Christian Paulsen Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Sitter her og leser nyheten om at bomavgiften(e) i Oslo skal differensieres etter Co2 utslipp, noe som i seg selv kanskje ikke er noen bombe. Men jeg må si jeg stusser noe over målsetningen; "Målet er å få ned luftforurensningen i hovedstaden". Dette henger jo ikke helt på greip. Selv kjører jeg mye forskjellige biler, men det blir vel litt ironisk at jeg ved passering med egen turbo-bensin vil betale mer, enn med de turbo-diesel bilene jeg kjører mest, og som bidrar mest til den lokale forurensning, Nox, partikler, sot. Hva med å heller gi halv pris feks til dem som har partikkelfilter, eller faktisk knytte det opp til de utslipp som er relevant, og som er årsaken til at Oslo nå ser ut som Bergen en kald vinterdag. :whistle: Hva syns dere andre bilinteresserte kranglefanter på FS.no? Siter
Ivar Hestnes Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Jeg må si at jeg er ganske komfortabel med å ha emigrert til Bahrain. Her koster det 1 Dinar (15,5 kr) for 10 liter bensin. Og drømmebilen, en BMW 740il 2001 modell koster ca 50-60 laken, mot 250-300 i Norge... Ingen bomstasjoner, Ikke noe årsavgift, Forøvrig så lager dem strømmen direkte fra oljebrønnen... så til og med laptopen min går på (avgiftsfri)bensin... :grin: Regner med at Jens må ansatte miiiinst 93 nye mennesker for å byråkratisere den nye avgiften. Men disse avgiftene er vel mest for å sysselsette folk. Har jo ingenting med miljø og gjøre. Det blir ikke bedre miljø av en avgift. Men noen blir rikere og andre blakkere. Kjøre bil gjør folk alikevel... Siter
Kjell-Erik_Aarsheim Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Med avgiftskåte AP bak rattet er jo ikke dette noen bombe.... Og etter at bomstasjonene rundt Oslo (som etter lovnadene egentlig skulle vært fjernet for flere år siden, men som så ble bestemt skulle være permanent), ble automatisert, åpner jo dette for mange interessante muligheter, til å f.eks differensiere kostnaden etter bilmerke, årsmodell (eldre biler betaler mer enn nyere f.eks), eller at en som passerer bommene ofte betaler mer pr passering enn en som kjører sjeldnere osv osv.... Her setter vel egentlig bare fantasien grenser, og når det gjelder avgifter er AP ganske fantasifulle. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Jeg ble fortalt her en dag at dersom du kjører E18 fra Kristiansand til Oslo og E6 videre nordover har du betalt tett oppunder 2000kr i bompenger før du kommer til Kirkenes. Og om du i Olderfjord tar en avstikker langs E69 til Honningsvåg passerer du mest sansynlig 2000 blanke... Det bør dóg nevnes at bomstasjonen i Honningsvåg erstatter ferge, og ventes å være historie innen utgangen av 2012. Stasjonen "erstattes" av en ny bomstasjon på E6 vest for Alta... :whistle: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Du skal se de finner en ny fly/passasjer-avgift for å utbalansere eventuelle fortrinn SAS og Norwegian mot formodning skulle få av slike bomstasjoner. Om folk slutter å kjøre bil forsvinner jo hele hensikten.... :grin: Siter
Kjell-Erik_Aarsheim Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Ja det er klart, om folk faktisk slutter å kjøre bil, går jo ikke budsjettene opp, og da må de finne et annet sted å suge ut penger. F.eks så er det jo ganske artig at statenfaktisk budsjetterer med trafikk-bøter og at folk skal bøtelegges for foreseelser. Dersom alle trafikkanter kjørte 100% lovlydig hadde man gått på en reall budsjettsmell :-) - Er jo en grunn til at nettopp bøtesatsene for trafikk øker hvert år, mens andre justeres hvert 10'ende år....Er jo kun for å dra inn mere penger i kassa og finansiere andre budsjettpunkter. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Det syntes jeg hørtes litt vel mye ut, men nå er det jo langt også, da. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Ja, velkommen til bilverden sier jeg bare . Det å ha bil er vanvittig dyrt, det har iallefall jeg funnet ut. 2000 her, og 2000 der skal du ikke klage på. Husk at du også skal ha drivstoff og mat i løpet av en slik tur også. Det eneste som irriterer meg er at de suger penger fra oss, men å bruke noe på oss?.. Nei, hva er det? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Christian, partikkelfilter har de vell lurt oss med tidligere? Mener og huske at det var så veldig viktig med partikkelfilter , kom avgifter bla bla.....det endte med dobbelt så mye trøbbel og ingen fordeler.... Nei, jeg vet hva som gjelder, han Jens & Co kan f.... begynne og gå istedet for og bruke bil til apoteket når de henter det de går på.... for noe må det være....avigifts kåte apekatter. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 9. januar 2011 Skrevet 9. januar 2011 Jøss, akkurat nå hadde det gjort seg med en LIKER-knapp her gitt :grin: Siter
