får snart en radio tilgjengelig, som jeg har brukt som AIS mottaker i noen år. Hvilken frekvens gir mest hit her på berget? Siter
Even Rognlien Skrevet 12. januar 2011 Skrevet 12. januar 2011 131.7250 for de fleste store overflyverne 131.8250 for bla. SAS, Finnair, Continental Airlines, Virgin Atlantic og en del kinesiske selskaper. Noen fly sender på begge frekvensene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.