Kjell-Erik_Aarsheim Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 For ikke å nevne Jensemanns tveeggede tunge i BioDiesel saken.... Var jo så utrolig bra med BioDiesel og avgiftsfritt var det også, og så når flere begynte å gå over på dette, ja da måtte man skattelegge BioDiesel.... Eller el-bilene som ble frontet med goder som fritak i bomringen, gratis parkering, kjøring i kollektivfeltet, ingen moms/engangsavgift osv osv...Foreløpig er det vel også slik, utrolig nok, men etterhvert som flere og flere begynner å kjøpe elbil, og disse blir bedre og bedre (og mer reelle erstatninger for bensinbiler, annet enn til småturer og bykjøring) vil jo dette spise av "avgiftskaka" fra de andre bensinbilene, slik at inntektene i statskassen synker (jensemanns værste mareritt).... Er nok fort gjort for regjeringen da å begynne å stramme inn avgiftsskruene her da.... Nei, det er lenge siden jeg så at Jensemann og de andre avgiftshaiene i AP taler med kløyvet tunge...... Siter
Ivar Hestnes Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Biodisesel saken er en stor norsk politisk skandale. Først egger de opp til at næringslivet osv skal investere for å kjøre på blomkål, og så når investeringene er gjort, så "tar vi dem alikavæl"..... Politiske hoder burde rullet. Hadde vært moro å sett åssen en slik sak ville utartet seg i Frankrrike... Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Biodiesel-saken var virkelig en skandale ja, utrolig at man kan holde på sånn uten å miste jobben. Det forstår jeg virkelig ikke. :crazy: Jo Geir, det stemmer at vi har blitt lurt før, når det gjelder partikkelfilter. Det var forsåvidt bare et eksempel, men det er jo en gruppe som trenger plaster på såret, og her har man en fin mulighet til å dele ut plasteret. Det jeg egentlig ønsker dersom avgift skal differensieres, er at det knyttes til faktiske utslipp, helt uavhengig av hvordan man teknisk sett har oppnådd utslipps-resultatet. Hvor mye nox, partikler, osv slippes ut, ikke hvordan har du gjort det. Men det er ingen tvil om at partikkelfilter er bra for lokalmiljøet, men akkurat som diesel-motorer i seg selv, så følger det med en hempe på kjøpet. Hempen er at Co2 utslippet går noe opp med partikkelfilter. Dette er dette som er problemet med diesel også. Når det ser ut som det gjør i Oslo en kald vinterdag nå, så er ikke det grunnet voldsom trafikk-vekst, men fordi vi begynner å se effekten av at folk har gjort slik politikerne vil at de skal, dvs; være hysterisk opptatt av Co2-utslipp, og sørge for dette, koste hva det koste vil av konsekvenser lokalt. Og verre skal det bli, når dagens nybil-salg blir gjennomsnitts-bilen. Når man tuner en diesel-motor så er utslipp av Co2 en direkte motsetning til bla Nox. Den kan lages for å bruke veldig lite diesel som gir lav Co2 men høye utslipp av Nox, eller man kan gjøre omvendt, litt høyere Co2, men langt snillere for lokalmiljøet. I praksis blir det satt opp med førstevalget prioritert høyest fordi det naturlig nok er lettere å selge og passer best inn i disse "Co2-tider". Så her har vi i realiteten et pest/kolera- valg, skal vi bare være opptatt av å være flinkeste land i klassen på å redde verden fra en påstått undergang, vel vitende om at det tar livet av egne borgere, og gjør naboen lungesyk, eller er det å dra det for langt..? Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg finner det uakseptabelt å skulle betale ekstra lokal forurensings-avgift for en bil som lokalt sett er "renere". Jeg betaler allerede masse ekstra i Co2-skatt for den bilen, og all den tid man abonnerer på teorien om at verden er i ferd med å gå under av Co2, så er det fair nok. Men da burde jeg samtidig premieres hver gang jeg kjører inn i byen fordi det er den ene tingen den bilen gjør "bra" på "utslippskartet". Det er mulig det gjør meg ignorant, korttenkt, og egoistisk, men jeg er faktisk genuint mer opptatt av lokal forurensning og luftkvalitet enn Co2-hysteriet. "Vi" tror en hel masse om Co2, årsaker og virkninger, mens vi VET en hel masse om lokale konsekvenser, og likefullt prioriteres det helt omvendt. Hvis jeg virkelig VIL gjøre noe med mitt Co2-"avtrykk" så kan jeg jo feks heller droppe EN 1-krones kose-tur med Norwegian, og med det gjøre mer reell påvirkning enn jeg klarer på et år med bilen gjennom ulike dillete tiltak! ( :grin: ) Parkere bilen for godt vil unektelig være effektivt, men det ser jeg ikke som et realistisk alternativ. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Kjell-Erik_AarsheimMed avgiftskåte AP bak rattet er jo ikke dette noen bombe.... Og etter at bomstasjonene rundt Oslo (som etter lovnadene egentlig skulle vært fjernet for flere år siden, men som så ble bestemt skulle være permanent), ble automatisert, åpner jo dette for mange interessante muligheter, til å f.eks differensiere kostnaden etter bilmerke, årsmodell (eldre biler betaler mer enn nyere f.eks), eller at en som passerer bommene ofte betaler mer pr passering enn en som kjører sjeldnere osv osv.... Her setter vel egentlig bare fantasien grenser, og når det gjelder avgifter er AP ganske fantasifulle. Du har nok skjønt det ja. På den positive siden kan vi berolige Ivar med at administrasjonskostnadene har man fått ned i et mer akseptabelt nivå, selv om det fortsatt koster. Jeg anser meg selv som prøveklut for denne nye formen for røveri langs veien, og på sitt mest irriterende/provoserende har de jo klart å sette opp betalingspunkter med ca 1 km avstand på samme hovedåre. (E18 hhv Lysaker og Maritim/Skøyen). Dette er rett og slett genialt, og jeg spår at slike betalingspunkter vil poppe opp som paddehatter mange steder rundt om i landet. De er som du nevner enkle å justere/tilpasse etter politiske vinder, de er diskret, og de er enkle å sette opp. Og jeg tror ikke minst den psykologiske effekten er god. En ting er å måtte stoppe, og fysisk grave frem og gi bort penger, dette vil folk reagere og tenke på, og kanskje til og med protestere mot. Men her skjer det helt diskret uten stopp, og det er forholdsvis små beløper, så man fremstår bare smålig og sutrete om man klager. Men for de som har dette svineriet i lokalområdet, type mellom jobb, venner, barnehage, butikk, og hjem, så betyr det faktisk litt. Folk utenbys fra må vel forresten også begynne å lure litt på motorveien inn mot Oslo, når det først blinker en gang ved Lysaker, 13Kr takk, så 300 meter senere passerer de skiltet for piggdekk-sonen 750 i bot, eller 30kr takk, 700 meter etter dette, ny lampe, 26Kr til takk. Jeg er faktisk så smålig, at det er den på 13 kroner som provoserer mest. Denne ringen/avgiften er nemlig ment som en pisk for å få folk til å reise kollektivt, og finansierer bla kollektiv-trafikk, i tillegg til veier som ikke finnes. Så langt alt vel [size:8pt](nesten)[/size], man skal minnes om at det er lurt å reise kollektivt. Men når man så sitter i stillestående kø mens man ser på det triste synet av T-banen man (og mange andre i køen) gjerne skulle tatt, men som har vært nedlagt i mange år fordi stat og kommune ikke klarte å bli enige om driften av banen, ja da finner jeg akkurat det betalingspunktet svært provoserende, smålig eller ei! :whistle: Du har helt rett Kjell Erik, her er det nok bare fantasien som setter grenser, og grunnet diskresjon, samt forholdsvis lav pris pr gang, vil vi neppe se noe franske tilstander, samme hvor mange slike det vil dukke opp, med mer eller mindre gode forklaringer. Siter
Kjell-Erik_Aarsheim Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Ser bare hvordan det har blitt her i Indre Østfold hvor jeg bor. Det bygges ny motorvei trasè fra Vinterbro til Ørje, og veien bygges etappevis - dvs at det kan gå mange år til veien står ferdig, særlig fordi de enda ikke er enige om deler av trasèen, spesielt Vinterbro/Hobøl, men også Mysen/Hærland. Vi har etter mange år, trasèen fra hærland og halvveis til Ørje stod faktisk ferdig tidlig på midten av 90-tallet og er en gammel vei etter dagens standarder, men så stoppet det fullstendig i flere år (veien endte bare i en vegg og avkjøring til gamleveien i nesten 10 år) før endelig resten av denne trasèen ble ferdig rundt høsten 2003. Deretter kom trasène mellom Askim og Mysen på plass sakte men sikkert, og nå sist mellom Askim og Hobøl med den nye Askimporten og Smålensbrua. Bevares det blir flott når det er ferdig - og vi kan skilte med motorvei fra Ørje til Oslo, 90Km/t og 100Km/t, og redusserte pendlerminutter i bil, bedre sikkerhet, bedre byklima siden veiene er lagt utenfor sentrum, men det har tatt mange år, og prisen er selvsagt bompenger. Og enda er det ikke ferdig. Vi har faktisk betalt bompenger i snart 10 år allerede for noe som ikke er ferdig engang. Pr idag kreves det inn bompenger på hver side av Askim, men hele seks bomstasjoner skal sørge for inntekter når hele trasèen er ferdig. Staten har riktignok lovet å ikke sette opp 6 stasjoner a 26 kroner, men heller fordele det litt og ha lavere sats, 15 kroner f.eks slik at totaltrøkket ikke blir så voldsomt.... Jau, det ville no bærre vorri lækkert - men vi vet alle at slikt er løgn. Men med dagens automatiserte stasjoner, hvor vanskelig er det å snikoppjustere dette, sakte men sikkert over tid??, og med de holdninger våre folkevalgte utviser og basert på erfaring, så forsvinner ikke disse bommene etterpå. De blir stående til evig tid for å suge ut litt her og litt der til å finansiere vedlikehold, kollektivtrafikk og skoler/barnehager osv osv... Jeg sier takk til Staten for ny vei - men gildet skulle helt klart vært finansiert på andre måter enn bompenger. Norge er nærmest et U-land når det kommer til bilpark, veier og trafikk-avvikling! (og da har jeg ikke tatt med den fantastiske jernbanen vår!) Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 10. januar 2011 Skrevet 10. januar 2011 Christian' date=' partikkelfilter har de vell lurt oss med tidligere? Mener og huske at det var så veldig viktig med partikkelfilter , kom avgifter bla bla.....det endte med dobbelt så mye trøbbel og ingen fordeler.... Nei, jeg vet hva som gjelder, han Jens & Co kan f.... begynne og gå istedet for og bruke bil til apoteket når de henter det de går på.... for noe må det være....avigifts kåte apekatter.[/quote'] Og ettermonterer man partikkelfilter så må man likevel betale den ekstra avgiften ettersom bilen ikke originalt ble levert med det... Haha, finnes ikke aktuelt å ettermontere for min del. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Skrevet 10. januar 2011 Må bare kondolere Kjell-Erik, bodde faktisk i Askim rundt årtusenskiftet og første gang jeg så den vanvittige veien fra Mysen retning Ørje som midt ute i skauen endte brått og brutalt med 25 meter høy helt rettskåret fjellvegg, måtte jeg bare le. Så ut som alle arbeidere ble sendt hjem på en times varsel, og slik sto det.. :crazy: Askim er forøvrig et godt eksempel på akkurat det jeg reagerer på her, hvor man velger ut en stakkars random lokalbefolkning, og beskatter dem nærmest for å gå ut døra. Og ikke får de noe igjen for det heller. For meg er dette noe helt annet enn å feks betale avgift på nye E18 i Vestfold der den går langt utenom Holmestrand, og slike ting. Kan også leve med at man vil regulere miljøpåvirkning, men da får man bruke noe som er reellt, ikke bare finne på et eller annet, og si det er for å bedre luftkvalitet. Hehe, håper du koser deg og kjører mye på de nye veiene der ned Kjell-E, jeg har definitivt betalt mye på dem, men har ikke fått testet dem enda, flyttet før fjellveggen ble revet! :grin: PS, er det fortsatt bom på gamleveien mellom Mysen og Askim, eller er den flyttet til nye veien? Bjørn J. JensenOg ettermonterer man partikkelfilter så må man likevel betale den ekstra avgiften ettersom bilen ikke originalt ble levert med det... Haha, finnes ikke aktuelt å ettermontere for min del. Nei, nå har jeg ikke fulgt helt med på regelverket akkurat pr i dag, men husker jeg regnet litt på dette da det var mest snakk om det, for noen få år siden. Om jeg ikke husker helt feil ville det da feks på en ny Audi A6 2,7D være slik at man måtte ha bilen i mer enn 12 år før det gikk i 0, eller ble lønnsomt om du vil. Ikke akkurat noe voldsomt saftig og innbydende gulerot i praksis med andre ord. Ære være dem som likevel ettermonterte filter, det er hvertfall ikke de "liksom-miljøopptatte" politikernes ære. De som var ekstra flinke og tok filter på egen kappe, vil derimot få en liten ekstraskatt som takk når de kjører inn i Oslo, dersom forslaget går gjennom. Hurra! Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 11. januar 2011 Skrevet 11. januar 2011 Partikkelfilter er en ting. En annen ting er di nye reglene på ettermontering av LPG anlegg på biler som tredde i kraft 1 April -10. Det er nå ikke lov å bygge om biler til LPG hvis di ikke er typegodkjent fra fabrikk med dette. :crazy: Denne regelen kom etter at di plutselig fikk opp øya for at biler faktisk kunne kjøre på miljøvennlig gass, og på dette drivstoffet var det jo ikke lagt inn noen form for extra avgifter.. Det som da skjedde var at di prøvde å komme med en regel som tilsa at til vanlig husholdning / industri skulle det være en satt pris. Men på gass beregnet på kjøretøy skulle avgift settes slik at det sto i stil med bensin prisen. Dette ble avslått av en eller annen EU kommisjon heldigvis, det var da disse nye reglene på ombygging dukket opp. Det som har skjedd i ettertid er at iogmed at det ikke ble gitt tillatelse til å splitte husholdning - kjøretøy gass prisen, er jo selvfølgelig at en ny miljøavgift er innført på all gass. Så på ett par tre mnd her nå har prisen på LPG pumpa steget fra ca 5,20 pr liter til rundt 7,50... Når det gjelder alle bom/pigg/miljøavgifter som man snart umulig kan komme seg unna med en gang man setter seg bak rattet, så begynner det faktisk å bli så galt at det kan gå ut over trafikk sikkerheten.. Noen som kjenner igjen denne: Hell.... tror du ikke det er nok en bomstasjon her også??+Dette sies høyt og tydelig mens blodtrykket forandres i takt med fargen i trynet og fokus fra veg og trafikk skvises ut med tanker om div personer og grupperinger i regjerings kvartalet. Hvis man da ikke får opp ruta og får pusta ut og roa ned, men lar tankevirksomheten løpe og vinkler det inn mot årsavgiften som går til absolutt alt annet enn veg virker det som.. Ja da kan det bli stygt.. Nei det beste er vel å åpne lommeboka på vidt gap mens man fyller gass/bensin/diesel og smile bredt mens man passerer disse paparazi stasjonene som snart står like tett som fartsbokser. Bilistene i Norge må jo snart være di mest fotograferte ever? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 13. januar 2011 Skrevet 13. januar 2011 Når partikkelfilter og det hele blir dratt inn så føler jeg det også passer å ta inn lys i denne diskusjonen. Det er sikkerhet til tusen, men allikevell strengt regulert av staten som tydelig er ute etter å dra penger på saken. En ting som plager meg er at det også har blitt forbudt og sette xenonlys på biler som ikke har automatisk høydejustering, greit nok dette. At det altså ikke er lov i nærlys, har jeg ingen problemer med å forstå, fordi det er for å si det rett ut, helt forjævlig å møte. Men hvorfor i all verden skal ikke dette være lov å sette i langlysene sine, altså slike modifiserte pærer, det kan jeg ikke forstå. For sterkt lys sier de, men du skal da faen ikke bruke langlysene uansett når du møter noen. De sier også at man må ha lyktespyling, jaha?...Slutt med saltinga da, så trenger vi særs sjelden lyktespyling. Kanskje, og forhåpentligvis bruker man lysene når man møter elgen eller er i ferd med å møte den, men ikke ellers. Nei dette kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor ikke skal være lov. På samme tid da, så har man lov å sette på 1000 metre med xenon. Hvorfor? Noen som kan forklare? Jeg er ungdom, og nei jeg vil ikke klesse på noen 1000 metre på bilen min. Og med det samme jeg tok denne, er det noen som har noen ide til bedre lys, uten å sette på 1000 metre? Og uten at det bli så horribelt dyrt? Bilen er en w202, om det skulle være av betydning. Selvsagt har jeg satt xenon i langlys, det skal jeg tilstå. Men disse skal da ikke brukes i møte med biler uansett, så jeg kan ikke si jeg ser problemet. Derrimot er det å ha det i nærlys noe helt annet, etter min mening iallefall. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.